• Anonym (elvanse)

Add/ Asperger

Jag har add och asperger. Nu senast så fick jag en ny medicin, elvanse. Jag vill höra positiva historier om det, då jag är ganska nojjig av mig.

Kan ni ge mig det?

Negativa historier, snälla skriv inte. Jag är redan känslig som det är. Gör du det ändå är det enbart för att trycka ner mig.

• Svar på tråden Add/ Asperger
  • bubbel123

Ja, det fungerar bra för mig sedan 1 år

Kombinera eventuellt med följande, alla är vi olika - det här fungerar för mig

- sund kost (grönsaker), ingen "skräpmat"

- omega 3 och gurkmeja

- lagom motion; typ 30-50 m jogging 6 dagar i veckan

- 1 kopp kaffe/espresso/koffeintablett på morgonen (inte 2)

- SSRI, om du är nedstämd

- allt ovanför på samma tid varje dag

- stillnoct om sömnsvårighet, och/eller mirtazapin

- benzoider vid behov, oro t ex socialt

- endast förstående vänner du kan vara öppen med

- bra arbetsplats, gärna 50% av full arbetstid

- utbildning, anpassad efter dina begränsningar/tillgångar och kanske med specialstöd

- begränsa alkohol, kanske något glas rött vin om dagen

- kbt studier, mindfullness, stödgrupper och en bra coach/psykolog

- vara öppen med din diagnos

- skogspromenad 2-3 ggr i veckan, ev jogging

För mig är det ett lyckligt liv

• Tristus

Min 13-åring med ADD/Asperger ska ta Elvanse för första ggn imorgon. Om han vill. Han har nåt jävla strafftänk så bara för jag inte ställde mig o lagade ytterligare en middag vid 22-tiden som HAN vill ha kommer han nog vägra ta medicinen o vägra gå till skolan. Är det bara sattyg eller diagnosen som "talar"? Maktmissbruk! Han är hemmasittare o fått plats på ny resursskola.

• hännrick

Har inte fått den själv, antar att ja kommer få massa andra preparat och inte få testa Elvanse förrän det visat sig att preparaten med som anses vara mindre effetktiva och ha fler biverkningar inte har fungerat.

Men, har lite info iaf. Elvanse är i stort sett en nyare, flashigare och dyrare variant av Metamina. Metaminas aktiva substans "dexamfetamin" har i Elvanse bundits till en aminosyra och kallas då lysdexamfetamin. Efter intag så bryts lysdexamfetaminet ner till dexamfetamin, en process som tar tid vilket gör medicinen långtidsverkande (verkar i över 12 timmar vilket kan jämföras med ungefär 4 timmar för Metamina.

Att dexamfetaminet bildas i kroppen istället för att finnas i medicinen gör också Elvanse svårare att missbruka än de flesta andra ADHD/ADD-medicinerna.

Svar på tråden Add/ Asperger