• Anonym (läsaren)

Frågor till er med barn som började läsa tidigt

Sonen har börjat känna igen ord i text. Än så länge är det bara några ord, men jag är nyfiken på att veta, ni som hade barn som lärde sig läsa tidigt: Hur lång tid tog det från att dom började känna igen ord tills dom hade knäckt läskoden?

Gjorde ni något särskilt för att uppmuntra dom? Sonen är nästan "besatt" av att lära sig i perioder, men emellanåt bryr han sig inte alls och då ligger jag lågt ett tag för jag vill att det ska vara som en lek för honom. Han kan även siffrorna 0-9 och det var inget som jag introducerade för honom på nåt särskilt sätt. Han har börjat lära sig färger även.

Hur gamla var era barn när dom lärde sig läsa?

• Svar på tråden Frågor till er med barn som började läsa tidigt
  • Tittij

Min dotter kunde hela alfabetet runt 4 nån gång. Kommer inte ihåg exakt.

Läskoden knäckte hon vid sin 5-årsdag. Nu är hon 5,5 år och läser meningar. Hon läser dock inte böcker själv ännu (verkar inte intresserad) men läser på alla skyltar, mjölkpaket, spel/pussel etc

Hon skriver även sida upp och sida ner med texter. Hon räknar lite enklare plus och minus (tex 10+10+5) . Både matte (alltså mer än att räkna 123) samt skrivandet är ganska nytt.

• Anonym (läsaren)
    Tittij skrev 2014-08-27 11:46:05 följande:

Min dotter kunde hela alfabetet runt 4 nån gång. Kommer inte ihåg exakt.

Läskoden knäckte hon vid sin 5-årsdag. Nu är hon 5,5 år och läser meningar. Hon läser dock inte böcker själv ännu (verkar inte intresserad) men läser på alla skyltar, mjölkpaket, spel/pussel etc

Hon skriver även sida upp och sida ner med texter. Hon räknar lite enklare plus och minus (tex 10+10+5) . Både matte (alltså mer än att räkna 123) samt skrivandet är ganska nytt.

Okej men då kanske det inte är så lätt att jämföra, sonen har inte börjat lära sig bokstäver utan han kan "läsa" orden genom att han memorerat hur ordet ser ut. Glad Det är ett alternativt sätt att lära sig läsa, jag själv lärde mig så när jag var liten. Mamma skrev ord och enklare meningar och när jag kunde dom utantill så fick jag en ny osv, till slut kan man även läsa ord som man inte sett förut och då har man knäckt läskoden. Jag vet inte exakt hur gammal jag var men det var innan jag började skolan i alla fall, så kanske 5-6 år.
  • Anonym (läsaren)

Någon mer? :)

• aysn

Det gick rätt snabbt har jag för mig. Han började läsa/ känna igen enstaka ord vid 3.5 års ålder och sedan tog det fart. På 4-års kalaset läste han själv alla ledtrådar på skattjakten samt gratulationskorten utan problem. Han ÄLSKAR böcker, så det intresset har han alltid haft. Vi läser massor med honom och låter honom läsa själv. Uppmuntrar genom att låta honom vara med på "sommarboken" och dylikt.

• Tjofaderittan hambo

Både jag och mitt ena barn kunde läsa flytande vid 4. Det andra tog lite längre tid på sig att knäcka koden och det visade sig senare att h*n har asperger och inte kunde koppla att man sa a be ce de e ef ge osv men uttalade b osv annorlunda i orden.

• Anonym (tiden går)

Mitt barn lärde sig själv att läsa. Hade visserligen lärt honom muntligt alfabetet (via 4myrorfler än 5 elefanter.. a, aaaaa b, bbbbb, c osv).

Men eftersom barnet senare diagnostiserades med hyperlexi (en variant av AS) så blir det inte riktigt samma förutsättningar när man säjer att den lärde sig läsa själv när den var 2,5 år.

Barnet ville även lära ut sina kunskaper på dagis. Stod som 3-4 åring och pekade på bokstäver på en tavla samt läste ur böcker åt andra barn.

Minns att jag först trodde h*n hade bildminne istället för att läsa, men efter testat skriva flera olika okända ord på ett papper så fick jag se att så inte var fallet.

H*n var rätt haj på datorn också vid 2,5 års ålder trots att h*n knappt nådde upp till tangentbordet och musen när den stod framför datorn. Läste då även menyer och gick via startknappen till skrivbordsunderlägg och skärmsläckare och böt med stor entusiasm. Flygande brödskivor samt ett flygplan var favoriterna vill jag minnas.

• Anonym (läsaren)
    Anonym (tiden går) skrev 2014-08-27 13:12:29 följande:

Mitt barn lärde sig själv att läsa. Hade visserligen lärt honom muntligt alfabetet (via 4myrorfler än 5 elefanter.. a, aaaaa b, bbbbb, c osv).

Men eftersom barnet senare diagnostiserades med hyperlexi (en variant av AS) så blir det inte riktigt samma förutsättningar när man säjer att den lärde sig läsa själv när den var 2,5 år.

Barnet ville även lära ut sina kunskaper på dagis. Stod som 3-4 åring och pekade på bokstäver på en tavla samt läste ur böcker åt andra barn.

Minns att jag först trodde h*n hade bildminne istället för att läsa, men efter testat skriva flera olika okända ord på ett papper så fick jag se att så inte var fallet.

H*n var rätt haj på datorn också vid 2,5 års ålder trots att h*n knappt nådde upp till tangentbordet och musen när den stod framför datorn. Läste då även menyer och gick via startknappen till skrivbordsunderlägg och skärmsläckare och böt med stor entusiasm. Flygande brödskivor samt ett flygplan var favoriterna vill jag minnas.

Intressant. Visste inte att det finns något som heter hyperlexi. Har du någon bra länk med beskrivning om det? Sonen är väldigt tidig med språket enligt BVC. På 18-mån kontrollen kunde han minst 50 ord när dom förväntas kunna ca 8 ord. Detta var för ett par veckor sedan och det har bara exploderat och hans ordförråd har nog minst fördubblats sen vi var där. Inte utan att man ibland undrat om detta är på bekostnad av annat, men enligt BVC är han hittills normal i utvecklingen i övrigt.
  • Kastrullresan

Alla mina fyra barn har lärt sig läsa tidigt, mellan 3,5-4,5. Då har de läst så pass bra att det läst sammanhållna stycken och förstått vad de läst.

Detta var i början av datorernas inträde så jag tror inte jag kan säga att de hade så stor nytta av dem för läsninlärningen.

Det jag gjorde mycket var att

läsa massor av böcker där även barnen såg texten, enkla texter till en början

Fem myror är fler än fyra elefanter, suveränt program för bokstäver och läsförtståelse.

Vanliga magnetbokstäver på kylskåpet. Dessa har alla mina barn haft oerhört roligt med och det har gjort mycket för deras lust och vilja att lära och lära ut. Det behövs dock flera satser eftersom man behöver många bokstäver efter ett tag. Det ser skräpigt ut om man har dem uppe men jag tyckte inte det gjorde något. 

Allt har skett på barnen villkor och när de haft lust. Med fyra barn tätt har det nästan alltid varit någon som haft lust att både läsa och räkna i någon form.
Svar på tråden Frågor till er med barn som började läsa tidigt