HäckHäxan skrev 2014-08-26 21:04:24 följande:
Ja för på just vårdcentralen sitter alla experter eller nä inte

Om du bara visste vad vårdpersonal ibland rekommenderar andra. De är bara människor och de har inte alltid bäst koll på olika preparat, faktiskt, någon med nördig kärlek för FASS kan ha bättre koll på mediciner än din läkare på VC har, på samma sätt som det finns vanliga människor med bättre koll på socialtjänstens lagar och stadgar än många av de som arbetar med det har. En läkare skrev ut stilnoct till mig som sömnmedicin i en period när jag inte kunde sova, en tio dagars kur, på allvar det var inte ens nästan lämpligt faktiskt, ja han jobbade på VC. Ett ex fick concerta utskrivet utan att ha genomgått utredning för adhd, läkaren tyckte att de kunde testa medicinen och dra slutsats om eventuell diagnos efter det. Det är inga gudar på VC, de är läkare och vanliga människor. De har inte alltid rätt och de vet inte alltid bäst.
Självklart har du rätt att inte vilja dela ditt liv med en missbrukare, det vill inte jag heller göra. Men jag inser att det är skillnad på brukare och missbrukare, gör du det? Precis lika självklart är det att du har rätt att misstro honom och göra slut. Om han valde att gå med på ditt krav så var det ju hans val och rättighet. Precis som han hade rätten att be dig dra åt helvete när du sa det där. För du tycker väl att han hade rätten att göra det hoppas jag? Så att det inte bara är dina rättigheter som räknas och är viktiga utan även hans?
Tänker inte påstå att du har något fel. Men jag tycker inte man har rätt att kräva drogtest. Jag hade nämligen aldrig mer litat på den personen som krävde det av mig och utan tillit så faller en relation. Så tänker jag.
Men jag vill inte leva med någon "brukare" heller, jag vill inte ha ett enda mikrogram av narkotika i mitt hem. Jag vill inte leva med någon som har ett enda mikrogram i sin kropp. Missbrukare eller brukare är för mig inte relevant. Jag vill helt enkelt inte ha något med droger att göra.
Klart han har rätt till det, jag gav honom att välja mellan mig och drogerna och han valde drogerna. Det får han göra om han vill. Men han ska inte försöka få mig att framstå som en skurk då.