Inlägg från: linn74 |Visa alla inlägg
  • linn74

När och hur börja pumpa?

Hej, för mig var pumpen toppen! hade en elektrisk medela swing tror jag den hette, inte gratis men väl värd sitt pris, då vi först hyrde på BB men det kostade ju pengar som tickade på. jag började pumpa när sonen fick magont o vägrade bröstet.Han hade inte ont dagtid så då ammade jag, vad jag hört ska man räkna pumpning som amningstillfälle, så vill du ha full produktion pumpa så ofta du typ ammar annars minska på pump men minskar du då amning oxå minskar din mjölk. Du ska oxå veta att risken finns att bebben vägrar bröstet till slut,ofta blir det så då det i flaskan kommer fort o käckt, då väljer de det. jag kunde delamma till sonen var 3 månader sen tog han inte bröstet mer. Pumpa det bröst bebben inte äter på,men även testa det hon ätit på, kan ju vara mjölk kvar. Pumpa så du ser att den tjockare mjölken kommer, först kommer den tunnare,sen den mer feta som bebisen oxå behöver. Tror,men vet ej, att du kommer tycka det blir jobbigt med handpump,men testa, jag har testat handpump o elektrisk är toppen. Jag pumpade olika länge, man märker när det slutar komma...men då bytte jag bröst o så kom det lite till där, sen tillbaka till det som slutade komma på, då kom det mer där, sen flyttade jag tratten ngt över bröstet då upplevde jag att bröstet tömdes bättre, finns ju flera mjölkgångar. Ska du bara ge lite, frys i isfack, ska du ge måltid frys i typ liten matlåda. Mät upp i en nappflaska o frys.Så länge du pumpar har du produktion,men minskar du som sagt pump o amning minskar mjölken.Jag har precis slutat pumpa, sonen är 5 månader nu. Fryst o sparat mjölk oxå. Det ska du oxå tänka på om det blir att du bara pumpar o pumpar ofta till slut, får du trappa ner pumpning med att lugnt minska tiden på pumptillfället samt öka tiden lugnt mellan pumptillfälle, annars får du mjölkstockning...hmm det fick jag...ville sluta typ nu,men det gick så klart inte...men det släppte när jag pumpade o försiktigt strök utmed knölen i bröstet. lycka till!

Svar på tråden När och hur börja pumpa?