• TheodoreM

Kan inte köra bil

Man måste ha körkort. Eller måste man det? Om man helt enkelt inte är bra på att köra bil då? Borde man inte låta bli? 

Jag tog körkort när jag var 18 och körde sedan utan större problem.  "Du måste ha bil pojk!" Har man fått höra hela uppväxten. 

Sedan var jag med om en olycka. Vattenplaning. Ingen skadades, ingen större fara och jag fortsatte att köra bil. Man sade att jag måste "fort upp i sadeln" annars kunde jag bli bilrädd. 

Jag började fundera på om jag egentligen var lämpad för att köra bil. Har vid tre tillfällen stannat vid ett rödljus, och sedan svängt över och kört på vänster sida av vägen.

Så small det en gång till. Samma visa, stanna vid rödljus, vänta på grönt. Och så när det blev grönt svängde jag vänster men fortsatte på vänster sida av vägen och rakt in i en mötande bli. 

Jag måste ju ha nåt fel och bör inte släppas ut bland folk. 

Nu har jag knappt kört bil alls på fyra år och får ångest så fort någon tar upp bilkörning och hur viktigt det är. Min sambo kör, men jag kan riktigt se vilket problem det kommer bli i framtiden om vi skaffar barn som ska hämtas och lämnas. 

Just nu verkar det fullkomligt orealistiskt att jag skulle skjutsa mina egna eller någon annans barn någonstans. 

Ska jag försöka "bli bra på att köra" eller är det bäst för alla att jag lägger ner?

• Svar på tråden Kan inte köra bil
  • Anonym (kass)
    Anonym skrev 2014-08-27 13:10:26 följande:

Det där känner jag igen. Det är nog huvudet på spiken. Jag googlade lite och kom på att jag (och säkert du med för den delen) måste vara vad man på engelska beskriver som abscent-minded. 

Absent-mindedness is where a person shows inattentive or forgetful behaviour.[1] It can have three different causes:

a low level of attention ("blanking" or "zoning out")

intense attention to a single object of focus (hyperfocus) that makes a person oblivious to events around him or her;

unwarranted distraction of attention from the object of focus by irrelevant thoughts or environmental events.[2]

Det är inget som går att diagnosticera, det är bara så vissa personer är.  

Jag känner igen mig i alla tre påståenden. Ibland går jag upp i mitt jobb, eller en bok eller bara en uppgift som att laga toaletten så mycket att jag knappt skulle märka om huset började brinna. 
    Haha! shit! det är preciiis så för mig också! Ibland kan sambon skrika på mig och undra vad fan jag håller på med när sonen ropar i högan sky på mig för att han t.ex är klar på toa eller vill visa en teckning, ibland kan han stå alldeles bredvid mig, men om jag läser i en bok, tittar på film eller sitter i egna funderingar så hör jag och ser INGENTING annat.

Det blir nästan läskigt ibland :/
  • TheodoreM
    Anonym skrev 2014-08-27 13:22:05 följande:
    Nej, det är just det. Det kan slå till när som helst. Även på ställen jag känner till. När jag skrev att jag kört fel vid ett rödljus tre gånger så menar jag verkligen vid SAMMA RÖDLJUS.

Jag är helt inne på det här med att jag helt enkelt är disträ. Mina tankar vandrar omkring precis som de vill och jag glömmer ofta saker. Ska kolla upp om det är några övningar eller något man kan göra för att skärpa sig.
    Det var jag som skrev det där ovanför, av någon anledning blev jag anonym. 
  • Anonym
    Anonym (kass) skrev 2014-08-27 13:23:38 följande:
    Haha! shit! det är preciiis så för mig också! Ibland kan sambon skrika på mig och undra vad fan jag håller på med när sonen ropar i högan sky på mig för att han t.ex är klar på toa eller vill visa en teckning, ibland kan han stå alldeles bredvid mig, men om jag läser i en bok, tittar på film eller sitter i egna funderingar så hör jag och ser INGENTING annat.

Det blir nästan läskigt ibland :/
    Ja, man kan bara göra en sak i taget. Det kallas "att vara karl". ;) Skämt å sido, jag tror att det går att träna bort. Jag vet bara inte hur.

Min sambo har ofta sagt "Det är väl bara att tänka på vad du gör och vara uppmärksam". Jag har försökt det... 

Om jag koncentrerar mig riktigt noga på bilkörningen så kör jag exemplariskt, tänker på högerregeln, håller utkik långt fram efter rörliga objekt, är bromsberedd, tittar i döda vinkeln när jag svänger, hoppar över växlar för att spara bensin, är till och med beredd på att slå på helljuset om det mot förmodan skulle bli solförmörkelse och kolsvart på en sekund. Så börjar jag tänka på solförmörkelser och helt plötsligt är jag på Ica istället för simhallen. 
  • Maria 434

Jag tycker som så här, om du är så dålig och disträ när du kör bil så du riskerar medtrafikanters hälsa (vare sig de promenerar, cyklar, åker moppe/motorcykel, bil osv) så skall du verkligen inte köra bil!

• Anonym (kass)
    Anonym skrev 2014-08-27 13:36:42 följande:
    Ja, man kan bara göra en sak i taget. Det kallas "att vara karl". ;) Skämt å sido, jag tror att det går att träna bort. Jag vet bara inte hur.

Min sambo har ofta sagt "Det är väl bara att tänka på vad du gör och vara uppmärksam". Jag har försökt det... 

Om jag koncentrerar mig riktigt noga på bilkörningen så kör jag exemplariskt, tänker på högerregeln, håller utkik långt fram efter rörliga objekt, är bromsberedd, tittar i döda vinkeln när jag svänger, hoppar över växlar för att spara bensin, är till och med beredd på att slå på helljuset om det mot förmodan skulle bli solförmörkelse och kolsvart på en sekund. Så börjar jag tänka på solförmörkelser och helt plötsligt är jag på Ica istället för simhallen. 
    Ja ibland får jag för mig att jag nog skulle ha blivit karl.. (är tjej som har många karl-aktiga drag..) Känner verkligen igen det där med att anstränga sig och sen bara flyta iväg utan att man märker det. Vad skönt att det är nån som är precis som jag (fast tråkigt för dig :P)

TS, det verkar som att du har samma problem? Man vill ju inte riskera någon annans liv, eller sitt eget för den delen, samtidigt som man kanske inte har något annat val än att sätta sig i bilen för att komma till jobb eller så. Det handlar ju liksom inte om ignorans och okunskap, utan mer för att man inte kan kontrollera sina tankar och uppmärksamhet. Jag har en kompis med ADHD som inte kan köra bil utan att först ta nån medicin för att öka uppmärksamheten. Inte för att vara diagnosförespråkare, men du kanske har nån "störning" som gör att du tappar koncentrationen? Jag själv har borderline som säkert bidrar till min oförmåga att bibehålla koncentrationen en längre stund. ( om jag nu inte läser en bok eller dylikt och jag blir helt uppslukad).
  • Anonym (fy fan)

Era jävla ärthjärnor!!! Vad fan gör ni ute i trafiken över huvud taget när ni uppenbarligen inte klarar av att köra bil??

Inser ni inte att ni leker med andra människors liv? Inser ni inte att den ni kommer att köra ihjäl kan vara min 2-åring?? Eller ett nyfött barn på sin första bilresa på väg hem från bb???

• Anonym (kass)
    Anonym (fy fan) skrev 2014-08-27 13:58:48 följande:

Era jävla ärthjärnor!!! Vad fan gör ni ute i trafiken över huvud taget när ni uppenbarligen inte klarar av att köra bil??

Inser ni inte att ni leker med andra människors liv? Inser ni inte att den ni kommer att köra ihjäl kan vara min 2-åring?? Eller ett nyfött barn på sin första bilresa på väg hem från bb???

Vem som helst kan köra ihjäl nån, nån med synproblem som glömt glasögonen elle rråka tappa dem under körningen, nån i farozonen för hjärtinfarkt som får det i trafiken, man kan få ett epilepsianfall m.m. Ska inte såna människor heller få köra bil? För de har ju också problem. Våra problem handlar inte om okunskap, det handlar om något vi inte kan kontrollera. I dagens samhälle är det mer eller mindre krav på körkort om man ska kunna ha ett jobb. (beror naturligtvis på om man bor i storstad och vilket yrke man har).

Det finns många med diverse hälsoproblem som gör att de inte borde köra bil, men alla kör bil ändå. Alla vet att trafiken är farlig, ingen är en perfekt bilförare, inte ens du. Du har lika stor risk som vi "ärthjärnor" att köra ihjäl nån, det handlar om att vara vid fel tidpunkt vid fel tillfälle. Du kan också göra misstag i trafiken.
  • Maria 434

• Anonym (ångest)
    Anonym (kass) skrev 2014-08-27 14:14:07 följande:
    Vem som helst kan köra ihjäl nån, nån med synproblem som glömt glasögonen elle rråka tappa dem under körningen, nån i farozonen för hjärtinfarkt som får det i trafiken, man kan få ett epilepsianfall m.m. Ska inte såna människor heller få köra bil? För de har ju också problem. Våra problem handlar inte om okunskap, det handlar om något vi inte kan kontrollera. I dagens samhälle är det mer eller mindre krav på körkort om man ska kunna ha ett jobb. (beror naturligtvis på om man bor i storstad och vilket yrke man har).

Det finns många med diverse hälsoproblem som gör att de inte borde köra bil, men alla kör bil ändå. Alla vet att trafiken är farlig, ingen är en perfekt bilförare, inte ens du. Du har lika stor risk som vi "ärthjärnor" att köra ihjäl nån, det handlar om att vara vid fel tidpunkt vid fel tillfälle. Du kan också göra misstag i trafiken.
    Alla kör inte bil ändå! Många har självinsikt nog att förstå att de inte bör köra bil. Jag vill inte uttala mig om TS, jag vet inte nog i hans fall.

Har man glömt glasögonen kör man väl absolut inte? För epileptiker finns det vissa krav för att få körkort. Osv.
  • Chrysabelle
    Anonym (kass) skrev 2014-08-27 14:14:07 följande:

Tappa glasögonen under körning? Vad sysslar man med då?
  • Maria 434
    Chrysabelle skrev 2014-08-27 14:29:51 följande:
    Tappa glasögonen under körning? Vad sysslar man med då?
    man kanske sitter och head-bangar vilket kanske också förklarar varför man blir förvirrad och kör mot trafiken
  • TheodoreM

Jag förstår att du blir orolig när två, tre personer skriver att de rätt som det kan börja tänka på annat när de är ute och kör. Men det är ju inte så att jag svimmar eller plötsligt tänker: "hur var det nu igen, barnvagnar och parkeringsplatser är samma sak va?".

Folk som kör bra kan när som helst nysa, folk med medfödda dolda hjärtproblem kan när som helst få en attack. Trafiken är farlig, så är det. Det ursäktar ju förstås inte att jag sitter och dagdrömmer när jag kör. Men jag försöker som sagt koncentrera mig. 

Jag tror att många vana förare är med om att autopiloten kopplar in ibland, speciellt långa monotona sträckor. Sinnena är vakna, fötterna beredda på pedalerna, ögonen registrerar faror på vägen medan man funderar på något annat. Plötsligt ser man något som är obekant, och man skärper till alla sinnen. 

Det är bara det att min "autopilot" går igång lite oftare. 

Och sluta kalla mig jävla ärthjärna, tror du jag får lust att läsa det du skriver när du inleder ett inlägg på det sättet?

• Anonym
    TheodoreM skrev 2014-08-27 15:25:12 följande:
    Jag förstår att du blir orolig när två, tre personer skriver att de rätt som det kan börja tänka på annat när de är ute och kör. Men det är ju inte så att jag svimmar eller plötsligt tänker: "hur var det nu igen, barnvagnar och parkeringsplatser är samma sak va?".

Folk som kör bra kan när som helst nysa, folk med medfödda dolda hjärtproblem kan när som helst få en attack. Trafiken är farlig, så är det. Det ursäktar ju förstås inte att jag sitter och dagdrömmer när jag kör. Men jag försöker som sagt koncentrera mig. 

Jag tror att många vana förare är med om att autopiloten kopplar in ibland, speciellt långa monotona sträckor. Sinnena är vakna, fötterna beredda på pedalerna, ögonen registrerar faror på vägen medan man funderar på något annat. Plötsligt ser man något som är obekant, och man skärper till alla sinnen. 

Det är bara det att min "autopilot" går igång lite oftare. 

Och sluta kalla mig jävla ärthjärna, tror du jag får lust att läsa det du skriver när du inleder ett inlägg på det sättet?

Fast det är en himla skillnad på någon med ett dolt hjärtproblem och någon som är medveten om att den är en alldeles för disträ och okoncentrerad bilförare.

Att köra mot trafiken efter ett rödljus, fel håll i en cirkulationsplats etc är för mig inte något som har med bristande koncentration att göra utan att det saknas helt det som behövs för att vara så säker som möjligt ute i trafiken.

Hade jag vetat med mig att jag hade så lätt att tappa konceptet när jag körde bil så hade jag slutat med det eller övat, övat, övat på en ödslig parkering tills jag visste att jag var säker.

• Maria 434
    Anonym skrev 2014-08-27 15:47:57 följande:

Fast det är en himla skillnad på någon med ett dolt hjärtproblem och någon som är medveten om att den är en alldeles för disträ och okoncentrerad bilförare.

Att köra mot trafiken efter ett rödljus, fel håll i en cirkulationsplats etc är för mig inte något som har med bristande koncentration att göra utan att det saknas helt det som behövs för att vara så säker som möjligt ute i trafiken.

Hade jag vetat med mig att jag hade så lätt att tappa konceptet när jag körde bil så hade jag slutat med det eller övat, övat, övat på en ödslig parkering tills jag visste att jag var säker.

det var jag som skrev detta
  • TheodoreM

Tro mig, att köra på en ödslig parkering har jag blivit riktigt duktig på. Det är trafiken jag har problem med. 
  • Anonym
    TheodoreM skrev 2014-08-27 15:59:29 följande:

Tro mig, att köra på en ödslig parkering har jag blivit riktigt duktig på. Det är trafiken jag har problem med. 

Då ska du inte köra bil.
  • Anonym (farligt)
    TheodoreM skrev 2014-08-27 15:59:29 följande:

Är du så osäker bakom ratten som du skriver, ska du inte sätta dig där.

Du är en lika stor trafikfara som dom som pratar i mobilen under bilkörning = helt ofokuserad på vad du gör och vad som händer runt omkring dig.
  • Anonym (farligt)
    TheodoreM skrev 2014-08-27 12:23:57 följande:

Man måste ha körkort. Eller måste man det? Om man helt enkelt inte är bra på att köra bil då? Borde man inte låta bli? 

Jag tog körkort när jag var 18 och körde sedan utan större problem.  "Du måste ha bil pojk!" Har man fått höra hela uppväxten. 

Sedan var jag med om en olycka. Vattenplaning. Ingen skadades, ingen större fara och jag fortsatte att köra bil. Man sade att jag måste "fort upp i sadeln" annars kunde jag bli bilrädd. 

Jag började fundera på om jag egentligen var lämpad för att köra bil. Har vid tre tillfällen stannat vid ett rödljus, och sedan svängt över och kört på vänster sida av vägen.

Så small det en gång till. Samma visa, stanna vid rödljus, vänta på grönt. Och så när det blev grönt svängde jag vänster men fortsatte på vänster sida av vägen och rakt in i en mötande bli. 

Jag måste ju ha nåt fel och bör inte släppas ut bland folk. 

Nu har jag knappt kört bil alls på fyra år och får ångest så fort någon tar upp bilkörning och hur viktigt det är. Min sambo kör, men jag kan riktigt se vilket problem det kommer bli i framtiden om vi skaffar barn som ska hämtas och lämnas. 

Just nu verkar det fullkomligt orealistiskt att jag skulle skjutsa mina egna eller någon annans barn någonstans. 

Ska jag försöka "bli bra på att köra" eller är det bäst för alla att jag lägger ner?

Nej man måste inte ha körkort om man inte är lämpad för det. Idag är det ett krav att ha körkort vid anställningar t.ex och har därför blivit en press på människor att ta körkort för att få jobb.

Alla människor passar inte för att köra bil, så enkelt är det.

Sen vill jag med allvar i rösten också säga att ju längre tid det gått sedan man körde senast, som för dig med fyra år ÄR det ännu svårare att komma tillbaka och tro att du kör "lika bra" som när du tog körkortet.

Regelbunden körning gör en säker bilförare.

• TheodoreM

Jo, som sagt. Körkort är ett krav i många arbeten, och det är många arbeten jag blivit tvungen att tacka nej till eftersom jag förväntas köra.

Jag startade den här tråden för att ventilera tankar kring det här med bilkörning och
    eventuellt komma fram till om jag kan klara mig utan det eller om jag borde kämpa.

När jag läser mitt första inlägg nu förstår jag att det mest naturliga svaret på min fråga är: "låt bli!" 

Samtidigt har alla bilförare någon gång varit en trafikfara, när vi lärde oss köra. Oavsett om man har en övningskörningskylt och en lärare med sig i bilen är en ovan förare farlig. Man måste ju öva för att bli bättre.

Jag körde regelbundet i två, tre år och blev inte bättre.

Eftersom jag är en tankspridd person får jag väl ta bussen. Min lott i livet. Får väl utbilda mig till professor i något udda ämne så mitt tankspriddhet smälter in och förblir relativt ofarlig samtidigt som mitt hyperfokus kommer till användning.

Svar på tråden Kan inte köra bil