• oktoberbebben

Tips & råd önskas! Byte från spjälsäng till säng.

Nu börjar lillebror bli för stor för vaggan och behöver tjejens spjälsäng. Hon är bara 22 månader men börjar ändå bli för lång för spjälsängen. Hon är en envis tjej som "skakar galler" en bra stund innan hon somnar.
    Har ni några tips på hur vi kan vänja henne vid en ny säng och hur vi håller henne kvar där? Busfian kommer definitivt inte stanna kvar självmant. Och nej, jag menar inte att hålla fast henne.. (Till er som glatt misstolkar allt ;))

• Svar på tråden Tips & råd önskas! Byte från spjälsäng till säng.
  • Eleonor01

Jag har alltid legat bredvid å nattat. När vi har läst bok så somnar min pojke å därefter går jag. Vi köpte en stor säng direkt för det underlättar om han skulle bli sjuk då kan man sova bredvid. Prova att läsa en bok å ligga kvar hos henne tills hon somnat

• En blå giraff

Ja ligg bredvid. Alternativt förbered dig på några jobbiga kvällar och att hon kommer att springa upp många gånger. Gå vänligt men bestämt in med henne till sängen igen varje gång hon går upp, tills hon fattar galoppen. Se till att hon är väldigt trött vid läggningen så går det lättare.

• En blå giraff

Eller skaffa en till spjälsäng åt bebisen och låt henne ha kvar sin ett tag till om det ändå funkar? Tycker många verkar ha så bråttom att byta säng bara för att man "ska". Men dumt att skapa problem om man inte har några.

• Paincake

Vår son, då ca 2,5 år, hade jättesvårt att byta från spjälsäng till vanlig. Han vaknade på nätterna och steg upp, trillade ur och till slut var han vettskrämd för den.

Men så ställde jag en expedit IKEA-hylla framför sängen. Då blev det lite mer instängt, precis som en spjälsäng. Han kunde själv ta sig ut ur sängen men bara när han var helt vaken. M a o kunde han inte bara gå ut ur sängen halvsovandes utan var tvungen att vara vaken på riktigt för att komma ihåg att han skulle backa ut ur hålet i hyllan.

Lycka till!

• Alexi

Vi bytte till stor säng med dottern när hon var 20 månader och det var en sjukt jobbig period, verkar värdelöst att byta då. De är för små för att fatta poängen med att gå och sova...

Svar på tråden Tips & råd önskas! Byte från spjälsäng till säng.