• Anonym (Velar)

Skule ni behålla ett barn om...

...om ni är i v12 och nyss fått reda på det, men har druckit alkohol och rökt rejält under den här tiden? Då snackar vi minst ett halvt paket cigg om dagen och festat varje helg och en vecka var jag utomlands (ca 2 veckor sen) och söp i princip dygnet runt? Har också tagit benzo då och då (på recept, inte för att bli hög).

Riskabelt, va?? Har en aborttid imorn men vill eg inte men samtidigt så himla orolig att det ska vara fel på barnet...

• Svar på tråden Skule ni behålla ett barn om...
  • molly1989
    Anonym (sm) skrev 2014-08-21 21:01:25 följande:

ja det vet jag? Läs min text en gång till.

Du skrev att din man inte ville göra kub eftersom du varken dricker eller röker. Eftersom alkohol och rökning inte har något att göra med kromosomförändringar så är det inte relevant. Förstår du vad jag menar?

Till ts så skulle jag strunta vända mig till en läkare och fråga om råd, och kolla upp forskning I ämnet. Inte förlita mig på vad ofta okunniga främlingar på familjeliv tycker. Jag skulle personligen inte göra abort I din situation.
  • Anonym (god kväll)
    bibo skrev 2014-08-21 22:40:51 följande:

Fast är det värt att ta bort ett önskat barn bara för att det kanske har blivit skadat? Jag tror iaf jag skulle ha haft svårt att leva med tanken på tänk jag inte tagit bort då hade hen varit 1 år nu osv.

Sant.

Barn med missbildningar, sjukdomar och funktionsnedsättningar kan absolut leva lyckliga och givande liv under rätt omständigheter. Det gäller väl för ts att fundera på om hon (på egen hand?) skulle klara av ett barn med extra behov. Bara hon själv kan svara på om hon skulle klara av det.

Sedan kan man ha i åtanke att det alltid är en chansning när man skaffar barn. Det finns aldrig några garantier för att man får ett friskt barn. Och man ska även tänka på att vi i sverige har ett socialt skyddsnät där man vid behov som förälder får extra hjälp och stöd från samhället. Och i värsta fall kan man alltid lämna bort sitt barn om man inte klarar av det.
  • Anonym (sm)
    molly1989 skrev 2014-08-21 22:49:38 följande:

Du skrev att din man inte ville göra kub eftersom du varken dricker eller röker. Eftersom alkohol och rökning inte har något att göra med kromosomförändringar så är det inte relevant. Förstår du vad jag menar?

Till ts så skulle jag strunta vända mig till en läkare och fråga om råd, och kolla upp forskning I ämnet. Inte förlita mig på vad ofta okunniga främlingar på familjeliv tycker. Jag skulle personligen inte göra abort I din situation.

Ber om ursäkt om jag kanske varit otydlig. Jaag menade att eftersom jag inte ens "skadat/skadar" min kropp på något sätt och är ung o frisk fanns det ingen mening med att ta testet.. Men man har ju såklart alltid i bakhuvudet om något är fel ändå.så jaag kaan tänka mig hur ts känner.
  • SegaMorsan

Festade och rökte en del när jag var gravid med dottern (visste dock inte om att jag var gravid). Vecka 13 fick jag veta att jag var gravid... Inga fel på dottern. Så nej, jag skulle inte ha gjort abort utan gjort som jag gjorde, såg till att lägga ner med både rökning och drickandet.

• humledummle

Jag fick reda på min grav i vecka 13 hade mens o så . Var på festival två veckor innan o hade lite för bra där i mellan med fester o så . Jag behöll. . Men gjorde alla tester de erbjöd mig . Ställde in mig på allt möjliga fel på barnet men ut kom en frisk liten kille tack o lov

• Anonym (Velar)

Va tydligen bara samtal och läkarundersökning idag, så blir abort till veckan. Kan inte säga 100% att jag gör det - bröt ihop idag när jag var där för att jag inte ville men förnuftet säger ändå att jag borde.

• 2020

Nej. Med mitt första barn var jag 21v gravid när jag fick reda på det, hon är nu 13. Jag hade då precis flyttat utomlands och var ofta ute och festade plus att jag då rökte. Med mitt andra barn var jag 13v och med mitt tredje 12v. Konsumerade dock mindre alkohol med de två sista men blev ofta några glas på en fredag eller lördag innan jag visste att jag var gravid. Jag har aldrig haft några graviditets symptomer och menstruation har jag bara tre-fyra gånger per år (PCO).

• Anonym

Det är säkert inga fara med bebisen. Jag hade aldrig gjort abort! Tänk på alla narkomaner som får fullt friska barn! Jag hade aldrig kunnat leva med vetskapen om att risken fanns att man aborterat ett friskt barn.

• Anonym (Velar)
    Anonym skrev 2014-08-22 18:09:15 följande:

Det är säkert inga fara med bebisen. Jag hade aldrig gjort abort! Tänk på alla narkomaner som får fullt friska barn! Jag hade aldrig kunnat leva med vetskapen om att risken fanns att man aborterat ett friskt barn.

Jag vet, så känner jag också, men samtidigt känner jag att jag förmodligen inte kommer orka med ett barn om det skulle få för mkt problem. Är inte alltid så stabil psykiskt själv.
Svar på tråden Skule ni behålla ett barn om...