Gjort abort, mår förfärligt.
Jag har själv gjort en abort i v 6 när jag var lika gammal som du, men jag var helt övertygad om att det var rätt sak att göra och det hjälpte mig att komma igenom det, även om jag tänkte på aborten några "årsdagar" framöver. Bered dig på att tankarna kommer att komma tillbaka någon gång ibland.
Liksom du blev jag glad av att veta att jag kunde bli gravid. Efter aborten satte jag in kopparspiral. Det gjorde mycket ont den gången, se till att ta smärtstillande en timme innan om du ska få insatt spiral. När jag fött barn och fick insatt nästa så kändes det knappt och att dra ut den första kändes nästan inget heller.
Kopparspiral funkade bra för mig i många år sedan, men spiral måste man prova sig fram med, det kan bli blödningsproblem. Hormonspiral som avger hormon lokalt är ett bra alternativ för många och då får man inte den ökade mens som man kan få av kopparspiralen.
Det jag vill säga till dig är att du och din kille måste tala om detta och komma överens om vad du ska göra om det händer igen, eftersom du är överfertil och blir gravid trots preventivmedel. Och ni måste ta beslut om preventivmedel.Troligen borde ni använda kondom även om du äter p-piller.
En vän till mig blev nämligen gravid inte mindre än tre gånger trots p-medel, och hon har en längre vårdutbildning så det är knappast så att hon inte vet hur man gör. Efter två uppslitande aborter (första efter p-piller, andra med spiral) orkade hon inte mer och tredje gången behöll de barnet, men allt detta hände under deras högskoleår och det var en tuff sak att vara med om. Nu har de varit tillsammans i över 15 år.
Idag har jag precis den familj jag vill ha och jag ångrar mig inte, och efter ett halvt liv vet jag att de flesta sorger bleknar med tiden. Men se till att få expertråd ang. preventivmedel så att ni inte står där igen i samma läge om ett år.