Inlägg från: nicopico |Visa alla inlägg
  • nicopico

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hejsan aprilmammor, jag är ny här men är beräknad till 15 april ????

hur mår ni?

• nicopico

Vad har ni för jobb?

Är det svårt att få graviditetspenning i sverige? (Håller på att flytta tillbaka till sverige från Norge, och förstår att det är en viss skillnad i systemen..)

Jag har precis gått in i tredje trimestern, känner ni att det är tungt att andas ännu?

Och är det fler än jag som inte kan sova? + drömmer massor?

• nicopico
    BigMami skrev 2015-01-23 14:47:31 följande:

På något vis så vaknar jag ALLTID kl 04 och har suuupersvårt att somna om. Ligger och vrider & vänder, på med täcket för varmt, av med täcket för kallt, ont i höfter ont i fogar, kissnödig, törstig, upp & ge lillan napp & täcke osv osv Allt detta inom en kvart!!.. Tror att månen har ställt till med sitt nu också då det har varit fullmåne.. Drömmer gör jag också en massa tokigt..

Med trean hade jag också en period att vakna vid 4.. Drygt!

Precis så är det för mig också, vaknar mellan 3-4 och somnar inte igen förrän vid 8.. och babyn i magen leker karatekid dessa timmarna. När dina barn kommit ut, hade de samma sömnigt då?
  • nicopico

Ni som har foglossningar, testa gravidyoga! Hitta några få, men bra övningar som inte gör ont. Jag försöker att göra 2 övningar varje morgon/kväll och det har hjälpt mig jättemycket. Sitt inte på hårda stolar, och undvik att böja er är mina tips :)

• nicopico
    Madelen b skrev 2015-01-28 10:31:58 följande:

Är de fler än jag som har halsbränna från HELVETET?

Har testat galviscon och novalucol men INGET hjälper :(

Rapar magsyra och böjer jag mig fram så får jag upp magsyra i munnen!!

Det är verkligen inget trevligt, för mig fungerade det att äta ordentligt runt kl 19. (Går o lägger mig ca 21)

Jag drack ett glas mjölk innan jag la mig, och jag uteslöt salt ur maten och åt inget starkt. Det är riktigt tråkigt att inte kunna äta salt i mat, men mina nattliga uppstötningar var värre.. efter 3 veckor så har jag nästan inga uppstötningar alls :)
  • nicopico
    Freje skrev 2015-02-01 15:31:12 följande:

Fick en så märklig kommentar häromdagen. Berättade för en ytligt bekant att jag är gravid och har bf i april. Hennes gensvar var då "April i år?".

Ehh, ursäkta men självklart i år. Jag är väl ingen elefant heller! Men hon tyckte att jag hade så liten mage.

Såå liten tycker jag inte att den är. Försöker inte att ta åt mig, men blir lite irriterad på att antingen få kommentarer om att magen är stor eller så är den liten. Ingen säger vilken perfekt lagom mage du har!

Jag tycker många blir så konstiga kring gravida.. och folk frågar så konstiga saker. Jag bor i Norge och nästan alla har frågat mig om graviditeten var planerad (allt från kollegor till kunder som jag inte träffar alls ofta). Men så fort jag åker över gränsen till sverige har jag inte fått den frågan en enda gång. Kanske man bara är mer oblyg i norge..?

Det är en fråga som jag förstår att nära och kära kan fråga om, men inte någon som man inte har en relation till.

Och varför vill alla berätta sina värstinghistorier? Om allt från sjukskrivning i vecka 8 till förlossning och småbarnsår?
  • nicopico
    Phosie skrev 2015-02-04 11:49:07 följande:

Har ni som är vecka 30+ börjat skriva förlossningsbrev och bli lite nervösa? Själv håller jag på att bli lite smått orolig efter att ha tittat på ett antal avsnitt av "en unge i minuten"

"En unge i minuten" får mig också att må dåligt, men läs boken "att föda" av gudrun abscal (tror hon heter så). Där står all smärtlindring, hur en förlossning går till, hur du skriver förlossningsbrev, alla faser varvat med små korta förlossningsberättelser. Den gjorde mig lugn iallafall :)
  • nicopico

Är det någon av er som varit med om akut feberskakningar på natten?

Jag vaknade mellan kl 5-6 i morse, låg vaken i några minuter och sen började jag skaka. Gick upp på toaletten, fortsatte skaka och försökte andas normalt. Försökte lugna ner mig, men ingenting hjälpte, ringde förlossningen och bm sa att jag skulle ta tempen. Hade då 38.4. Mådde inte dåligt igår, och nu efter några timmars sömn har jag ingen feber längre och känner mig helt frisk. Är det någon av er som varit med om detta tidigare? Jag har aldrig haft panikångest, och det kändes inte som vanlig feberfrossa.

• nicopico
    Sommarsnö skrev 2015-02-15 17:38:56 följande:

Jag har haft så i kombination med magkatarr. I och för sig har jag aldrig tagit tempen då så jag vet inte om jag haft feber. Men just skakningar kan jag få i kombination med illamående och så. Det var inget sånt?

Jag vet inte riktigt, kan man få magkatarr utan att få ont i magen? Jag mådde illa och hade sura uppstötningar så det kanske inte är helt omöjligt. funderar på om det kan ha någonting med niferex (järntabletter).. jag skrev in mig hos bm i sverige i onsdags, och började äta dem då. Bodde i norge förut och då har alltid mina värden sett bra ut, tänker att jag kanske fått järnöverskott. Har tagit tempen idag och har haft 36,4 hela dagen, det var bara några timmar på natten med feber och kramper.

Med sherrysillen tror jag att det måste stå om det finns alkohol i den, står det inget så är det nog bara sherry-smak i den. ????har för mig att det inte är lov att sälja något med alkohol i utan att det står procenthalt på i sverige.
  • nicopico
    Sommarsnö skrev 2015-02-15 18:59:01 följande:

Tog inte BM järnvärdet innan du började äta dem? Att det skulle vara järnöverskott låter långsökt tycker jag såvida du inte låg på gränsen för det redan innan. Då tror jag mer på att du mådde dåligt av själva tabletten, det är det ju många som gör. Vid vilken tidpunkt tog du den?

Jag har illamående ibland som jag kopplar till magkatarr utan att jag har magont men jag är ju ingen doktor och kan veta exakt att det är magkatarr det beror på just då. 

Jo, men hon sa att hon ska ringa i veckan som kommer om värdet var helt tokigt. Såfall är det ju absolut mer troligt att det är magkatarr. Vad gör du för att bota/lindra dina kramper och magkatarr? Tabletten tog jag runt kl 14.. tack för hjälpen sommarsnö! :)
  • nicopico
    Kurona skrev 2015-02-27 13:21:31 följande:

Hej!

Jag undrar om jag kan hoppa med här? Är beräknad till 31/3, alltså en dag innan april börjar, men gick över två dagar med sonen så tror detta blir en aprilbebis :) Är i vecka 36.

Välkommen Kurona!
  • nicopico

Grattis Tussenn! Har du några bra tips och råd att dela med dig av inför allas kommande förlossningar?

Är det någon som sitter på information som man borde veta om, som man kanske missar i all hysteri? (Ex. Att tjejbäbisar får en mensliknande blödning de första dygnet).

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)