Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
Och hur ska den personen göra sig förstådd öht? Invandrare har rätt till tolk vid läkarbesök, vi har det inte.
Och hur ska den personen göra sig förstådd öht? Invandrare har rätt till tolk vid läkarbesök, vi har det inte.
Det är säkert så att rätt många kvalificerade invandrare ändå inte får något jobb. Jag brukar tänka på vilka chanser jag själv skulle ha om jag blev nersläppt i till exempel Uzbekistan. Kan inte språket, förstår mig inte på kulturen, har inga kontakter, har iofs lång utbildning men från en okänd liten skola med ett namn som inte ens går att uttala, har ett "hål" på flera år i CV eftersom jag inte kunde jobba som flykting. Samtidigt som jobbet också söks av många andra med utseende och bakgrund så att personkemi kan uppstå på intervjun. Det kan fan inte vara lätt att etablera sig som flykting.
Dessutom har Sverige en rigid arbetsmarknad som gör det svårt att chansa på en jobbsökande.
Istället för att fråga sig varför integreringen fungerar dåligt i Sverige är det rimligare att fråga sig varför det skulle fungera bra.
Intressant fråga i ämnet är ju om man kommer till läkarbesöket man bokat och finner att man fått en läkare som man inte förstår alls och inte känner att man vill genomgå undersökningen.....vad gäller då. Tolk hinner jag inte få....bara att betala ändå och boka tid hos en annan?
Har en fråga.
Om de inte vill intgreras, om de blir lärda att inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, inte bli som svenskar. Odlas inte ett ganska stort förakt någonstans då?
Sen ska de behandla oss ?? ??
Får liksom inte ihop det......
Har en fråga.
Om de inte vill intgreras, om de blir lärda att inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, inte bli som svenskar. Odlas inte ett ganska stort förakt någonstans då?
Sen ska de behandla oss ?? ??
Får liksom inte ihop det......