• Felizia7

Vad är det för fel på mig?

Hinner endast skriva lite kort nu men känner att jag behöver lätta mitt hjärta. Går med ångest idag.. 

Jag har så länge jag kan minnas ansett mig vara "defekt" på ett vis som bidragit till känslan av utanförskap och ensamhet. Vuxit upp med en dyfunktionell mor och flyttade in på familjehem då jag var 13, som inte heller den fungerade fritktionsfritt. Har ej kontakt med varken dem eller min mor idag, vet inte ens om hon lever. Hon har haft både alkohol- och psykologiska problem och har det än idag. 

Har sedan tidiga tonåren varit i förhållanden och endast levt ensam ca 1 år. 

Nu har jag träffat en man som det känns väldigt bra med men känner återigen att mina dåliga sidor börjar dyka upp. Har ganska nyligen slutat med anti-depressiva då jag på någon månad gick upp enormt mycket i vikt och tyckte inte det var värt det. 

Utan honom så är jag helt ensam men förmår inte kämpa mot mina egna demoner, som alltid fladdrar fram förr eller senare. Kan jag inte bara få vara lycklig och harmonisk som alla andra? Vet att detta första inlägg kanske är lite otydligt men det är vad jag hinner skriva just nu, får fylla på mer sedan.. ni får gärna reflektera och ställa frågor över denna inledning. 

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Felizia7

Funderar mycket över händelser som skett för 15-20 år sedan, händelser som bara gör mig mer ledsen. Tänker också över varför jag ännu inte lyckats ordna upp mitt liv och tillvaro, börjar ju närma mig 40. Hur ska jag någonsin lyckas bli lycklig och harmonisk i grunden..? Har endast en massa halvfärdiga projekt och krossade drömmar bakom mig hittills. Mår så dåligt nu och funderar på hur komma ur detta..

• crsmejl

Barndomstrauman förföljer en hela livet, det gäller att försöka hitta en väg framåt. Även om du inte kanske har en diagnos som PTSD så finns det mycket intressant läsning här: www.pete-walker.com/

Jag håller på att arbeta med vad han kalla emotional flashbacks. Det är situationer i livet där du känner dig liten och/eller förlöjligad. Det kan vara att någon tränger sig före i kassan och du inte säger ifrån, du känner dig dum som inte sade något. Vad som helst. Du kan titta på situationen och se om du kan känna igen känslan/en liknande upplevelse från din uppväxt. Då förstår du det inre barnet i dig och du kan vara snällare mot dig själv. Det finns listor på hur du ska ta dig ur känslan av litenhet på webbsidan här: 

www.pete-walker.com/13StepsManageFlashbacks.htm

Ett tips är att gå i terapi för att få hjälp med att läka.

• Felizia7

Skriver här också.. mår så mycket bättre nu och allt går åt rätt håll. Ska börja studera, boendesituationen har löst sig och jag är uppe i en bearbetningsprocess invändigt dag för dag. Mår på det stora hela så mycket bättre än jag gjorde i somras och då detta skrevs, och just nu ser jag inte att jag har behovet att hänga här. 

Men vill tacka er för ni tog er tid att svara och önskar alla en god jul! 

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?