• Anonym (Chaffören)

Bensinpengar??

I helgen har jag varit på kurs på en kursgård 20 mil från min hemstad.
    Innan kursen började fick jag kontakt med några personer till från min stad som skulle till samma kurs, och vi beslöt oss för att samåka. Vi kände inte varann innan.
    Eftersom jag har bil erbjöd jag mej att köra, och en av personerna som skulle med frågade om jag ville ha bensinpengar och jag svarade att Ja, det skulle vara bra om vi kunde dela..
    Igår kom vi hem och jag hade kört hela vägen i min bil sammanlagt 40 mil. Men några bensinpengar? Nej. Inte från nån i sällskapet. Borde jag ha stått där som en taxichaffis och pekat på taxametern och krävt pengar, eller?? Alla bara gled ur bilen och pös i väg när vi stannade. 
    Nästa gång vi åker, det blir ett par tillfällen till, då tänker jag åka själv. Eller sätta mej på tåget. Eller vad tycker ni att man ska göra?  Hur kan man förklara för dessa människor att jag inte tycker att det är ok att vara gratistaxi?

• Svar på tråden Bensinpengar??
  • jvs

Om de tar kontakt med dig i hopp om en till gratisresa kan du gott be dem skicka över pengar i förväg. Gör de inte det åker du själv.

• Olympia

Så himla oförskämt.
    Skicka ett meddelande till var och en och tala om att det är kutym att i alla fall erbjuda sig att betala bensinpengar.

Nästa gång (om det blir någon mer gång) så talar du om hur mycket pengar du vill ha för bensin av var och en och så får de betala det innan färden börjar.

• Inte jag

Jag har lärt mig efter att ha kört en del att alltid ta extra betalt när jag har kört någon eller de har samåka. En gång hade jag tänkt åka till ett ställe med 3 andra och när de bara ville betala hälften av bensinpengar och det skulle ha kostat hur lite som helst så valde jag att inte åka med. Varför skulle jag betala hälften och de 3 andra skulle betalt hälften av bara bensinen och inte på förslitningar och det som annars kostar på en bil som när man kör.

• BCH52

Som övriga sagt så hör det till att man åtminstone ebjuder sig att betala, och då hels bensinkostnaden, du står ju för bilen och är chaufför.

Om man vill tolka situationen välvilligt så kanske de glömde i ivern att komma hem. Ingen ursäkt, men en förklaring.

Nästa gång kan du om du får frågan säga "jag tar troligen tåget/ bussen istället, det blir så dyrt med bensin, det gick på x kr förra gången". Om de är någorlunda normala så ber de om ursäkt för förra gången och erbjuder sig att betala, då kan du ta ställning till hur du vill göra.

• got

Håller med att man erbjuder sig att betala men jag funderar på om det är så att de tänker att ni ska köra varsin gång? Du skrev att det är ett par kurstillfällen till och om ni kör varsin gång så är det ju onödigt att bolla med pengar fram och tillbaka. Om jag vore du hade jag skrivit ett meddelande till de andra och frågat vem som kör nästa gång. Då kanske det är någon annan som erbjuder sig och är det inte det så skriver du som någon annan sa här att du tar tåget eftersom det kostade x kr förra gången och att du inte har råd att köra varje gång!

• Anonym (Chaffören)

Om vi hade kunnat köra varsin gång hade ju saken varit självklar, då hade vi ju delat på bensin och slitage på bil. Men problemet är att de andra inte har varken körkort eller bil, det är därför de ville åka med mej. 

• got

OK, det framgick inte att så var fallet. De ska givetvis betala dig bensinpengar och nästa gång säger du antingen att du tar tåget eller så säger du att förra gången kostade det x kr att köra och att du inte kan betala det varje gång, så om de vill åka med kostar det x.

Tyvärr är det så att vissa som inte har bil och körkort inte verkar fatta att det faktiskt kostar och definitivt inte hur mycket. 

• Anonym (V)

Åk själv nästa gång. Vilka oförskämda människor...

• Anonym (V)

Ta inte tåget på grund av dem.

Det är rätt åt dem om du tar bilen men de får inte åka med.

Kanske lär dem en läxa...

• Alexi

Eller så skickar du et vänligt meddelabde där du skriver att ni ju glömde reglera bensinpengar men det blir så här mycket per person och de kan sätta in på konto/swicha eller så.

Dvs ha en vänlig attityd som visar att du förstår att de bara glömde bort det.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Chaffören) skrev 2014-08-25 09:45:21 följande:

Om vi hade kunnat köra varsin gång hade ju saken varit självklar, då hade vi ju delat på bensin och slitage på bil. Men problemet är att de andra inte har varken körkort eller bil, det är därför de ville åka med mej. 

Men hur kom de dit då, om de nu varken har körkort eller bil?

Säg nästa gång att visst ni får gärna åka med mig, men då vill jag ha bensinpengar - i förskott.
  • Anonym (Tänkpådigsjälv!)

Man blir aldrig förvånad över hur snikna en del människor är! Självklart ska de betala vad bensinen kostar, tur & retur, samt några kronor till. 

Åk själv nästa gång om de inte betalar i förskott! 

• Anonym (virrpottan)
    Alexi skrev 2014-08-25 10:26:20 följande:
    Eller så skickar du et vänligt meddelabde där du skriver att ni ju glömde reglera bensinpengar men det blir så här mycket per person och de kan sätta in på konto/swicha eller så. Dvs ha en vänlig attityd som visar att du förstår att de bara glömde bort det.

Ja, det tycker jag också är den givna lösningen! Jag kan själv vara glömsk med sådana saker (dåligt av mig - jag vet!) men bara jag blir påmind så betalar jag glatt. Det är bättre att utgå från att folk är glömska än från att de är snåla.
  • Almina

Skicka ett trevligt meddelande där du meddelar vad bensinkostnaden blev per person, med ditt kontonr som de kan betala in på. Om de inte betalar ändå tycker jag gott du kan åka själv nästa gång!

• Anonym (HappyFace)

Precis, ett trevligt meddelande om vad det kostade till var och en och vart de kan sätta in pengarna. Då visar du att du i vart fall tror gott om respektive person och att de helt enkelt glömt, eller inte visste beloppet.

Kanske får du inte lite pengar, kanske inget....men då vet du till nästa gång att det är bra att göra upp i förtid med främlingar - eller på något sätt komma överens.

Denna resa fick bli en gratisresa - men du har ändå din heder intakt. De andra får gå med svansen mellan benen så fort de får se dig. :)

Keep on Rocki'n

Svar på tråden Bensinpengar??