• aprilmaj06

tvätta tygblöjor

Hej på er som har erfarenhet av tygblöjor.
    Vi har funderat på att skaffa det till vår bebis och undrar hur man rengör dem innan de tvättas. Sköljer man av dem, lägger dem i något medel eller så? Man kan ju inte köra en tvättmaskin varje gång de behöver bytas...
    Känner mig lite dum, men jag har inte en aning!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden tvätta tygblöjor
  • pcotjej

Om de bara är kissiga så kan du ha dem liggandes i en hink eller en tvättpåse som är bra finns på www.tygblojor.nu/ då kan de ligga kvar i den påsen och sedan på tvättdagen som brukar vara ca var tredje dag så lägger man bara ned påsen öppen i maskinen så ramlar blöjorna ut i maskinen och du behöver inte kladda och ta i dem. Om det är bajsblöjor så kan man bara spola av det mesta av bajset i toaletten med duschslangen eller om du har rispapper i som det är bara att slänga i toaletten eller brännbart.
    En del säger att man ska ha blöjorna liggandes i medel men vad jag har förstått so behöver man inte det.
    Du kan ju oxå lägga i blöjorna direkt i maskinen och stänga den istället för tvättpåse eller hink.
    Tänk på att ha tvättmedel utan zeoliter (försämrar uppsugningsförmågan på tygblöjorna) tex oceans-tvättmedel pulver tvättar alltid bättre rent än flytande, grumme såpa eller sköljmedel ska ej användas då det lägger sig som en hinna på blöjan och förstör lite av effekten efter ett tag. Blöjorna mår i regel bra av att ibland torktumlas (behövs inte göras varje gång) det sliter ju lite mer på dem då oxå.

Hoppas det går bra...

Mvh

1:a gångs mamma i april som köpt mycket tygisar i olika modeller!

• Anniqa

Jag använder tygblöjor till Thelma, har använt till min son också. Vi har tyckt det har funkat bra! Hemsida till tygblöjorna vi använder:

www.imsevimse.se

• Jennie Brunflo

Jag köpte 25 tygblöjor av min jobbarkompis för 300kr. Sedan fick jag 26 stycken av min moster + blöjbyxor.

Så vi har tygblöjor kan jag säga!!!

Perfekt nu när tösen börjar gå blöjfri och kissar på golvet...ut med en tygblöja bara.

Vi förvarade tygblöjorna i en hink med vatten. Vi slöjde inte av bajset om det inte var grymt mycket. (babybajs är inte så ....bajsigt eller hur man nu ska säga)
    När hon började med fast föda så blev bajset kottar så de rullade vi bara av dom i toan.
    När hon var 6månader började hon bajsa på pottan så då slutade vi byta bajsblöja och bytte bara kissblöja.

När hinken var full så hälde vi av vattnet i toan och hällde in blöjorna i tvättmaskinen och körde vanligt 60ºC.
    Med jämna mellanrum körde vi dom i 90ºC.
    Vi har ingen tumlare så tumlat dom har vi aldrig gjort.
    Däremot så kan man stryka dom om man tycker de är hårda...eller gnugga dom innan man sätter på dom.

När hon slutade bajsa i blöjan så slutade vi med vatten i hinken. Då låg bara kissblöjorna i hinken utan vatten och så hivade vi in dessa i maskinen när det var ungefär 1 hink. Det var lagom för att det inte skulle lukta och så fick man in handdukar och trosor samtidigt i maskinen.

Perfekt!

Som du redan fått tips om: Köp rätt tvättmedel så inte blöjorna förstörs. Skulle du tvätta med fel medel någon gång så försvinner hinnan om du tvättar med rätt tvättmedel nästa gång.

Svar på tråden tvätta tygblöjor