• TheodoreM

Kan inte köra bil

Man måste ha körkort. Eller måste man det? Om man helt enkelt inte är bra på att köra bil då? Borde man inte låta bli? 

Jag tog körkort när jag var 18 och körde sedan utan större problem.  "Du måste ha bil pojk!" Har man fått höra hela uppväxten. 

Sedan var jag med om en olycka. Vattenplaning. Ingen skadades, ingen större fara och jag fortsatte att köra bil. Man sade att jag måste "fort upp i sadeln" annars kunde jag bli bilrädd. 

Jag började fundera på om jag egentligen var lämpad för att köra bil. Har vid tre tillfällen stannat vid ett rödljus, och sedan svängt över och kört på vänster sida av vägen.

Så small det en gång till. Samma visa, stanna vid rödljus, vänta på grönt. Och så när det blev grönt svängde jag vänster men fortsatte på vänster sida av vägen och rakt in i en mötande bli. 

Jag måste ju ha nåt fel och bör inte släppas ut bland folk. 

Nu har jag knappt kört bil alls på fyra år och får ångest så fort någon tar upp bilkörning och hur viktigt det är. Min sambo kör, men jag kan riktigt se vilket problem det kommer bli i framtiden om vi skaffar barn som ska hämtas och lämnas. 

Just nu verkar det fullkomligt orealistiskt att jag skulle skjutsa mina egna eller någon annans barn någonstans. 

Ska jag försöka "bli bra på att köra" eller är det bäst för alla att jag lägger ner?

• Svar på tråden Kan inte köra bil
  • Anonym (skit i bilen)

Alla behöver inte bil. Alla har faktiskt inte körkort. Och vissa borde inte ha bil överhuvudtaget. Det känns som om du är otrygg bakom ratten. Och då kanske du skall använda kommunala färdmedel?

En sak med körkort: vissa jobb är lättare att få om man både har körkort och kör bil. Själv har jag inte kört på 10 år och skulle inte drömma om att sätta mig bakom ratten. Å andra sidan så bor jag så att jag har fantastiska kommunikationer. 2 mil till flyget. En km till tåget. 30 meter till buss som går varje kvart. Osv osv.

Bry dig inte om påtryckningar. Vill du inte köra bil, så ska du inte köra bil. Eller så övningskör du massor när du inte har nån tid att passa. Då känner du inte press att du ska vara framme en viss tid.

• Anonym (K)

Det finns många som kör riktigt uselt och är farliga för både andra och sig själva. 

Du är i alla fall ärlig mot dig själv och inser att du inte är bra på det - då finns det två valmöjligheter; antingen tränar du som fan på det, och håller dig konstant medveten om varje sekund i trafiken - eller så låter du bli att köra. 

Bara du kan veta om du klarar alternativ ett. 

Vad det gäller alternativ två så är det väl antingen bara att säga sanningen till folk, eller påstå att du fått något synfel som gör dej trafik-farlig, eller något.

• Anonym (kass)

Jag är också skitkass på att köra bil... När jag tog mitt körkort, (klarade både prov och uppkörning på ren otrolig tur) så blev mina tre körskolelärare helt chockade, och kunde inte förstå hur det gick till (t.o.m receptionisten på körskolan blev förvånad).

Nu har jag haft körkort i 6 år och har väl blivit bättre, men det har hänt mig också att jag kört upp på fel sida i en korsning... rondeller är en mardröm för jag blir så förvirrad. Jag kör aldrig på ställen där jag vet att det är mycket rödljus, typ i städer. Jag har många gånger varit på väg att köra in i andra bilar. Men jag har aldrig orsakat någon olycka eller så.

Jag skulle inte se mig själv som en uppenbar trafikfara, men jag måste anstränga mig otroligt för att hålla uppmärksamheten uppe när jag kör, det är ofta den som far på villovägar och ställer till det. Jag kan fastna i en tanke och "ser" liksom inte det som händer omkring mig.

Jag har haft enorm tur, som när jag svängde i en korsning och åkte över i fel körfält, för då mötte jag ingen. Skulle jag ha gjort det skulle det ha blivit en rejäl krock :/

Övning ger färdighet, jag har varit tvungen att öva upp mig, pga jobb och sånt, och jag har blivit lite bättre med tiden.

Nu när du inte har kört på länge så kanske du kan ta kontakt med en körskola och berätta att du inte har kört på länge och behöver lite stöttning då du känner dig rädd? (du behöver ju inte berätta allt :P) Funderade själv på det när jag tyckte att jag var en usel bilförare.

• TheodoreM

Det är jobbigt att aldrig kunna skjutsa och att min sambo måste sköta alla transporter. Vi bor utanför en småstad, kollektivtrafiken är väl ok.

Kör ibland, men då extremt sammanbiten och smått livrädd.

Jag körde mycket de två första åren jag hade körkort, blev rätt bra på det. Men rätt som det är glömmer jag bort någon viktig detalj. Bara så där, helt plötsligt är högerregeln som bortblåst. 

Jag har inte koncentrationssvårigheter eller något liknande. Men funderar på om jag har något fel, stress eller kanske just fobi som gör att jag kör så dåligt.

OM, jag säger OM jag ska lära mig att bli bra på bilkörning måste jag nog förstå vad det beror på. 

Har jag fått något trauma efter mina två bilolyckor?

Kan det vara en barndom fylld av bilspel framför datorn och tv:n som förstör för mig? Om man krockade var det ju bara att ladda in en ny bana.

Kan jag helt enkelt inte skilja på höger och vänster när jag blir stressad. Kan man söka för det?

Dålig motorik. Jag jag kan inte läsa av hur folk eller bilar rör sig. Jag går faktiskt ofta in i folk på stan. Kan man träna upp det?
  • Anonym
    Anonym (kass) skrev 2014-08-27 12:51:02 följande:

jag måste anstränga mig otroligt för att hålla uppmärksamheten uppe när jag kör, det är ofta den som far på villovägar och ställer till det. Jag kan fastna i en tanke och "ser" liksom inte det som händer omkring mig.

Det där känner jag igen. Det är nog huvudet på spiken. Jag googlade lite och kom på att jag (och säkert du med för den delen) måste vara vad man på engelska beskriver som abscent-minded. 

Absent-mindedness is where a person shows inattentive or forgetful behaviour.[1] It can have three different causes:

a low level of attention ("blanking" or "zoning out")

intense attention to a single object of focus (hyperfocus) that makes a person oblivious to events around him or her;

unwarranted distraction of attention from the object of focus by irrelevant thoughts or environmental events.[2]

Det är inget som går att diagnosticera, det är bara så vissa personer är.  

Jag känner igen mig i alla tre påståenden. Ibland går jag upp i mitt jobb, eller en bok eller bara en uppgift som att laga toaletten så mycket att jag knappt skulle märka om huset började brinna. 
  • Anonym (ångest)

Jag har övningskört men kände helt enkelt att det blev för mycket för mig, att jag nog inte skulle bli någon bra förare. Det är ingen bra idé att köra och ha ångest. Jag har barn, det går absolut att ha barn utan att ha körkort.

Väljer du att fortsätta köra tycker jag att det var ett bra förslag att ta några körlektioner för att friska upp dina kunskaper och känna dig tryggare.

• ursula

Om du bara kr riktigt invanda vägar som till och från skolan eller till mataffären kanske det funkar

• Anonym (M)

Tycker det är ansvarsfullt av dig att välja bort körningen när du inte är bra på det, oberoende anledning.

Man måste inte ha körkort/köra bil!

• Anonym
    TheodoreM skrev 2014-08-27 13:02:31 följande:

Det är jobbigt att aldrig kunna skjutsa och att min sambo måste sköta alla transporter. Vi bor utanför en småstad, kollektivtrafiken är väl ok.

Kör ibland, men då extremt sammanbiten och smått livrädd.

Jag körde mycket de två första åren jag hade körkort, blev rätt bra på det. Men rätt som det är glömmer jag bort någon viktig detalj. Bara så där, helt plötsligt är högerregeln som bortblåst. 

Jag har inte koncentrationssvårigheter eller något liknande. Men funderar på om jag har något fel, stress eller kanske just fobi som gör att jag kör så dåligt.

OM, jag säger OM jag ska lära mig att bli bra på bilkörning måste jag nog förstå vad det beror på. 

Har jag fått något trauma efter mina två bilolyckor?

Kan det vara en barndom fylld av bilspel framför datorn och tv:n som förstör för mig? Om man krockade var det ju bara att ladda in en ny bana.

Kan jag helt enkelt inte skilja på höger och vänster när jag blir stressad. Kan man söka för det?

Dålig motorik. Jag jag kan inte läsa av hur folk eller bilar rör sig. Jag går faktiskt ofta in i folk på stan. Kan man träna upp det?
    Jag tror det krävs mycket övning och att det inte blir någre längre uppehåll så du hinner glömma igen.

Att inte kunna skilja på höger och vänster tror jag inte är problemet. Även om du inte vet att höger är just höger, så borde du ha inprängt i hjärnan att du ska väja för dem som kommer från ett visst håll, alltid samma håll.

Tror absolut det kan sitta ihop med dålig motorik. Iaf de bekanta som jag vet har dålig motorik råkar faktiskt vara dåliga bilförare också. Det borde gå att träna motoriken, bara att googla.
  • Anonym
    ursula skrev 2014-08-27 13:14:06 följande:

Om du bara kr riktigt invanda vägar som till och från skolan eller till mataffären kanske det funkar

Nej, det är just det. Det kan slå till när som helst. Även på ställen jag känner till. När jag skrev att jag kört fel vid ett rödljus tre gånger så menar jag verkligen vid SAMMA RÖDLJUS.

Jag är helt inne på det här med att jag helt enkelt är disträ. Mina tankar vandrar omkring precis som de vill och jag glömmer ofta saker. Ska kolla upp om det är några övningar eller något man kan göra för att skärpa sig.
Svar på tråden Kan inte köra bil