• Anonym (kaninte)

Laxabon inför koloskopi?

Imorgon ska jag på koloskopi och har idag fått order om att häva i mig 4 liter laxabon. Tänkte att "det är väl inga problem" men har bara fått i mig 1 liter.... jag mår fruktansvärt illa och det smakar ju APA. Kan inte få i mig mer som det känns nu.

Har ni några tips?

Har provat att blanda ner saft men det smakade ännu värre.
    Har även provat att tugga tuggummi efteråt men det hjälper ju inte för fem öre under tiden man ska dricka det. Öööörrrkkk... har hela 3 liter kvar ju :(

• Svar på tråden Laxabon inför koloskopi?
  • Anonym (d)

Jag fick inte riktigt i mig allt men 3½ liter tror jag. Det var HEMSKT! Och fick inte i mig allt på den tiden man skulle dricka det heller. Urk! 
    Jag har inga tips förutom att hålla för näsan när du dricker, hjälper dock föga. Drömmer Lycka till och se till att få i dig det, finns det kvar avföring i tarmarna så kan de inte göra undersökningen ordentligt utan du får göra om allt igen.. 

• Anonym (kämpa!)

Jag gjorde en koloskopi för två veckor sedan. Skulle dricka två liter laxabon kvällen innan undersökningen och två liter samma dag (hade tid 12.30). Två liter skulle drickas på en timme. De två litrarna jag drack på kvällen tog två timmar. Efter 1.5 timme ringde jag 1177 och frågade om jag var tvungen att dricka allt och det sa de att man måste det men att det inte gör så mycket om det tar längre tid. Problemet är ju att det är så jävla äckligt så man vill ju bara bli av med det! Morgonen efter, när jag skulle dricka de två sista litrarna, klunkade jag i mig ganska mycket åt gången. Jag höll andan samtidigt för då känner man inte smaken så mycket. Innan jag andades sköljde jag munnen med några klunkar stark saft. När jag sedan andades igen smakade det mer saft än laxabon i munnen. Med den strategin lyckades jag få i mig allt på 1 timme och 15 min! Då tyckte jag det jobbigaste var att magen blev så uppblåst men då gick jag ett varv runt lägenheten så magen kom igång och så gick jag på toa. Sen var det bara att börja om och dricka igen. Jag vet att det är hemskt och äckligt men kämpa på! Det tar slut!!! Lycka till både med laxabonet och undersökningen!

Svar på tråden Laxabon inför koloskopi?