• Mira76

Pumpa eller ge ersättning om bebis är med pappa?

Vi har en dotter på snart 10 veckor som jag helammar.
    På kvällarna ammar hon fortfarande ofta, gärna en gång i timman. Jag hade tänkt att börja gå och träna någon gång/vecka, men vet inte hur jag ska göra när bebisen ska vara med pappa. Ska jag pumpa ut eller går det bra att ge ersättning? Jag kommer vara borta max två timmar, och hon kanske inte ens vill ha mat under den tiden, men man vill ju inte chansa.. Tycker det är svårt att hinna med att pumpa och frysa in, så funderar på om pappan kan ge henne ersättning vid detta tillfälle? Spelar det någon roll? Hade känts lugnare att veta att vi har ersättning hemma om hon blir hungrig och att man slipper oroa sig för om den infrysta mjölken räcker etc..Men om det på något vis är mycket bättre med  bröstmjölk så pumpar jag förstås ut istället. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Pumpa eller ge ersättning om bebis är med pappa?
  • Malima

Det viktigaste är att kolla om bebisen nöjer sig med flaska- inte alla gör det! Men det kke du redan tänkt påð??? Om mjölken räcker skulle jag pumpa, annars ta ersättning, men det är bara en " tycke-och-smaksak" för mig.
    Sen KAN flaskan ibland göra att de inte är så förtjusta i bröstet längre...

• Natulcien

Jag valde att pumpa när jag var borta, vilket jag var då och då från ca 3 månaders ålder.
    Jag tyckte att det kändes onödigt att börja laborera med ersättning när det bara handlade om enstaka tillfällen, eftersom vi inte visste hur hans mage skulle reagera.

• Mira76

Ok..ja, flaska tar hon, det har vi testat...(med bröstmjölk)

• Alexi

Jag skulle köra bröstmjölk, eftersom jag tyckte det var viktigt att helamma om man nu ändå gjort det hela tiden.

Har du inget läckage som du kan samla upp mjölk genom?

• Mira76

Har inte något överflöd av mjölk direkt..bara ibland då dottern sover längre pass än normalt på nätterna, då pumpar jag ur ibland. Samtidigt vill man ju njuta av de nätterna och sova istället..

• kixan

Jag hade inte velat ge ersättning, dels för att jag tycker helamning är viktigt, dels för att bebisen kan få problem med magen. Allra helst hade jag tagit med bebisen och pappan till gymet, eller haft dem på en promenad i närheten så är det ju bara att amma när bebis är hungrig.

A -03, F -05, V -10
  • Brumma

Jag hade testat ngn gång innan med ersättning. Att byta ut ngt mål då o då tror jag faktiskt inte spelar ngn jätteroll... Sonen sov väldigt dåligt, vilket gjorde att jag knappt sov alls.... För att jag överhuvudtaget skulle fungera tog pappan med lillen på lååååånga promenader så jag kunde få sova. Att hålla på o joxa med pumpad mjölk då kändes inte som ngt alternativ. Han hade istället med sig tetrapack med ersättning som han kunde ge sonen utan att värma upp. Blev mkt bekvämare och sonen tyckte om det.

Som sagt - försök :)

• Halley

Näringsmässigt så får ju barnet i sig allt det behöver via ersättning. Eftersom det bara rör sig om någon matning i veckan så borde inte det minska din mjölkproduktion. Om du är orolig för att hon inte ska ta bröstet och föredra flaska så kan jag tipsa om att köpa en flaska som gör att barnet måste arbeta för att få i sig mjölk. Då blir det likt amningen och inte "lättare med flaskan så att bebisen föredrar den". Flaskan heter Medela Calma.

• fluu

Kan du pumpa är det ju jättebra. Ersättning kan ju ställa till det för små magar. Jag kunde inte pumpa alls efter första veckan så jag blev lite låst så.
    Gillar barnet inte en sorts ersättning så kan du testa annan sort. Fixar barnet inte flaska kanske kopp eller sked kan vara ett alternativ.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mira76

tack för svaren!
    Fick även tipset av en kompis att blanda bröstmjölk och ersättning i början så att bebisen vänjer sig lite..? Märker man att magen strular får man väl ta bara bröstmjölk sedan annars..

• Brumma
    Mira76 skrev 2014-08-25 15:04:40 följande:

tack för svaren!
    Fick även tipset av en kompis att blanda bröstmjölk och ersättning i början så att bebisen vänjer sig lite..? Märker man att magen strular får man väl ta bara bröstmjölk sedan annars..

Svar på tråden Pumpa eller ge ersättning om bebis är med pappa?