• SnartMamma84

Vår honkatts urin stinker!

Hejsan! Behöver tips o råd från kloka djurvänner. Vi har en kastrerad 9-årig honkatt. Hennes urin har sedan några veckor tillbaka ändrat karaktär när det kommer till lukten. Det luktar starkt, fränt och är allmänt otrevligt att känna lukten i hela lägenheten. Detta började under dom varma veckorna under sommaren o vi tänkte att värmen påverkat, men nu är det inte varmt längre o det luktar än! Jag är visserligen gravid o har ett känsligare luktsinne nu o sambon tycker inte att han känner lukten i övriga rum förutom i badrummet (där lådan är) o hallen som är i anslutning till badrummet. Har dock hört honom diskutera lukten med katten så nog känner han en skillnad också men vill inte erkänna det när jag säger det.

Så till frågan, vad kan detta bero på? Funderar främst på eventuella sjukdomar o om det är aktuellt med ett besök hos veterinären? Hon beter sig som vanligt i övrigt, äter samma foder sedan många år tillbaka (royal canin indoor longhair) o lådan är en peewee med pellets som vi bytte till för ett drygt halvår sedan (från kristallsand) då sambon tyckte det skulle vara bättre. Jag hanterar inte lådan överhuvudtaget pga graviditeten o toxoplasma men vet att sambon rensar dagligen o byter ut sanden o rengör lådan ungefär 1 gång i veckan nu sedan det börjat lukta mer (var nog varannan vecka innan dess). Vad tänker ni, har jag glömt faktorer som kan spela in? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vår honkatts urin stinker!
  • Anonym (mio)

Är kisset av samma färg? kissar mer sällan? äter samma foder?

Tycker absolut ni ska kolla upp det hos veterinär då hon kanske har ont när hon kissar, lovar att det kommer kännas bättre att söka upp veterinär ist för att vänta och se. Om du söker runt lite så kan man ju även ringa och rådfråga veterinärerna Hjärta

• MinnaQ

Jag skulle ta katten till veterinären och kolla om hon kan ha urinvägsinfektion eller liknande. Min katts urin ändrade lukt när han hade några små urinstenar men det hade ni märkt på katten om det var. Han satt och kämpade för att kissa och det lilla som kom luktade annorlunda.

• nemo1

Och byta till Ever clean eller Extreme Classicsand. Jag har många jourkatter och det luktar ingenting. Men ett besök hos veterinär med ett urinprov är prio ett!

• nemo1

Och fodret du ger skulle jag byta ut om jag vore dig, innehåller massor med spannmål. RC lever endast kvar pga sitt namn och alla olika sorter som sterilized, light, långhårs, innekatt, utekatt korthårs, Main coonfoder, allt är försäljningsknep. Här är innehållsdeklarationen för ditt foder, maaaaassor med spannmål:

Ingredienser
    Köttmjöl (fågel), Majs, Vegetabiliskt proteinisolat*, Vete, Animaliska fetter, Ris, Vegetabilisk fiber, Hydrolyserade animaliska proteiner, Mineraler, Vegetabiliska oljor (soja och borago), Betfiber, Fiskolja, Jäst, Natriumfosfat, Frukto-oligosackarider, Psylliumskal och frön, Äggpulver, L-lysin, DL-methionin, Taurin, L-cystin, Extrakt från grönt the och druva (rikt på polyfenoler), L-karnitin

Svar på tråden Vår honkatts urin stinker!