• Utbrytarkonst

Varför kommer det plötsligt maskar i komposten inomhus!?

Vi har fått ett litet problem som vi inte vet hur vi ska bli av med.

För några dagar sedan så upptäckte jag att det låg en massa små vita maskar i botten av hinken där vi har kompostpåsen i skåpet i köket. Har aldrig varit något där förut, och det vet jag för vi slänger komposten varje dag samt rengör hinken noggrant. Äckligt var det, tog ut komposten och slängde den, samt rengjorde hinken grunligt, sprayade klorin m.m, och gjort så varje dag ändå har det kommit fler maskar, aldrig varit maskar där förr.

Igår kväll slängde jag komposten och satte ny påse, knappt slängt något däri sedan dess, ändå var det fullt med äckliga små maskar i botten imorse igen, vad beror detta på? Kan inte förstå, aldrig haft detta problemet förr. Hur kan de bildas så snabbt? Det är sådana som brukar vara utomhus i tunnan där man slänger komposten, hur fasiken har de lyckats ta sig in också? Detta är ju vidrigt, vad kan det bero på, någon som vet? Jag är jättekänslig och håller på att kräkas när jag ser dessa maskar. Vill ha bort detta nu!!!

• Svar på tråden Varför kommer det plötsligt maskar i komposten inomhus!?
  • riboflavin

Troligtvis någon form av fluglarver. Den vanliga husflugans lagda ägg kläcks under någorlunda varma förhållanden inom ett dygn, ibland så snabbt som efter 8 timmar.

Gör er av med eventuella flugor inomhus och rengör hinken dagligen. Skaffa en hink med lock så kan du lättare hålla flugorna borta från matavfallet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Varför kommer det plötsligt maskar i komposten inomhus!?