• Grumpy88

Min 3 månaders vägrar äta!

Min lilla tjej har helt tappat intresset för mat! Och jag är helt slut i huvudet för hela mina dagar går ut på att undra hur mycket hon fått i sig. Eftersom jag ammar vet jag ju inte. För två veckor sedan när vi var och vägde å mätte henne sa bm att hon inte lagt på sig ordentligt så jag skulle börja ge ersättning som sista mål efter att jag ammat. Så det började jag med och allt gick bra ända fram till typ 1 vecka sen lite mer nu kanske. Så fort jag lägger henne vid bröstet så gallskriker hon! Allt annat är intressant utom mat. Kläder, ljud, andra människor i omgivningen. Även om jag går iväg å ammar hittar hon nått annat som intresserar. Dom gångerna jag lyckats fått till det eter mycket bråk så ammar hon kanske 3 minuter sen är hon klar. Hon vägrar ta de andra bröstet med, så jag kan bara amma ett bröst i taget. Jag har märkt att hon varit lite hes i rösten de här senaste 4 dagarna men hon är pigg som aldrig förr?!! Ingen feber, vill leka hela tiden. Fattar ingenting! Hon borde vara trött å tjurig. Ja hon vägrar ta ersättningen med. Någon som varit med om liknande? Är det någon typ att trotts fas? Så ska hon ta 3 månaders sprutan i morgon. Borde hon göra det? Tänkte om hon blir dålig efter sprutorna och sen verkligen inte äter något efter att ha ätit så dåligt i en vecka redan.

• Svar på tråden Min 3 månaders vägrar äta!
  • fluu

Ger man flaska är det vanligt att amningen krånglar sedan. Barnen blir ofta frustrerade över att maten kommer så långsamt med amningen och att de behöver jobba mer själva. Din dotter kanske också känner av din oro.
    Att hon inte vill ta ersättning heller hade jag sett som ett tecken på att det är en stökig period. Min dotter var också sådan kring tre månader, jag ammade visserligen helt, men det fick bli många och korta mål. Det var så mycket annat kring henne som pågick att hon inte kunde fokusera på att äta.
    Så länge barnet är piggt, inte tappar i vikt och kissar bra så hade jag avvaktat. Att bebisar inte går upp lika mycket precis varje gång är inte ovanligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Grumpy88
    fluu skrev 2014-08-28 11:23:42 följande:

Ger man flaska är det vanligt att amningen krånglar sedan. Barnen blir ofta frustrerade över att maten kommer så långsamt med amningen och att de behöver jobba mer själva. Din dotter kanske också känner av din oro.

Att hon inte vill ta ersättning heller hade jag sett som ett tecken på att det är en stökig period. Min dotter var också sådan kring tre månader, jag ammade visserligen helt, men det fick bli många och korta mål. Det var så mycket annat kring henne som pågick att hon inte kunde fokusera på att äta.

Så länge barnet är piggt, inte tappar i vikt och kissar bra så hade jag avvaktat. Att bebisar inte går upp lika mycket precis varje gång är inte ovanligt.

Tack så mycket för ditt svar! Känner mig nästan gråtfärdig här av frustration! Igår kväll när jag skulle ge henne ersättningen så vägrade hon först. Så la jag henne i babygymet och provade mata henne då och då gick det bra när hon hade massa saker att titta på. Så jag funderar på om det är någon sådan period av att allt annat är mycket mer intressant. Men det som är jobbigt är att jag inte förstår hennes signaler nu eftersom jag inte vet om hon gråter för mat eller för hon är trött eftersom jag måste "bråka" med henne varje gång hon ska äta. Usch hoppas det går över snart. Ska väga henne i morgon då samtidigt som vi ska ta sprutorna så får de hur mycket hon har gått upp då.
  • fluu
    Grumpy88 skrev 2014-08-28 11:52:33 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Känner mig nästan gråtfärdig här av frustration! Igår kväll när jag skulle ge henne ersättningen så vägrade hon först. Så la jag henne i babygymet och provade mata henne då och då gick det bra när hon hade massa saker att titta på. Så jag funderar på om det är någon sådan period av att allt annat är mycket mer intressant. Men det som är jobbigt är att jag inte förstår hennes signaler nu eftersom jag inte vet om hon gråter för mat eller för hon är trött eftersom jag måste "bråka" med henne varje gång hon ska äta. Usch hoppas det går över snart. Ska väga henne i morgon då samtidigt som vi ska ta sprutorna så får de hur mycket hon har gått upp då.
    Hon växer kanske mycket mentalt. Det är såklart jobbigt för de små. Min dotter som är 2,5 år och vanligen äter som en häst krånglar också med både mat och sömn och blir ofta argare och irriterad i perioder av mentalt växande. Sedan när utvecklingssprånget är gjort så blir hon som vanligt igen.
    Det går nog över ska du se:)
  • Grumpy88
    fluu skrev 2014-08-28 12:31:35 följande:

Hon växer kanske mycket mentalt. Det är såklart jobbigt för de små. Min dotter som är 2,5 år och vanligen äter som en häst krånglar också med både mat och sömn och blir ofta argare och irriterad i perioder av mentalt växande. Sedan när utvecklingssprånget är gjort så blir hon som vanligt igen.

Det går nog över ska du se:)

Ja det är säkert så som du säger! Det är mitt första barn så allt är så nytt och jag antar att man oroar sig hundra gånger mer än vad man borde! :)
  • fluu
    Grumpy88 skrev 2014-08-28 12:41:34 följande:
    Ja det är säkert så som du säger! Det är mitt första barn så allt är så nytt och jag antar att man oroar sig hundra gånger mer än vad man borde! :)
    Det är naturligt att oroa sig. Jag var med så i början.
  • pigglet

Vid 3 månader är det SUPERVANLIGT att bebisen strular med maten. Finns hur många trådar som helst här på fl om det. Ammande mammor tror att de har för lite mjölk och börjar ge ersättning. De som flaskmatar tror att bebisen lessnat på ersättning och börjar ge puré/gröt.

Det har säkert något att göra med att bebisen blir allt mer intresserad av omvärlden och inte ger sig tid att äta. Ofta funkar det bäst med nattmålen.

Det som iofs är lite annars för er är att bebisen faktiskt är nöjd och glad, ofta är de dessutom gnälliga och missnöjda och då blir naturligtvis tanken att de inte äter tillräckligt.

Så ta det bara lugnt. Försök göra amningsstunderna så lugna som möjligt, kläm in ett extra mål på natten, prova att ge mat just innan bebisen vaknar på dagen... och härda ut.

• Grumpy88
    pigglet skrev 2014-08-28 20:34:19 följande:

Vid 3 månader är det SUPERVANLIGT att bebisen strular med maten. Finns hur många trådar som helst här på fl om det. Ammande mammor tror att de har för lite mjölk och börjar ge ersättning. De som flaskmatar tror att bebisen lessnat på ersättning och börjar ge puré/gröt.

Det har säkert något att göra med att bebisen blir allt mer intresserad av omvärlden och inte ger sig tid att äta. Ofta funkar det bäst med nattmålen.

Det som iofs är lite annars för er är att bebisen faktiskt är nöjd och glad, ofta är de dessutom gnälliga och missnöjda och då blir naturligtvis tanken att de inte äter tillräckligt.

Så ta det bara lugnt. Försök göra amningsstunderna så lugna som möjligt, kläm in ett extra mål på natten, prova att ge mat just innan bebisen vaknar på dagen... och härda ut.

Jaha okej har inte sett de inläggen. Men vad skönt att veta att det är ganska "vanligt" då ändå. Jag börjar fundera på om det kanske är det som du säger kombinerat med kliande tandkött så att det kanske gör ont i munnen när jah försöker amma henne då jag har amningsnapp. Men hoppas att det bara är en period och att det blir bättre snart! Tack för svar! :)
  • maribel

Min 3mån äter också plötsligt mindre! Han vägrar att äta från båda brösten och vill bara äta  i samband med att han ska sova. Ska väga han nästa vecka men han blir irriterad om jag trugar med andra bröstet och det har inte med att göra att det rinner för sakta för då beter dem sig på ett annat sätt. Dem suger och suger och gråter däremellan. Detta är mitt tredje barn men dem andra har inte gjort så så jag undrar också? Är inte orolig för han är nöjd och glad men ska bli spännande att se vikten. Jag såg att det stod att dem i den här åldern bör gå upp 500 g i mån, 150 i veckan och min pojke som gått upp 450 i veckan förut!

• Grumpy88
    maribel skrev 2014-08-28 22:46:18 följande:

Min 3mån äter också plötsligt mindre! Han vägrar att äta från båda brösten och vill bara äta  i samband med att han ska sova. Ska väga han nästa vecka men han blir irriterad om jag trugar med andra bröstet och det har inte med att göra att det rinner för sakta för då beter dem sig på ett annat sätt. Dem suger och suger och gråter däremellan. Detta är mitt tredje barn men dem andra har inte gjort så så jag undrar också? Är inte orolig för han är nöjd och glad men ska bli spännande att se vikten. Jag såg att det stod att dem i den här åldern bör gå upp 500 g i mån, 150 i veckan och min pojke som gått upp 450 i veckan förut!

Ja vad konstigt! Han har inte haft besvär av tänderna något eller? Jag blir helt slut i huvudet av att inget verkar fungera. Jag har nu bara låtit det vara och låter henne säga till själv när hon verkligen är hungrig. Men hon blir helt galen om hon inte får maten på en gång då. Var hos bm och vägde henne idag och hon hade gått upp 400gr på 2 veckor så det verkar som att hon får i sig lite trotts allt de gångerna jag lyckad mata henne. Hon sa att de kunde vara tänderna och att jag skulle vänta ut det att de förhoppningsvis är övergående.
  • fröken argbigga

Är som sagt ganska vanligt i den åldern. Jag brukade faktiskt försöka släcka ned och amma liggandes i sängen till slut bara för att underlätta. Som tur är går det över efter ett tag.

• Grumpy88

Usch min lilla vill fortfarande inte amma. Ersättningen tar hon men dricker inte alltid upp hela mängden så är hon vrål hungrig sen 30 min senare men total vägrar bröstet. Så himla frustrerande! Hade verkligen hoppats på att det bara var övergående men snart har det gått 3 veckor och jag kan ju inte svälta henne! Ju mer ersättning hon dricker desto mindre blir brösten stimulerade. Jag jag inte tiden att sitta å pumpa ur heller då hon kräver uppmärksamheten hela tiden. Inget duger inte ligga på mage eller rygg, eller babygym. Hon vill inte sitta i famnen, allt är bara tråkigt. Hon kan ligga ett par minuter innan gnället kommer igen. Och sova vill hon absolut inte! Gallskriker när man försöker söva. Helt slut i huvudet! Hur snabbt försvinner bröstmjölken ur brösten?

• Natask

Ett tips är använda ett amningshalsband som gör att bebisen kan ligga och ta och känna på det, på så vis kan bebisen äta i lugn och ro när den har något att pilla med. Fungerar även vid flaskmatning. Finns jättefina hos Pärlis. Lycka till!

• Grumpy88
    Natask skrev 2014-09-11 09:21:08 följande:

Ett tips är använda ett amningshalsband som gör att bebisen kan ligga och ta och känna på det, på så vis kan bebisen äta i lugn och ro när den har något att pilla med. Fungerar även vid flaskmatning. Finns jättefina hos Pärlis. Lycka till!

Jasså? Det har jag aldrig hört talas om! Ska kolla upp det på en gång. För hon ligger och drar i allt när hon äter. Tack för tipset!
  • Mrlukas

Hej! Har det precis likadant. När slutade det för dig eller har du några tips?

Svar på tråden Min 3 månaders vägrar äta!