Studieuppehåll för att få SGI?
Hej Försäkringskassan!
Jag är gravid och jobbar. Barnets pappa är läkarstudent och kommer att ha ett år kvar på utbildningen när bebisen kommer i januari. Han har för närvarande inget SGI, ej heller studiemedel från CSN så att det räcker för hela utbildningen utan jag måste försörja hans sista 6 månader.
Vi vill båda hemskt gärna dela lika på föräldradagarna i så stor utsträckning som möjligt. Vi funderar också på att få fler barn längre fram. Nu funderar vi lite på hur vi ska göra.
- Om pappan skulle ta studieuppehåll till våren och arbeta som underläkare eller med forskning 6 månader medan jag är mammaledig, skulle han då ha möjlighet få föräldrapenningen beräknad på lönen?
- Om pappan därefter skulle återgå till studierna (utan CSN), skulle han då förlora detta eventuella SGI om vi skulle få ytterligare ett barn inom tex en tvåårsperiod? Hur blir det med pappans föräldrapenning till nästa barn?
- Det står på er hemsida att man eventuellt kan skydda sin SGI trots att man studerar utan studiemedel om man studerar inom det egna yrkesområdet. Skulle denna regel kunna gälla i vårt fall? Hur går man tillväga för att få reda på detta?
- Om barnets pappa istället skriver in sig på arbetsförmedlingen för att skydda SGIt, förlorar han då sina möjlighet att gå klart de sista månaderna på utbildningen? Det kanske vi måste fråga arbetsförmedlingen om i och för sig...
Tack!
/A