• Äldre 25 Aug 01:01
    8460 visningar
    24 svar
    24
    8460

    Bonusbarnens pappa krånglar

    Hejsan,


    Är helt ny på detta forum, så säkerligen lägger jag denna tråd i fel kategori.
    Ni moderatorer får gärna guida mig rätt.



    Jag är gift och har två bonusbarn som går i mellanstadiet. Barnen bor hos oss och besöker sin pappa varannan helg. Varje gång de kommer hem efter ett besök hos honom så uppstår alltid nya problem. Han ljuger för barnen och försöker alltid vända dem mot oss.
    Varje gång.

    Det finns mycket att berätta, men jag väljer just nu ett specifikt ämne; barnens skolgång.
    Det har framkommit, med tydlighet (via kommunens familjerätt), att barnens pappa inte engagerar sig tillräckligt. Han hjälper dem inte med läxorna och tycker allmänt att det är barnens och lärarnas ansvar att skolgången sköts.

    Jag tillkom som bonuspappa för ett par år sedan.
    Jag engagerar mig i barnens utveckling och intresserar mig för deras skolgång. Jag hjälper dem med läxorna och ger dem tips hur de lättare ska kunna tackla de problem de möter. 

    Nu nalkas skolans utvecklingssamtal (tidigare kallade kvartsamtal) för barnen.
    Dessa samtal vill jag som bonuspappa närvara vid, och barnens mamma (min fru) välkomnar detta med lycka.
    Deras pappa har tydligt berättat att han absolut inte kommer närvara vid dessa sammankomster, men han har lika tydliga åsikter om att jag inte har där att göra.
    Det är han som är pappan, inte jag. Han förbjuder mig att gå dit.

    Kan han göra det? 


     

  • Svar på tråden Bonusbarnens pappa krånglar
  • såärde­t
    Äldre 5 Sep 14:42
    #11
    +1
    marmik skrev 2014-09-04 21:36:31 följande:

    OM pappan säger till skolan att han inte tillåter att du är med på mötet så är de skyldiga att säga till dig att du inte får vara med.


    fast är det verkligen så? jag är lärare och har aldrig hört detta från min chef alls. 

    V gör upp med vårdnadshavarna vem/vilka som ska komma. Säger då eleven eller vårdnadshavaren att en bonusförälder ska med eller kanske ibland nån annan släkting så får de för oss  (nu jobbar jag inte med små barn, kanske ska tilläggas)
  • Äldre 5 Sep 16:19
    #12
    Gexors skrev 2014-09-05 14:39:55 följande:
    båda föreldrarna har ju lika mycket att säga till om... Men fortfarande så kan inte pappan bestäma det på egen hand OM dom har gemensam vårdnad.
    Nä och då kan ju inte mamman heller på egen hand bestämma att bonuspappan får vara med eller hur?
    såärdet skrev 2014-09-05 14:42:36 följande:
    fast är det verkligen så? jag är lärare och har aldrig hört detta från min chef alls. 

    V gör upp med vårdnadshavarna vem/vilka som ska komma. Säger då eleven eller vårdnadshavaren att en bonusförälder ska med eller kanske ibland nån annan släkting så får de för oss  (nu jobbar jag inte med små barn, kanske ska tilläggas)

    Nä det är många skolor som inte informerar ordentligt eller ens vet hur det fungerar, t ex att skolan är skyldig att informera båda vårdnadshavarna brukar inte fungera ordentligt utan de informerar en förälder och litar sen på att föräldrarna pratar med varandra.
  • Äldre 5 Sep 16:22
    #13

    Tolka mig nu inte som att jag tycker att det är rätt att TS utesluts, särskilt när pappan inte är engagerad själv....

  • Äldre 5 Sep 18:13
    #14
    marmik skrev 2014-09-05 16:19:52 följande:
    Nä och då kan ju inte mamman heller på egen hand bestämma att bonuspappan får vara med eller hur?
    Nej självklart inte, och e dom inte överens om det då får dom ju diskutera med varandra om lösning och kan dom inte prata med varandra, ja då får ju pappan ta det vidare med soc eller familjerätten om det nu är så omständigt att bonuspappan vill närvara vid hans barns utveklings samtal
  • såärde­t
    Äldre 7 Sep 16:51
    #15
    marmik skrev 2014-09-05 16:19:52 följande:
    Nä och då kan ju inte mamman heller på egen hand bestämma att bonuspappan får vara med eller hur?
    såärdet skrev 2014-09-05 14:42:36 följande:
    fast är det verkligen så? jag är lärare och har aldrig hört detta från min chef alls. 

    V gör upp med vårdnadshavarna vem/vilka som ska komma. Säger då eleven eller vårdnadshavaren att en bonusförälder ska med eller kanske ibland nån annan släkting så får de för oss  (nu jobbar jag inte med små barn, kanske ska tilläggas)

    Nä det är många skolor som inte informerar ordentligt eller ens vet hur det fungerar, t ex att skolan är skyldig att informera båda vårdnadshavarna brukar inte fungera ordentligt utan de informerar en förälder och litar sen på att föräldrarna pratar med varandra.
    vi informerar båda vårdnadshavarna Glad
  • Äldre 21 Oct 01:25
    #16

    Hej, och förlåt.


    Jag fick så knapphändig respons i början så jag tröttnade ganska fort på detta fora.
    Men sen så satte det ju igång, utan att jag märkte det. Glad


    Jag börjar med att besvara den enda direkta fråga till mig; varför barnens pappa väljer att inte deltaga vid utvecklingssamtalet.
    Ja du, det har vi inte heller förstått. Under ett samtal med Familjerätten så gjorde han det väldigt tydligt att han inte ämnar närvara vid sådana tillfällen.
    Jag tror på riktigt att han anser att ansvaret ligger hos lärarna och barnen att skolgången sköts, så han känner nog inte att ska behöva engagera sig?
    Han resonerar väldigt annorlunda och ibland obehagligt egocentriskt i många andra frågor gällande barnen och deras leverne, så därför vågar jag med lätthet föra fram denna lekmannaanalys varför han inte tycker sig behöva deltaga.


    Så, vad hände? Gick jag på barnens utvecklingssamtal?
    Nej. 
    När barnens pappa, i god tid innan, hade blivit mailad information om att jag i stället ämnade deltaga vid samtalen om han inte tänkte dyka upp, så agerade han direkt.
    Han hörde då av sig till barnens klassföreståndare och "förbjöd" mig att medverka. Detta blev givetvis väldigt besvärligt för barnens skola och deras lärare. De hörde av sig till min fru och meddelade den åsikt barnens pappa hade framfört.
    Vi valde i det läget att "inte skapa konflikt", så min fru gick ensam på utvecklingssamtalen.
    Barnens pappa dök givetvis inte upp.


    Så lever vi. :)

  • Orcha
    Äldre 22 Oct 21:35
    #17

    Jag är ledsen för er skull. 
    Hoppas att ni gör det bästa av det här.


    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Äldre 23 Oct 09:44
    #18

    Som jag har förstått (vi hade den bestämmelsen i vår skola iaf) det så FÅR skolan inte delge en icke vårdnadshavare något om barnen så ja, pappan kan förbjuda dig.

    Nu har ni redan valt att inte bråka, men skolan får inte godkänna att du är med mot pappans vilja.

    Ang läxor, har de läxor över helgen? Det får de inte ha. Jag kan också förstå att han inte vill slösa den lilla tid han har med barnen på läxor även om jag anser att det är ett sätt att komma barnen närmare faktiskt. Men det är inget ni kan göra något åt.

  • Äldre 23 Oct 09:46
    #19

    Tillägger också att skolan måste tillhandahålla två tider, en för vardera föräldern om de inte vill ses samtidigt. De måste också skicka samma information till båda vårdnadshavarna om de inte bor ihop.

    Jag vet dock att det slarvas en hel del kring detta.

  • Aumeå
    Äldre 26 Oct 11:55
    #20

    Oj vad jag låter negativ i mitt tänkande men förlåt för att jag ändå skriver! Måste säga att i detta läge är jag på umgänges pappans sida, precis som ovanstående skrivare nämner varför gör ni inte läxor med dom under veckorna?, han har bara en helg varannan vecka med dom, han ska sätta sig in i deras liv på ett otroligt jobbigt sätt pågrund av att han har dom så sällan, varför tar ni inte ansvar och gör läxor med dom under veckorna?Sedan varför ska du vara med på utvecklingssamtal? har ni dålig kommunikation du och barnens mamma?Varför skapa problem med barnens pappa ang detta?. Låter jätte bra att du är engagerad i dina bonus barn, men du kommer aldrig vinna rollen som deras riktiga pappa. varför inte vara positiv och hjälpa till med ett bra umgänge, samtal kan ni ta hemma direkt efter utvecklingssamtal, visar att du är mer engagerad och uppskattas säkert mer.

  • Äldre 9 Nov 01:23
    #21
    SupersurasunkSara skrev 2014-10-23 09:44:17 följande:

    Ang läxor, har de läxor över helgen? Det får de inte ha. Jag kan också förstå att han inte vill slösa den lilla tid han har med barnen på läxor även om jag anser att det är ett sätt att komma barnen närmare faktiskt. Men det är inget ni kan göra något åt. 


    Får de inte? Källa, tack?
    Om barnen har prov på måndagen efter helgen hos deras pappa så ser åtminstone jag det som naturligt att de studerar när de är hos honom.


    Det bör även tilläggas att barnens boende förut var tvärtom. Alltså att de levde hos oss varannan helg, och hade boendet hos sin pappa.
    Det var väl mest då det uppdagades att han inte engagerade sig tillräckligt i deras skolgång, utan tyckte att ansvaret låg hos barnen och lärarna.


    När de levde hos oss varannan helg så uppmuntrade vi alltid till att de hade med sig läxor. 


    Aumeå skrev 2014-10-26 11:55:04 följande:

    Oj vad jag låter negativ i mitt tänkande men förlåt för att jag ändå skriver! Måste säga att i detta läge är jag på umgänges pappans sida, precis som ovanstående skrivare nämner varför gör ni inte läxor med dom under veckorna?, han har bara en helg varannan vecka med dom, han ska sätta sig in i deras liv på ett otroligt jobbigt sätt pågrund av att han har dom så sällan, varför tar ni inte ansvar och gör läxor med dom under veckorna?Sedan varför ska du vara med på utvecklingssamtal? har ni dålig kommunikation du och barnens mamma?Varför skapa problem med barnens pappa ang detta?. Låter jätte bra att du är engagerad i dina bonus barn, men du kommer aldrig vinna rollen som deras riktiga pappa. varför inte vara positiv och hjälpa till med ett bra umgänge, samtal kan ni ta hemma direkt efter utvecklingssamtal, visar att du är mer engagerad och uppskattas säkert mer.


    Vänta nu. Du gör iakttagelser som jag inte begriper.
    Barnen gör absolut läxorna när de är hos oss. Var har du hittat information om något annat? Det SupersurasunkSara frågade om var om läxorna även skickades med till barnens pappa. Hennes fråga kan väl knappast ligga till grund till att barnen inte gör läxorna hemma hos oss?
    Hur tänkte du?


     


    Jag är väldigt medveten om att jag aldrig kommer vinna rollen som deras riktiga pappa, men det är ju inte heller det jag vill.
    Det handlar inte om mig, utan om barnen.
    Min vinst är ovidkommande. Det är barnens vinst jag vill åt.

    Sorry, Aumeå, men du låter som en förälder som befinner sig i en liknande situation som mina bonusbarns pappa.
    No offence.


    ***

    Jag vill mina bonusbarn allt väl.
    De har en pappa som uttryckligen sagt att han inte tänker närvara vid deras utvecklingssamtal, och samtidigt tycker att ansvaret för barnens skolgång ligger hos barnen och lärarna.

    Hur tycker ni att jag som engagerad bonuspappa ska agera?

  • Orcha
    Äldre 9 Nov 21:17
    #22
    Kärlekspappan skrev 2014-11-09 01:23:16 följande:

    Får de inte? Källa, tack?
    Om barnen har prov på måndagen efter helgen hos deras pappa så ser åtminstone jag det som naturligt att de studerar när de är hos honom.


    Det bör även tilläggas att barnens boende förut var tvärtom. Alltså att de levde hos oss varannan helg, och hade boendet hos sin pappa.
    Det var väl mest då det uppdagades att han inte engagerade sig tillräckligt i deras skolgång, utan tyckte att ansvaret låg hos barnen och lärarna.


    När de levde hos oss varannan helg så uppmuntrade vi alltid till att de hade med sig läxor. 


    Aumeå skrev 2014-10-26 11:55:04 följande:

    Oj vad jag låter negativ i mitt tänkande men förlåt för att jag ändå skriver! Måste säga att i detta läge är jag på umgänges pappans sida, precis som ovanstående skrivare nämner varför gör ni inte läxor med dom under veckorna?, han har bara en helg varannan vecka med dom, han ska sätta sig in i deras liv på ett otroligt jobbigt sätt pågrund av att han har dom så sällan, varför tar ni inte ansvar och gör läxor med dom under veckorna?Sedan varför ska du vara med på utvecklingssamtal? har ni dålig kommunikation du och barnens mamma?Varför skapa problem med barnens pappa ang detta?. Låter jätte bra att du är engagerad i dina bonus barn, men du kommer aldrig vinna rollen som deras riktiga pappa. varför inte vara positiv och hjälpa till med ett bra umgänge, samtal kan ni ta hemma direkt efter utvecklingssamtal, visar att du är mer engagerad och uppskattas säkert mer.


    Vänta nu. Du gör iakttagelser som jag inte begriper.
    Barnen gör absolut läxorna när de är hos oss. Var har du hittat information om något annat? Det SupersurasunkSara frågade om var om läxorna även skickades med till barnens pappa. Hennes fråga kan väl knappast ligga till grund till att barnen inte gör läxorna hemma hos oss?
    Hur tänkte du?


     


    Jag är väldigt medveten om att jag aldrig kommer vinna rollen som deras riktiga pappa, men det är ju inte heller det jag vill.
    Det handlar inte om mig, utan om barnen.
    Min vinst är ovidkommande. Det är barnens vinst jag vill åt.

    Sorry, Aumeå, men du låter som en förälder som befinner sig i en liknande situation som mina bonusbarns pappa.
    No offence.


    ***

    Jag vill mina bonusbarn allt väl.
    De har en pappa som uttryckligen sagt att han inte tänker närvara vid deras utvecklingssamtal, och samtidigt tycker att ansvaret för barnens skolgång ligger hos barnen och lärarna.

    Hur tycker ni att jag som engagerad bonuspappa ska agera?


    Du går.
    Och skippar vad andra tycker,

    Lite så.
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Aumeå
    Äldre 12 Nov 23:49
    #23
    Kärlekspappan skrev 2014-11-09 01:23:16 följande:

    Får de inte? Källa, tack?
    Om barnen har prov på måndagen efter helgen hos deras pappa så ser åtminstone jag det som naturligt att de studerar när de är hos honom.


    Det bör även tilläggas att barnens boende förut var tvärtom. Alltså att de levde hos oss varannan helg, och hade boendet hos sin pappa.
    Det var väl mest då det uppdagades att han inte engagerade sig tillräckligt i deras skolgång, utan tyckte att ansvaret låg hos barnen och lärarna.


    När de levde hos oss varannan helg så uppmuntrade vi alltid till att de hade med sig läxor. 


    Aumeå skrev 2014-10-26 11:55:04 följande:

    Oj vad jag låter negativ i mitt tänkande men förlåt för att jag ändå skriver! Måste säga att i detta läge är jag på umgänges pappans sida, precis som ovanstående skrivare nämner varför gör ni inte läxor med dom under veckorna?, han har bara en helg varannan vecka med dom, han ska sätta sig in i deras liv på ett otroligt jobbigt sätt pågrund av att han har dom så sällan, varför tar ni inte ansvar och gör läxor med dom under veckorna?Sedan varför ska du vara med på utvecklingssamtal? har ni dålig kommunikation du och barnens mamma?Varför skapa problem med barnens pappa ang detta?. Låter jätte bra att du är engagerad i dina bonus barn, men du kommer aldrig vinna rollen som deras riktiga pappa. varför inte vara positiv och hjälpa till med ett bra umgänge, samtal kan ni ta hemma direkt efter utvecklingssamtal, visar att du är mer engagerad och uppskattas säkert mer.


    Vänta nu. Du gör iakttagelser som jag inte begriper.
    Barnen gör absolut läxorna när de är hos oss. Var har du hittat information om något annat? Det SupersurasunkSara frågade om var om läxorna även skickades med till barnens pappa. Hennes fråga kan väl knappast ligga till grund till att barnen inte gör läxorna hemma hos oss?
    Hur tänkte du?


     


    Jag är väldigt medveten om att jag aldrig kommer vinna rollen som deras riktiga pappa, men det är ju inte heller det jag vill.
    Det handlar inte om mig, utan om barnen.
    Min vinst är ovidkommande. Det är barnens vinst jag vill åt.

    Sorry, Aumeå, men du låter som en förälder som befinner sig i en liknande situation som mina bonusbarns pappa.
    No offence.


    ***

    Jag vill mina bonusbarn allt väl.
    De har en pappa som uttryckligen sagt att han inte tänker närvara vid deras utvecklingssamtal, och samtidigt tycker att ansvaret för barnens skolgång ligger hos barnen och lärarna.

    Hur tycker ni att jag som engagerad bonuspappa ska agera?


    Hur ska du som bonus pappa agera!
    Exakt rätt jag var i samma sits! Men efter en tingsrätt ang vårdnad fick vi helt nytt sätt att se på samarbete, mitt ex lät precis som du beskriver din fru med bonus barn. Vad hände efter tingsrätten? för det första jag vann halvtid med mina barn, yes!

    Men till poängen! Tingsrätten kapade mitt ex vid fotknölarna ang hennes tänk med barnen, 
    Nr 1 Och den absoluta viktigaste delen,samarbete mellan föräldrar så barnen mår bra(för barnens bästa)Barnens riktiga pappa och mamma.Barn känner av dålig stämning mellan föräldrar och mår inte bra av det.Vilket tingsrätten var mycket noga att poängtera, dom till och med sa att dom kommer koppla in soc på våra barn ifall vi som föräldrar inte kan samarbeta.
    Vi måste gå via soc på samtal för att kunna prata allt som angår våra barn, riktigt visa att vi kan samarbeta i dom frågorna, vi har även öppföljning av detta 28 januari.

    Nu har det gått ett tag, jag har ett helt nytt ex jag möter vid växling,vi pratar har respekt och beter oss som bra föräldrar inför för våra barn, vi ser skillnad i barnen att dom är mer trygga vid växling,känner sig tryggar med respektive förälder.framför allt dom har två föräldrar som älskar dom,en mamma och pappa.vi kan prata normalt hur det varit under veckan, jag kan prata minnen om mamman som är älskvärda och barnen bara älskar att höra.

    Ni är ännu i stadiet vars ni ser att barnen ser skillnad mellan pappa och mamma, skillnader som inte är positiva, barnen känner av att ni tjafsar och ditten och datt, dom hör eller känner att stämningen inte är bra.barn ska inte behöva uppleva sånt, låt dom få en lycklig barndom, med goda minnen av båda föräldrarna.

    Din roll som bonus pappa är att försöka få ditt ex och ex man att samarbeta ang barnen, försök uppnå det tingsrätten gjort för oss, även samtalen vi har med familje rådgivningen,som bara går ut på att vi måste kunna samarbeta ang barnen.
    Du ska vara passiv i din roll tills barnen känner att allt är ok mellan dig, pappan och mamma, låt dom bli trygg och glad.lyft fram dom positiva sakerna.

    Släpp din längtan efter att vara perfekt bonus pappa, det är inte där problemet sitter, utan som jag nämnt i samarbetet mellan pappan och mamman.

    Vi kunde nå dit,även om vi behövde en tingsrätt som berättade det för oss, är helt säker på att även ni kan nå samma resultat.
  • Äldre 8 Sep 18:07
    #24
    Kärlekspappan skrev 2014-08-25 01:01:15 följande:

    Hejsan,


    Är helt ny på detta forum, så säkerligen lägger jag denna tråd i fel kategori.
    Ni moderatorer får gärna guida mig rätt.


    Jag är gift och har två bonusbarn som går i mellanstadiet. Barnen bor hos oss och besöker sin pappa varannan helg. Varje gång de kommer hem efter ett besök hos honom så uppstår alltid nya problem. Han ljuger för barnen och försöker alltid vända dem mot oss.
    Varje gång.

    Det finns mycket att berätta, men jag väljer just nu ett specifikt ämne; barnens skolgång.
    Det har framkommit, med tydlighet (via kommunens familjerätt), att barnens pappa inte engagerar sig tillräckligt. Han hjälper dem inte med läxorna och tycker allmänt att det är barnens och lärarnas ansvar att skolgången sköts.

    Jag tillkom som bonuspappa för ett par år sedan.
    Jag engagerar mig i barnens utveckling och intresserar mig för deras skolgång. Jag hjälper dem med läxorna och ger dem tips hur de lättare ska kunna tackla de problem de möter. 

    Nu nalkas skolans utvecklingssamtal (tidigare kallade kvartsamtal) för barnen.
    Dessa samtal vill jag som bonuspappa närvara vid, och barnens mamma (min fru) välkomnar detta med lycka.
    Deras pappa har tydligt berättat att han absolut inte kommer närvara vid dessa sammankomster, men han har lika tydliga åsikter om att jag inte har där att göra.
    Det är han som är pappan, inte jag. Han förbjuder mig att gå dit.

    Kan han göra det? 


     


    Jag förstår dig så väl, en liknande situation men min roll är mamman och vi har barnen varannan vecka nu. Jag anar att det även finns en rimlig orsak till att barnen är hos er mer än hos pappan? Barnens pappa har precis samma attityd, ska bestämma och sätta ner foten, men engagerar sig inte (bara om han kan nå någon personlig vinning i det hela med det). Jag skulle dock i din sits, även om din fru tycker att det är en bra idé att du är med, välja att inte vara det. Jag tror på sikt att det förvärrar relationen han har med sin biologiska familj, om du "provocerar" med att "ta över" och på riktigt vara mer och bättre än han, även om det är en fantastiskt fin handling. I mitt fall är det i alla fall så.

    :)
Svar på tråden Bonusbarnens pappa krånglar