• Anonym (Spara)

Tips på sparkonton med bra ränta? Trött på 0,005 hos Handelsbanken...

Jag har just stängt mitt så kallade "sparkonto" hos Handelsbanken. Insåg plötsligt att de sänkt och sänkt och sänkt ränta så nu var den nere i 0,005 % för 100'000 kr på kontot... 50 kr i ränta på ett år. Vad är det för "sparkonto"?! 

Har ni sparare tips på banker med bra sparränta och bra villkor? Det måste omfattas av den statliga insättningsgarantin dock. Just nu har jag pengarna hos GE Money Bank med 2,30% ränta (men de ska tydligen sänka till 2,0% från 1/9. 

De här sparpengarna måste vara likvida, jag vill inte låsa dem i fonder och dylikt. 

• Svar på tråden Tips på sparkonton med bra ränta? Trött på 0,005 hos Handelsbanken...
  • Stokke

Fasträntekonto bundet på 3 månader, LF bank erbjuder nu 1,10 om jag inte mins fel.

• Anonym (Spara)
    Stokke skrev 2014-08-25 11:42:01 följande:

Fasträntekonto bundet på 3 månader, LF bank erbjuder nu 1,10 om jag inte mins fel.

Inget för mig tror jag, för att få högsta räntan på 2,05% måste man binda pengarna i fem år. Och de har inga fria uttag. Då är GE bättre i nuläget. 
  • Lovisblomman

Om du vill spara säkert men med bra ränta så aka du välja Folksam. En traditionell försäkring har garanterad återbäringsränta på 7% nu. Finns ingen som klår det. Men det är långsiktigt. Måste ha det i tio år, då är det gratis att plocka ut det. Går att ta det ut innan men då är det en avgift. Titta upp det!

• CarinaL26

Tror GE money bank har 2.4%. I alla fall var den det för någon månad sen. Fria uttag och omfattas av insättningsgarantin.

• Anonym (Q)

2,05% på HoistSpar, mycket bättre än så verkar det inte bli (om pengarna inte ska vara låsta).

• Lisa1976

Varför i hela friden ha 100000 på sparkonto? Sätt åtminstone hälften av det i fonder.
    Vi har inget sparkonto utan ett räntefond. Något bättre avkastning.

Son 0804 Dotter 1101
  • Anonym (azzis)
    Lisa1976 skrev 2014-08-25 14:52:01 följande:

Varför i hela friden ha 100000 på sparkonto? Sätt åtminstone hälften av det i fonder.
    Vi har inget sparkonto utan ett räntefond. Något bättre avkastning.

Fonder ska man akta sig för, ofta är det rent bondfångeri.
  • ITpappan
    Anonym (azzis) skrev 2014-08-25 14:54:04 följande:
    Fonder ska man akta sig för, ofta är det rent bondfångeri.
    Va?

Vi har så lite som möjligt på sparkonto. Det mesta av bufferten i trygga fonder i ISK
  • Anonym (azzis)
    ITpappan skrev 2014-08-25 15:35:19 följande:
    Va?

Vi har så lite som möjligt på sparkonto. Det mesta av bufferten i trygga fonder i ISK
    Ja det kan vara ett hemskt rävspel med fonder, man bör alltid vara försiktig med dom verktyg bankerna tar fram för att hjälpa småspararna att spara pengar. Oftast är en stora vinnaren någon helt annan.
  • Nyfikna72

Den enda som vinner på att ha pengarna på sparkonton är ju bankerna själva......2-3 procent är ju ingenting i sammanhanget ändå. Det blir bara kaffepengar ändå. Även om det är mer risk så är det ju bättre att investera dem på nåt vis.

Svar på tråden Tips på sparkonton med bra ränta? Trött på 0,005 hos Handelsbanken...