Inlägg från: EnStyckAnna |Visa alla inlägg
  • EnStyckAnna

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Jag gick flera promenader med hunden varje dag även som höggravid, jag var i princip lika rörlig som i vanliga fall, bara med en stor mage framtill

Att bära var inga problem, så länge man inte får problem med foglossning så är man oftast lika rörlig som i vanliga fall!
  • EnStyckAnna

Förra graviditeten hade jag vanliga trosor hela vägen igenom, samma storlek som innan jag blev gravid. Mina bröst växte ingenting under graviditeten utan det kom när mjölken rann till. Känns som det blir samma den här gången.
    Går in i v 18 imorgon och kan fortfarande ha mina vanliga jeans med skärp. Längtar efter magen! Var på inskrivning förra veckan och lyssnade på hjärtljud, bebisen ligger väldigt långt ner så magen kommer väl senare då helt enkelt.

Tänkte på dig Sommarsnö, köp amningsbh i b-kupa, du vill absolut inte att den ska trycka någonstans. Då kommer mjölkstockningen som ett brev på posten och det vill man INTE ha, been there done that. ;)

Jag går på CURAkliniken i Malmö och dom erbjuder både KUB, RUL och TUL, känns skönt tycker jag, alltid kul att få titta in på liten..

• EnStyckAnna

Förra graviditeten hade jag vanliga trosor hela vägen igenom, samma storlek som innan jag blev gravid. Mina bröst växte ingenting under graviditeten utan det kom när mjölken rann till. Känns som det blir samma den här gången.
    Går in i v 18 imorgon och kan fortfarande ha mina vanliga jeans med skärp. Längtar efter magen! Var på inskrivning förra veckan och lyssnade på hjärtljud, bebisen ligger väldigt långt ner så magen kommer väl senare då helt enkelt.

Tänkte på dig Sommarsnö, köp amningsbh i b-kupa, du vill absolut inte att den ska trycka någonstans. Då kommer mjölkstockningen som ett brev på posten och det vill man INTE ha, been there done that. ;)

Jag går på CURAkliniken i Malmö och dom erbjuder både KUB, RUL och TUL, känns skönt tycker jag, alltid kul att få titta in på liten..

• EnStyckAnna
    Emmadee skrev 2014-11-19 12:56:24 följande:

Jag var totalt ovetande om att man ens kunde spricka så mycket, så det var inger som jag ens hade tanken på. Tror inte heller någon gjorde nåt aktivt för att förhindra det.

Det ingår i den normala förlossningen att BM jobbar aktivt mot att man ska spricka. Det är därför dom ska vara med under krystningarna också, dom håller emot, töjer och fixar.. Jag sprack inte, men blev klippt istället. Har sysslat med ridning hela livet och hade starka muskler i underlivet..
  • EnStyckAnna
    Sommarsnö skrev 2014-11-25 15:58:12 följande:

Funderar på det där med bärsjal/sele och det verkar ju vara en hel vetenskap. Finns det någon här med erfarenhet som kan guida en vilsen förstagångsmamma? Finns det någon man kan köpa som håller för flera åldrar eller måste man hålla på och byta storlek? Vill helst inte ha någon som är alltför krånglig att ta av och på heller för då misstänker jag att jag kommer att strunta i den. Sedan är det ju bra om man inte får ont i ryggen av den heller (som jag hört att man får av t ex Baby-Björn). 

Jag är en stor sjalförespråkare, även om vi inte var så flitiga användare av den ändå ;) Hade både sele och sjal, och ja, selen gick mycket snabbare att ta på sig, men jag fick ont precis överallt av den och upplevde att bebisen hängde så oskyddat, med sjalen (hade/har en TricotSlen) så var det ombonat och mysigt och det fanns hur många olika varianter som helst som man kunde bära på, liggandes/sittandes, både på mage och rygg.. Perfekt till nyfödingar att få ligga ner, ungefär i samma position som i magen.
    Sonen är född mitt i högsommaren och då var det rejält varmt med flera meter tyg om sig, men kommer använda den betydligt mer nu tänker jag när det ändå "bara" kommer vara april.
  • EnStyckAnna
    Madelen b skrev 2014-11-26 17:33:18 följande:

Två funderingar, är de fler än jag som

1 har sååå ont i magen precis mellan bebisen o revbenen:( ont hela dagarna! Vet inte om de kan vara magkatarr eller att allt trycks ihop:( grymt jobbigt iaf!

2 har värk i underlivet när ni tex sitter på toan:/

Sommarsnö skrev 2014-11-26 18:04:16 följande:
    Värk vid revbenen, speciellt på höger sida, kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Du kanske borde kolla upp det hos din BM? Men det beror ju på om det är vid revbenen eller om det mer känns i maggropen som ett sug? Isåfall är det kanske magkatarr.
    Värk under revbenen på din högra sida är ett klassiskt symtom på gallsten, inte helt ovanligt att få under graviditeten och framförallt efteråt. Vet inte hur många nyförlösta gallstenspatienter jag har tagit hand om på mitt jobb...

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)