Inlägg från: Anonym (mamman02) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamman02)

2-åring som inte pratar?

Hejsan.
    Jag har ett barn som är två år. Ingen av oss har barn sedan tidigare och har därför ingen direkt erfarenhet av barns utveckling.
    Så till vårt orosmoment. Han pratar inte! Det enda ord han säger på eget initiativ är "titta" vilket han lärde sig för ca 2 månader sen. Han säger sällan mamma och pappa. Han kan upprepa ett fåtal ord till när vi sagt dom, men annars pratar han ingenting. Bara sitt eget språk.
    Någon som har erfarenhet av detta och att talet kom igång senare?
    Vi har varit i kontakt med BVC om detta och ska till dom om 2 månader, jag ville att hon skulle skicka remiss till en logoped men hon sa att det är många månaders väntetid så då ska vi träffa en barnläkare på BVC istället.
    Överallt tippsas det om att läsa mycket för barnet, men hur mycket och ofta? Och är det till någon nytta när han inte vill sitta och lyssna? Och prata mycket säger dom, vilket jag gör hela dagarna. Har ni några konkreta tips?
    Han går inte på dagis, men ibland på öppna förskolan för att få träffa andra barn. Tror ni det kan spela in?
    Åhh jag är så orolig att han aldrig kommer prata! :(

• Svar på tråden 2-åring som inte pratar?
  • Anonym (mamman02)

Tack för era svar. Så det är inte helt ovanligt? Jag tänker på det där dom säger på BVC att barn brukar säga tvåordsmeningar när dom är två år, det är en stressfaktor. Min systersom som är 1,5 pratar hur mycket som helst. Jag förstår såklart att det är individuellt, men det känns ändå i hjärtat.

• Anonym (mamman02)

Hörseln är det inge fel på Han förstår väldigt mycket av det vi säger.
    Men det är talet som inte vill igång och det är omöjligt att inte tänka på det. Men antagligen så är han bara sen med det och vi försöker komma på saker vi kan göra för att hjälpa det på traven.

• Anonym (mamman02)

Anonym: Hur skriver man en egen remiss? Har din son gjort framsteg sedan han började se en logoped?

Whitetrash86: Ja min son kastar också bara iväg böckerna och tycker inte alls det är nåt spännande att lyssna på
    Men din son som är 2,5 nu, hur mycket pratar han/säger ord om dagen ungefär? Kommer det fler och fler ord, och som han verkar förstå innebörden av?
    Min son kan upprepa ordet klocka (han säger det inte på eget initiativ) men han vet ju inte vad det är för nåt. Ibland kan det gå en dag utan att han har sagt nåt annat ord än "titta"..

• Anonym (mamman02)

alla har olika åsikter: vad bra att din son har börjat prata på. Vilket bra tips du gav också, har precis införskaffat en ny pekbok och ska börja göra på samma sätt som dig :)

Tack ni andra för era åsikter och erfarenheter också. Jag ringde BVC idag och sa igen att jag verkligen vill träffa en logoped så nu skickade hon en remiss men sa att det kommer dröja flera månader innan dom har tid.Men då är det på g iaf!

Men jag har tänkt på en sak, som vi kanske gör "fel". Vi försöker få honom att säga nya ord genom att upprepa dom och nöta. Så ibland lär han sig säga ordet men han förstår inte innebörden. Han kan härma ordet "klocka" t.ex. men han har ingen aning om vad det betyder. Det kanske kan få motsatt effekt, att han tycker det är tråkigt att säga massa saker (härma) men inte veta vad det är? Är det bättre att hålla upp föremål, en boll t.ex. och säga "boll" och nöta det så tills han säger det själv? Eller är det bättre att säga det en gång och sen inte tjata och försöka lirka ur honom det? Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni har bra tips.

• Anonym (mamman02)

Nej vi har börjat förstå nu att det nog inte är så roligt för honom att vi tjatar om massa konstiga ord, så vi vill verkligen hitta andra kreativa metoder att uppmuntra att säga saker. Det där med bollen var ju ett jättebra exempel som vi absolut kommer testa. Han förstår "var är bollen?", då springer han och hämtar den. Men han har aldrig sagt boll.

Det där med glassen känns inte aktuellt, men det var ett bra tips att öva på positiva ord för barnet, som glass då t.ex. :) Då kanske det blir roligare för honom.

Men en annan sak jag tänkte på. Är det "normalt" att ett barn lär sig ett ord och säger det hela tiden under en period och sen slutar använda det helt? Min son sa kaka förut men det säger han aldrig nu.

Alexi: Skönt att det gått så bra för din dotter och att hon är på jämnårigas nivå språkmässigt nu. Gör mig lite tryggare i att det här kommer vi ordna :)

Svar på tråden 2-åring som inte pratar?