• Paulina P P

Kap Verde - någon som varit där?

Jag och maken ska åka till Kap Verde i början av november, ön Sal. Vi ska bo på Riu Funana.

Någon som varit på Kap Verde? Vad finns att göra? Vi har bara tänkt lata oss, sola, bada, käka... men finns det något man borde se eller göra?

Vi bor ju på all inclusive, men om man nu skulle åka in till Santa Maria, går det bra med euro eller bör man växla till den lokala valutan?

• Svar på tråden Kap Verde - någon som varit där?
  • Alexi

Vi var på Sal för åtta år sedan, så ön har nog förändrats kraftigt. En väldigt torr ö, ingen växtlighet. Väldigt lite att titta på på den ön.

I början av december var vädret varmt men rejält blåsigt, och en del moln, riktiga högsäsobgen där är ju efter årsskiftet.

• Mimmi90
    Paulina P P skrev 2014-08-25 09:52:10 följande:

Jag och maken ska åka till Kap Verde i början av november, ön Sal. Vi ska bo på Riu Funana.

Någon som varit på Kap Verde? Vad finns att göra? Vi har bara tänkt lata oss, sola, bada, käka... men finns det något man borde se eller göra?

Vi bor ju på all inclusive, men om man nu skulle åka in till Santa Maria, går det bra med euro eller bör man växla till den lokala valutan?

Vi var där, på samma hotell, i januari i år. Hotellet var jättebra och servicen var jättebra, Mycket bra buffé både till frukost lunch och middag! Jag stannade på hotellet och åkte inte iväg, men det gjorde min familj och de sa att det inte fanns särskilt mycket att se... Har för mig att vi tog ut pengar i deras valuta (eller om det var dollar) på hotellet till taxi och sådant, man gör ju inte av med så mycket på all inclusive... En kväll åkte vi dock iväg till ett annat hotell som hade en restaurang precis vid stranden och maten var superb. Deras specialitet på kap verde är ju fisk och skaldjur så det ska man definitivt satsa på :) vädret var sådär när vi var där, ta med långbyxor och koftor till kvällarna... Jag kom hem utan solbränna trots att jag låg i solen varje dag....
  • Paulina P P

Då kanske vi stannar på hotellet. Bra att veta att det är så blåsigt. Jag funderade på att packa ner min lilla korta och vida favoritsommarkjol, men den kommer att blåsa upp meddetsamma och visa lite för mycket. Att det blir svalt på kvällarna kan jag tänka mig och att det blir mörkt snabbt eftersom det ligger nära ekvatorn. Kofta packas med alltså. Långbyxor reser vi dit i.

Vilken solskyddsfaktor bör man satsa på. Min man hade hört att man måste ha spf 50 och det borde väl stämma.

• Mimmi90
    Paulina P P skrev 2014-08-25 10:42:13 följande:

Då kanske vi stannar på hotellet. Bra att veta att det är så blåsigt. Jag funderade på att packa ner min lilla korta och vida favoritsommarkjol, men den kommer att blåsa upp meddetsamma och visa lite för mycket. Att det blir svalt på kvällarna kan jag tänka mig och att det blir mörkt snabbt eftersom det ligger nära ekvatorn. Kofta packas med alltså. Långbyxor reser vi dit i.

Vilken solskyddsfaktor bör man satsa på. Min man hade hört att man måste ha spf 50 och det borde väl stämma.

Jag hade 15 hela veckan och brände mig inte, blev inte ens brun. Men det beror ju på hur känslig man är.
  • Paulina P P

Snart bara två månader kvar!

• AAAM

Vi har varit på Kap Verde på ön Boa Vista på Riu Touareg i April. Då var det väldigt varmt, soligt och inte alls så blåsigt som alla säger. Det är tydligen mindre blåst på denna del av ön fick vi veta efter vår resa, så det var ju bara en lyckträff för vår del. Jag kan absolut rekommendera denna resa för dem som vill ta det lugnt, koppla av, enbart sola och bada och äta god mat. För den som inte har ro till detta, ska nog tänka om. Super god mat, bästa stranden jag någonsin varit på och framförallt, inga smådjur eller annat som kryper omkring överallt, väldigt rent och städat på hela hotellet. Vi ska åka dit igen nästa år i April.

• Paulina P P

Vi åkte dit. Jättehärligt!" Vi ska nog dit nästa år igen

• kapverde

bodde pa sal ett tag,blasigt men mysigt pa sitt satt,nar man lart kanna on. finns mycket surfing och vattenaktiviteter pa on,aven en del haftiga bilutflyker man kan gora. funana hotellet ar superfint :)

Svar på tråden Kap Verde - någon som varit där?