• _Sebastian_

Mamman hotar att ta vår dotter med sig vid separation

Som rubriken lyder hotar mamman till vår dotter hela tiden med att hon kommer ta med sig henne om vi skulle separera.

Jag söker nu hjälp och stöd för att dämpa min oro och ångest som vuxit under en längre tid.

För att få en helhetssyn vill jag berätta att mamman avbröt sina studier när hon blev gravid och har efter förlossningen varit ledig ett halvår. Nu har hon startat sina studier igen och jag har tagit ut pappaledighet på drygt 6 månader för att vara hemma med dottern.
    Vårt förhållande har inte varit särskilt bra från början, men nu börjar det bli kritiskt och mamman hotar nu ständigt med om vi skulle gå ifrån varandra att hon kommer ta vår dotter med sig!
    Vi har delad vårdnad, men jag blir rädd och arg när mamman hotar på detta sättet!

Får mamman bara ta vår dotter om vi skulle gå ifrån varandra?

Att tillägga tycker jag det är väldigt orättvist att mamman fått vara hemma det första halvåret som jag missat väldigt mycket av eftersom jag jobbat. Nu när jag tagit ledigt för att umgås och ta hand om dottern kanske jag inte får samma möjlighet om vi skulle gå ifrån varandra...

• Svar på tråden Mamman hotar att ta vår dotter med sig vid separation
  • Anonym (Påsk)

Finns bara ett rätt sätt men det tänker jag inte bjuda på .

• Anonym (...)
    Anonym (ftbgyuhni) skrev 2014-08-23 18:15:07 följande:
    Och för mig tog det två månader. Ja, de kollar, det skrev jag ju?
    Fast hur gammal ungen är nu är ju orelevant i sammanhanget eftersom hon inte flyttat eller hur.
    Så för att det tog två mån för dig sitter du och påstår bestämt att " inte ens om man bråkar tar det ett år"

Såna som du är så opålitliga att lyssna på -sluta skriva

Nej du skriver inget om att de kollar :
    Om mamman flyttar och skriver barnet på sin adress utan att TS agerar så skrivs barnet på hennes adress helt enkelt. 

• Anonym (ftbgyuhni)
    Anonym (ftbgyuhni) skrev 2014-08-23 14:05:50 följande:
    Det tar inte alls ett år att få ett barn skrivet på sin adress. Inte ens om den andre båkar tar det ett år, barnet kvarskrivs helt enkelt på senaste adressen alt (om båda flyttar) på den adress som är närmast dagis vilket ju inte är aktuellt här då barnet är för litet.
    Om mamman flyttar och skriver barnet på sin adress utan att TS agerar så skrivs barnet på hennes adress helt enkelt. OM barnet alltså har mestadelen av sin dygnsvila där.

Det TS mste göra är att agera snabbt som jag skrev.
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 18:24:07 följande:
    Fast hur gammal ungen är nu är ju orelevant i sammanhanget eftersom hon inte flyttat eller hur.
    Så för att det tog två mån för dig sitter du och påstår bestämt att " inte ens om man bråkar tar det ett år"

Om mamman flyttar och skriver barnet på sin adress utan att TS agerar så skrivs barnet på hennes adress helt enkelt. 
    Läs HELA inlägget så förstår du nog bättre. Du måste inte läsa det jag skriver, men när DU skriver att det tar ett år lurar du TS att tro att det är gott om tid och det är det alltså inte så följer han det du skriver kan han förlora barnet begriper du väl, är det vad du vill?

Nej, mamman har inte flyttat men hotar med det om de separerar, jag förklarar för TS att han måste agera snabbt om så sker för att barnet inte ska skrivas hos mamman.

• Anonym (-)

Orättvist mot dig kanske, men knappast mot barnet.
    Barnet behöver sin mamma under den första tiden.
    Ditt lilla ego.

• Anonym (...)
    Anonym (ftbgyuhni) skrev 2014-08-24 09:42:20 följande:
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 18:24:07 följande:

Läs HELA inlägget så förstår du nog bättre. Du måste inte läsa det jag skriver, men när DU skriver att det tar ett år lurar du TS att tro att det är gott om tid och det är det alltså inte så följer han det du skriver kan han förlora barnet begriper du väl, är det vad du vill?

Nej, mamman har inte flyttat men hotar med det om de separerar, jag förklarar för TS att han måste agera snabbt om så sker för att barnet inte ska skrivas hos mamman.

Mm fast nu menade jag inte alls att han har gott om tid på sig vid en ev separation om hon tar ungen -jag menade att det är svårt och tar lång tid hon kan "inte bara" göra de sakerna i ett nafs
  • Anonym (Påsk)
    Anonym (...) skrev 2014-08-23 11:28:32 följande:

Nä ts ni har gemensam vårdnad för att "ta" din dotter måste hon stämma dig på vårdnaden.

Det är svårt att få enskild om inte särskilda problem föreligger, alt rejäl smutskastning med risk för att båda mister vårdnaden.

Du måste dessutom godkänna att dottern skrivs på annan adress än den nuvarande. Treskoskrivning ( utan godkännande ) tar tid-närmare ett årsammantaget, och kan endast fås om det t ex är avsevärt närmare till dagis osv på dotterns nya adress,

Tänk på att alla myndigheter utgår från barnens bästa ej föräldrarnas.

Så nej det är inte riktigt så enkelt. Vid ev separation och hon jävlas skynda till soc och skriv ett umgängesavtal förslagsvis. De gäller som ett domslut då de har den befogenheten.

Vaddå myndighet ? Har myndigheten fött barn? Annars behöver de inte lägga sig i alls .Ni kör ju en slags tävling låter inte friskt .

• Anonym (Mia)

Ts, boka en tid hos familjerätten för bara dig och be de förklara vad som gäller om du väljer att separera från mamman. Fråga om hon kan göra det hon hotar om.

Som de andra skrivit: Nej hon kan inte bara ta barnet och dra, utan för flytt skall det skrivas på papper av båda. Men, hon kan försöka, hon kan ta barnet och flytta många mil bort och det kan ta veckor/månader innan du får se din dotter igen och är hon riktigt snabb och du inte gör rätt så kan ett beslut från rätten flera månader efter faktiskt bli att barnet ska bo med henne. Speciellt om du inte orkar kämpa.

• ZsaZsa

Det är ett ganska vanligt hot, men i praktiken totalt uddlöst om man inte låter den som hotar komma undan med det. Ett barn är inte en förälders ägodel.

Föreslår att du får med henne i familjerådgivning. En separation är kanske oundviklig, men ni kan försöka separera på ett sätt som är vettigt för ert barn i första hand, men även för er själva.

• Kasperina

Om det är du som är hemma med barnet på dagarna är det troligast att barnet får stanna hos dig och mamman får umgängesrätt. När barnet blir större kan ni börja med enstaka övernattningar och så småningom vv.
    Jag tycker ni ska kontakta familjerådgivningen, för det är inte ok att hålla på och hota sådär.

• Anonym (Agera!)

Hur har det gått för dig??

Som många andra skriver, boka en tid för dit till Familjerätten och ta reda på om dina rättigheter så att du är förberedd. Agera snabbt!

• Anonym (Påsk)

Barnet måsten ju bo vid någon av er men att ta i från hur då ta i från ?

Svar på tråden Mamman hotar att ta vår dotter med sig vid separation