• Laudamus

Förskolan positiv till potta/toa?

Hej!
    Sonen kom tillbaka till förskolan igår och jag berättade att han slutat med blöjor i sommar. Jag hade förstås räknat med olyckor och laddat med extra kalsonger/byxor. En olycka igår och ingen idag är resultatet än så länge.
    "Problemet" är att jag upplever att personalen tycker att det är lite jobbigt att han inte har blöja längre, som att det stressar dem (de verkar ha mkt att göra med ca 10 barn mellan 15 mån och 2,5 år.) Min son är snart 2,5 år och har varit "pålitligt" torr hemma en månad. Han är tillsammans med ett annat barn äldst på sin avdelning och den enda som nu inte använder blöja. Fick intrycket att personalen tyckte han var för liten för att inte ha blöja. Men jag är övertygad om att han kommer att fixa detta med potta/toa även på förskolan om bara några dagar.
    (Det är också ny personal på hans avdelning som han inte känner än).
    På sovstunden får han väl ha blöja även om han inte har det hemma för att det underlättar för personalen.
    Har era förskolor varit positiva till potträning?

• Svar på tråden Förskolan positiv till potta/toa?
  • nozpa

Väldigt positiva. Det var snarare jag som var lite sådär "tänk så bökigt för dom med alla vinterkläder... Hon kan ju ha blöja ute" Typ så. Men så sa en av pedagogerna, eller frågade om det var okej att hon var utan även när dom var ute och på utflykter osv.
    Ja självklart sa jag, tänkte bara att det underlättade för er med blöja då. Men för deras del var det inga som helst problem.
    Och hon var ju blöjfri så det var ju egentligen jag som hade helt fel tänk där.

• En blå giraff

Min son fyllde 3 år under sommaren och har nyss bytt avdelning dit barnen är 3-4 år. Han gick tidigare på en avdelning för barn mellan 1-3. På "småbarns" upplevde jag personalen rätt negativa till att han skulle vara utan blöja trots att det faktiskt var mitt i sommaren och att han var och är pålitligt torr hemma. Han slutade med blöja hemma i maj-juni men hade blöja på fsk under den tiden ändå för vi orkade inte tjafsa. Sen var vi lediga under juli och han började på "storbarns" nu i augusti. Dit har vi inte ens skickat med blöjor eftersom han varit utan hela sommaren. Och personalen har inte sagt något om det. Antagligen för att det också gått bra. Har inte tagit hem ett enda par kissiga byxor från dagis på de två veckor han hitills gått där.

• isolande

Hos oss var de såklart negativa....dottern var lite mer än 2 när vi frågade om det var ok att ta bort blöjan. Men de vägrade på dagis, eftersom de tyckte att det blev så jobbigt om hon bajsade på sig. Så hon fick ha blöja på morgonen, och så länge under dagen som behövdes tills dess att det kom bajs. Sen var hon utan.

Som tur var ville dottern inte kissa i blöjan, så hon använde den som trosor, och gick på pottan själv på dagis ändå. Men hade hon börjat kissa i blöjan oxå hade vi protesterat mer än vi gjorde. Hemma var hon torr dag och natt i flera månader innan dagis gick med på blöjfritt heltid.

Svar på tråden Förskolan positiv till potta/toa?