• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • StackarsMia
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 19:05:39 följande:
    Som jag trodde då.
    Tyckte väl att det lät underligt, men eftersom jag vet hur svp och sd-anhängare inte kan låta bli att förvränga och vantolka som det passar deras agenda bäst så ville jag läsa mer.
    Och det visade sig ju med all tydlighet att det inte alls är som ts vill påskina i tråden.
    Så lågt att vantolka på det viset.
    Tack för informationen.
    Fast nu finns det inga vantolkningar, såvida inte journalisten var en SvP:are. Det är väl inte helt omöjligt. Eller, jo.
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 22:18:53 följande:
    Då säger jag till dig också: patricio.nu/

Exakt vad är det som är så himla orimligt?

Stollar i MP, ja till skillnad från begåvningsreserven i SD liksom.
    Hellre är jag reserv än efterbliven. Men det hindrar ju inte 10% att rösta fel. Det finns liksom inget hopp för en MP:are, bara att inse och gå vidare. Jag har redan accepterat läget och samtalar inte med miljötalibaner utan hjärna.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 22:36:29 följande:
    Fast nu finns det inga vantolkningar, såvida inte journalisten var en SvP:are. Det är väl inte helt omöjligt. Eller, jo.
    Men DU har ju gjort en vantolkning!!! Du säger att somalier ska ha särrättigheter och gräddfil, det står INGENSTANS i artikeln. Varför har du tolningsföreträde?

Angående efterbliven och hjärnlösa miljötalibaner så är det ju faktiskt så att MP har högst utbildade röstare medans SD har lägst. Jag vet att utbildning inte behöver betyda hög intelligens och vice versa, men det är en ganska bra indikation...
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 22:54:46 följande:
    Men DU har ju gjort en vantolkning!!! Du säger att somalier ska ha särrättigheter och gräddfil, det står INGENSTANS i artikeln. Varför har du tolningsföreträde?

Angående efterbliven och hjärnlösa miljötalibaner så är det ju faktiskt så att MP har högst utbildade röstare medans SD har lägst. Jag vet att utbildning inte behöver betyda hög intelligens och vice versa, men det är en ganska bra indikation...
    Alltså artikeln handlar explicit om att ge somalier en gräddfil, då de inte behöver göra som en svensk. Det kallas för särrättigheter. Alla fattar givetvis att denna idiotidé aldrig kommer klubbas och att hen som yttrade detta kanske menade annat, men det spelar liksom ingen roll. Det var artikeln som är trådens ämne, inte huruvuda Laila Freivalds köpte skor på Hm eller om Gustav Frigolit tappade sin son i backen, likt hans far gjorde.

Det fetaade kan du ju gärna styrka. För det stämmer inte alls. FP följt av M har högst utbildade väljare. SD ligger precis likadant som S och högre än V.
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 22:54:46 följande:

Alltså artikeln handlar explicit om att ge somalier en gräddfil, då de inte behöver göra som en svensk. Det kallas för särrättigheter. Alla fattar givetvis att denna idiotidé aldrig kommer klubbas och att hen som yttrade detta kanske menade annat, men det spelar liksom ingen roll. Det var artikeln som är trådens ämne, inte huruvuda Laila Freivalds köpte skor på Hm eller om Gustav Frigolit tappade sin son i backen, likt hans far gjorde.

Det fetaade kan du ju gärna styrka. För det stämmer inte alls. FP följt av M har högst utbildade väljare. SD ligger precis likadant som S och högre än V.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 23:25:00 följande:

Det handlar ju om somalier som redan har en läkarutbildning. Vet du vad validering är öht? Känns meningslöst att diskutera annars.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 23:25:00 följande:

Glömde att svara på det sista. Jag läste det helt nyligen i dagspressen. Ska se om jag kan hitta. Men ett tips är ju att om du inte håller med om vad jag säger, frågar efter källa och hävdar nåt helt annat att du själv bifogar referens...?
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 23:41:11 följande:
    Det handlar ju om somalier som redan har en läkarutbildning. Vet du vad validering är öht? Känns meningslöst att diskutera annars.
    Nej, det handlar om somalier som säger sig ha en läkarutildning som inte går att verifiera. Svårt att validera något som från början inte går att verfiera.

Syntax error!
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 23:45:04 följande:
    Glömde att svara på det sista. Jag läste det helt nyligen i dagspressen. Ska se om jag kan hitta. Men ett tips är ju att om du inte håller med om vad jag säger, frågar efter källa och hävdar nåt helt annat att du själv bifogar referens...?
    Det kommer om du hittar din källa. Men lova att det inte blir Aftonbladet, utan hitta den riktiga källan.
  • Notetur Nomen

Hittar inte undersökningen nu, och jag kan ha haft fel. Den här bilden visar att FP kommer först, som du sa, följt av MP. V och M verkar ligga ungefär lika medan SD ligger långt efter.

Liggande stapeldiagram över andel med eftergymnasial utbildning bland folkvalda och sympatisörer efter parti, år 2010

Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?