• liisn87

Krock på parkering!

Är det nån som vet nå trafikregler på en parkering.. Krockade nämligen idag när jag skulle åka därifrån med en gubbe som kör in i mig!! han kommer från höger och så fort han klev ut ur bilen som säger han högerregeln men finns det verkligen någon sån regel på parkeringar.
    Bifogar en bild över parkeringen och hur vi kör..
    jag vill veta så jag har någon koll för jag vill inte att gubben ska få som han vill, för han var en sån där tjurig och grinig gubbe som lätt skulle kunna gå till rätten med detta! hehe
  • Svar på tråden Krock på parkering!
  • ITpappan

Högerregeln gäller på parkering. Likaså ska du blinka vid sväng. Men du åker inte dit på att inte följa det, så länge ingenting händer.

Nu hände ju något, och då åker på att ta skadan på din försäkring, eftersom du missade högerregeln.

• Anonym
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-08-27 21:08:18 följande:

Kör någon ut från parkeringsplats gäller inte högerregeln, utan den som kör ut ska lämna företräde. En parkeringsplats måste rimligen vara det område där markerade platser finns (t.ex.) utanför en handelsplats. Vad som gäller på själva parkeringen är oklart, men sannolikt ska företräde lämnas enligt högerregeln.

Jag påstår att det är precis tvärt om.

Det är solklart att högerregeln gäller på parkeringen och liisn8­7 åker tyvärr på ansvaret.

Det är oklart vad som händer om man kör framåt från en parkeringsruta och krockar med en bil från vänster. Troligen gäller högerregeln. Om man backar ut från parkeringsrutan måste man väja. 
  • Brummiie

Kör någon ut från parkeringsplats gäller inte högerregeln, utan den som kör ut ska lämna företräde. En parkeringsplats måste rimligen vara det område där markerade platser finns (t.ex.) utanför en handelsplats. Vad som gäller på själva parkeringen är oklart, men sannolikt ska företräde lämnas enligt högerregeln.

• Anonym (Rally Kalle)
    Anonym skrev 2014-09-01 00:08:33 följande:
    Jag påstår att det är precis tvärt om.

Det är solklart att högerregeln gäller på parkeringen och liisn8­7 åker tyvärr på ansvaret.

Det är oklart vad som händer om man kör framåt från en parkeringsruta och krockar med en bil från vänster. Troligen gäller högerregeln. Om man backar ut från parkeringsrutan måste man väja. 
    "En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen," (Trafikförordningen [SFS 1998:1276] 3 kap. 21 § andra stycket).

Om du kommer från en parkeringsplats måste du alltså lämna företräde. Frågan är vad som menas med en "parkeringsplats" (se mitt föregående inlägg).
  • ursula
    Anonym (Rally Kalle) skrev 2014-09-01 00:25:30 följande:
    "En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen," (Trafikförordningen [SFS 1998:1276] 3 kap. 21 § andra stycket).

Om du kommer från en parkeringsplats måste du alltså lämna företräde. Frågan är vad som menas med en "parkeringsplats" (se mitt föregående inlägg).
    Vad diskuterar du egentligen ? Här åker båda på parkeringen, ingen åker ut från parkeringen och då gäller högerregeln. Åker man ut från parkering gäller inte högerregeln
  • Anonym (Rally Kalle)
    ursula skrev 2014-09-01 00:28:51 följande:
    Vad diskuterar du egentligen ? Här åker båda på parkeringen, ingen åker ut från parkeringen och då gäller högerregeln. Åker man ut från parkering gäller inte högerregeln
    Jag diskuterar inget. Jag bara förklarar vad som gäller ;)
  • ursula
    Du skriver att det är oklart  vad som gäller på parkering, Hur kan du få det till oklart
  • Anonym (000)

De e högerregeln som gäller. Men vist kan du bevisa att han kört vårdslöst kan du gå fri med. Men mest troligt är att du kommer åka dit på detta.

• Anonym (000)

Smälen måste tagit bak på din bil för att du skall typ ha någon chans. Nos mot nos så har du troligt vis noll chans å vinna

Svar på tråden Krock på parkering!