• Anonym (Ångesttjejen)

    Hur länge kan jag äta Xanor utan att bli beroende?

    Någon här som har ätit Xanor?

    Jag har fått Xanor 0,25 som jag får ta vid behov. Tog min första tablett idag och jag måste säga att de hjälper otroligt bra, nästan lite för bra.

    Har ätit Oxascand vid behov innan, men tycker inte de hjälper så bra, inte tillräckligt fort.

    Nu till min största oro, hur lång tid tar det att bli beroende?

    Tar dock bara vid behov, vilket blir 2-3 ggr i veckan.

  • Svar på tråden Hur länge kan jag äta Xanor utan att bli beroende?
  • Anonym (Ångesttjejen)
    Anonym (äter stesolid) skrev 2014-08-28 13:16:00 följande:
    det är säkert  koffeinet, det är ju  koffeinet som stimulerar hjärnan. kanske du kunde växla mellan koffeinfritt o vanligt o de ggr du vill unna dig vanligt ta en oxascand? jag har också svårt att vara utan kaffe, ska dock försöka börja växla med grönt te ibland då det har en lugnande effekt på kroppen även fast det innehåller lite lite koffein 
    Jo jag ska testa att dricka koffeinfritt, så får man hoppas att det verkligen är 100% koffeinfritt. Jag har till och med svårt att dricka te, brukar få panikattack efter det.

    Ja, ska jag kunna dricka kaffe med koffein måste jag ta oxascand, annars vågar jag inte dricka det.
  • Anonym (stesolid?)
    Anonym (Ångesttjejen) skrev 2014-08-28 12:16:45 följande:
    Får jag fråga vad du har för dos på Lamotriginet?

    Själv äter jag 100 mg, vilket är för lite.
    400 mg. Kombinerade med seroquel och abilify tidigare i år. Slutade med dem på eget bevåg, tyckte att jag mådde bra... Snart dags för nytt läkarbesök, antagligen mer mediciner.

    Läkarna verkar vara så otroligt förtjusta i att skriva ut neuroleptika mot ångest, känns inte riktigt rättvist. Jag förstår att de inte vill riskera att man blir beroende av benso men samtidigt är ångestsjukdomar hemska och när det finns bra medicin känns det dumt att använda neuroleptika som dels har mycket värre biverkningar och dels inte räknas som ångestbehandling. Håller med er. Visst kan man pröva alla "lättare" mediciner först, theralen osv, men om det inte hjälper får man gå runt med mycket lidande.

    Har nästan slutat dricka kaffe själv. Inte tänkt på det faktiskt, har bara blivit så. Jag blir så stressad och orolig av kaffe.
  • Anonym (Ångesttjejen)
    Anonym (stesolid?) skrev 2014-08-28 16:50:04 följande:
    400 mg. Kombinerade med seroquel och abilify tidigare i år. Slutade med dem på eget bevåg, tyckte att jag mådde bra... Snart dags för nytt läkarbesök, antagligen mer mediciner.

    Läkarna verkar vara så otroligt förtjusta i att skriva ut neuroleptika mot ångest, känns inte riktigt rättvist. Jag förstår att de inte vill riskera att man blir beroende av benso men samtidigt är ångestsjukdomar hemska och när det finns bra medicin känns det dumt att använda neuroleptika som dels har mycket värre biverkningar och dels inte räknas som ångestbehandling. Håller med er. Visst kan man pröva alla "lättare" mediciner först, theralen osv, men om det inte hjälper får man gå runt med mycket lidande.

    Har nästan slutat dricka kaffe själv. Inte tänkt på det faktiskt, har bara blivit så. Jag blir så stressad och orolig av kaffe.
    Ok, 400 mg är ganska hög dos. Min läkare har pratat om att jag ska höja till 200 mg.
  • Anonym (psykpersonal)
    Anonym (äter stesolid) skrev 2014-08-28 12:52:51 följande:

    forts.... o de har egenligen     bara       förstärkt ångest. abilify förstärker med samt ger mig en känsla av instängdhet o känsloavtrubbning. jag har troligen bipolär 2 med. har även ptsd. jag har tänkt komma ner till noll i stes- uttrappn som jag snart är på , är på 1 mg nu, men skulle dock vilja kunna ha kvar de som behovsmedicin vid absoluta nödfall om man kan ta vid absoluta nödfall  nån gång i månaden utifall det händer nåt stressande, då har jag svårt att hantera det utan medicin. det som jag förstått ang benzo är att om man nån gång varit tillvand benzo så ska man aldrig nånsin ta en endast tablett till för att receptorena är så tillvanda o inte kan läka då... anonym(psykpers) vad har duatt säga ang det? om jag slutar med stesolid nu o låter det gå ett tag kan jag ha stes elller sobril som behovsmedicin om man använder de enbart nåågra ggr / mån ev?? 


    Jag har fått lära mig så som du skriver, att på en tablett är man tillbaka där man slutade ungefär. Men det kanske kan vara individuellt. Det är ju egentligen bara du som kan avgöra om det är värt risken, det är ju du som får må dåligt om du skulle trilla dit igen. Hoppas du fixar det :)
  • Anonym (nolla)
    Anonym (psykpersonal) skrev 2014-08-28 17:43:34 följande:
    Jag har fått lära mig så som du skriver, att på en tablett är man tillbaka där man slutade ungefär. Men det kanske kan vara individuellt. Det är ju egentligen bara du som kan avgöra om det är värt risken, det är ju du som får må dåligt om du skulle trilla dit igen. Hoppas du fixar det :)
    Vad för slags psykpersonal är du? alltså vart och vad jobbar du med?
  • Anonym (psykpersonal)
    Anonym (nolla) skrev 2014-08-29 13:22:37 följande:
    Vad för slags psykpersonal är du? alltså vart och vad jobbar du med?
    Har jobbat som sjuksköterska i vuxenpsykiatrin i 10 år men slutade för ca 3 år sedan.
  • Anonym (nolla)
    Anonym (psykpersonal) skrev 2014-08-29 13:37:08 följande:
    Har jobbat som sjuksköterska i vuxenpsykiatrin i 10 år men slutade för ca 3 år sedan.
    Är det inte så att de flesta psykiatrier är emot behandling med bensodiazepiner nästan av princip? Jag tänker mig att du som personal/sjuksköterska måste även ha sett flera fall där patienter kanske behövt bensodiazepiner men inte fått det för att läkaren "inte vill ge ut knark"?
  • Anonym (psykpersonal)
    Anonym (nolla) skrev 2014-08-29 13:52:02 följande:
    Är det inte så att de flesta psykiatrier är emot behandling med bensodiazepiner nästan av princip? Jag tänker mig att du som personal/sjuksköterska måste även ha sett flera fall där patienter kanske behövt bensodiazepiner men inte fått det för att läkaren "inte vill ge ut knark"?

    Jag tycker det är skitsvårt med benso. Det lugnar så bra för stunden och är så dåligt i längden. Har man en ångestproblematik är det oftast dåligt för man måste lära sig att hantera ångesten. Har det hänt något, någon har dött eller man bytt medicin och får ångestförstärkning som biverkning är det ju bra med benso. De psykiater jag jobbade med resonerade likadant. Har man ångest under lång tid finns alltid risken för tillvänjning eftersom ångest är "normaltillståndet" och man behöver ta det ofta för att känna sig okej. Blir man sen beroende så är ångesten så sjukt mycket högre och svår att komma åt. Ibland hade vi patienter inlagda som blivit beroende och den ångesten likande ju inget annat. Så jag tror de är rädda att utsätta någon för det.

    Jag upplevde nästan större problem med de hyrläkare vi hade som var lite väl frikostiga. De tänkte inte alls på längre sikt utan ville bara blir av med "problemet" för dagen och sen dra vidare. De behövde ju aldrig se konsekvenserna. Nu kommer men. MEN i takt med att slutenvårdsplatserna dras ner så ökar behovet av benso. Det går ju liksom inte bara att skicka hem människor med jättehög ångest som kanske ger leder till självmord. För det funkar ju ändå bra mot ångest i stunden och är betydligt bättre än att folk dör. Men det är lite konstgjord andning. Ett större omhändertagande hade varit bättre.  
  • Anonym (nolla)
    Anonym (psykpersonal) skrev 2014-08-29 16:04:57 följande:

    Jag tycker det är skitsvårt med benso. Det lugnar så bra för stunden och är så dåligt i längden. Har man en ångestproblematik är det oftast dåligt för man måste lära sig att hantera ångesten. Har det hänt något, någon har dött eller man bytt medicin och får ångestförstärkning som biverkning är det ju bra med benso. De psykiater jag jobbade med resonerade likadant. Har man ångest under lång tid finns alltid risken för tillvänjning eftersom ångest är "normaltillståndet" och man behöver ta det ofta för att känna sig okej. Blir man sen beroende så är ångesten så sjukt mycket högre och svår att komma åt. Ibland hade vi patienter inlagda som blivit beroende och den ångesten likande ju inget annat. Så jag tror de är rädda att utsätta någon för det.

    Jag upplevde nästan större problem med de hyrläkare vi hade som var lite väl frikostiga. De tänkte inte alls på längre sikt utan ville bara blir av med "problemet" för dagen och sen dra vidare. De behövde ju aldrig se konsekvenserna. Nu kommer men. MEN i takt med att slutenvårdsplatserna dras ner så ökar behovet av benso. Det går ju liksom inte bara att skicka hem människor med jättehög ångest som kanske ger leder till självmord. För det funkar ju ändå bra mot ångest i stunden och är betydligt bättre än att folk dör. Men det är lite konstgjord andning. Ett större omhändertagande hade varit bättre.  
  • Anonym (Ångesttjejen)
    Anonym (psykpersonal) skrev 2014-08-29 16:04:57 följande:

    Jag tycker det är skitsvårt med benso. Det lugnar så bra för stunden och är så dåligt i längden. Har man en ångestproblematik är det oftast dåligt för man måste lära sig att hantera ångesten. Har det hänt något, någon har dött eller man bytt medicin och får ångestförstärkning som biverkning är det ju bra med benso. De psykiater jag jobbade med resonerade likadant. Har man ångest under lång tid finns alltid risken för tillvänjning eftersom ångest är "normaltillståndet" och man behöver ta det ofta för att känna sig okej. Blir man sen beroende så är ångesten så sjukt mycket högre och svår att komma åt. Ibland hade vi patienter inlagda som blivit beroende och den ångesten likande ju inget annat. Så jag tror de är rädda att utsätta någon för det.

    Jag upplevde nästan större problem med de hyrläkare vi hade som var lite väl frikostiga. De tänkte inte alls på längre sikt utan ville bara blir av med "problemet" för dagen och sen dra vidare. De behövde ju aldrig se konsekvenserna. Nu kommer men. MEN i takt med att slutenvårdsplatserna dras ner så ökar behovet av benso. Det går ju liksom inte bara att skicka hem människor med jättehög ångest som kanske ger leder till självmord. För det funkar ju ändå bra mot ångest i stunden och är betydligt bättre än att folk dör. Men det är lite konstgjord andning. Ett större omhändertagande hade varit bättre.  
    Men jag kan faktiskt bli lite irriterad på denna moral angående att inte skriva ut benso. Det har räddat många, och som du skrev så går det inte bara att skicka hem en person med ångest och självmordstankar utan några tabletter.

    Sedan att vi som kan sköta bensoätandet, ska behöva lida för att andra inte kan sköta det. Jag kan sköta mitt bensoätande, jag tar max 3 tabletter 3 ggr i veckan och har gjort så i 2 år. Jag har inte trillat dit än. Men pga att många missbrukar så är det svårt även för oss som sköter oss att få det utskrivet. Benso ska vara en medicin man tar vid behov, vet man innan att man inte kan hålla sig vid det utan måste ta varje dag så ska man inte börja med benso.
Svar på tråden Hur länge kan jag äta Xanor utan att bli beroende?