Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Schäfervalp som biter för HÅRT!

Valpar bits. Det vet du redan. Men din valp morrar också. Och biter hårt. Det är inte okey. Ta tag om nosen, titta hunden i ögonen och säg NEJ. Eller morra själv ordentligt. Att morra brukar hjälpa ganska bra, det gör ju valparnas mamma när de går för hårt åt henne. Och åtgärd måste ske varje gång! Du märker ganska snabbt vilken metod som hjälper.

Det viktiga är konsekvens när det gäller hundfostran. Den får inte bita då och då. Den får inte bita alls. Precis som man om och om igen tar bort hunden från olika farliga saker.

En sak ni ska träna: Loss. Loss är bra när den kanske äter något farligt ute (valpar äter allt). Lek med hunden med något. Ex dragkamp. Säg "loss". Hjälp hunden släppa leksaken och beröm. Sen ger ni tillbaka leksaken. Eller ger godis och SEN ger tillbaka leksaken. Det tar nån dag innan den fattar och detta tränar ni många gånger om dagen.

• Birgitta02

PS. Lek aldrig med händerna. Ha alltid en leksak emellan. Leker man med hunden och viftar runt med bara händerna så blir handen en leksak. Händer ska klappa och smeka. Inget annat.

• Birgitta02
    Anonym skrev 2014-08-28 12:21:10 följande:
    Kom på en grej till! Ta kontakt med uppfödaren, om de har lång erfarenhet av schäfrar och haft uppfödning länge så vet säkert de vad ni ska göra. De vet ju också hur föräldrarna är och kanske är det någon mer från kullen, eller tidigare kullar som har varit likadana.
    Tveksamt. Uppfödaren har gett rådet att slänga ut godis när valpen bits. Verkar inte som några kunniga uppfödare. Där belönar man när valpen gör fel. Och det ger verkligen fel signaler.
  • Birgitta02
    Sjöstjärnan skrev 2014-08-28 13:41:32 följande:

Finns inte en chans att avleda innan hon biter då hon oftast attackerar helt plötsligt. Från att ha varit lugn till att vända på en hundradels sekund typ till att bli en helt annan hund... Känns som hon har två personligheter. Men jag tror fortfarande på att hunden är en bra hund, men att vi är för osäkra i hur vi ska uppfostra henne. Känner såhär i efterhand att en schäfer kanske inte var bästa val för ovana hundägare. Tog upp detta med uppfödaren innan köpet och hen sa att "har du klarat att uppfostra barn så klarar du att fostra en schfäfer". Men det här med hund är verkligen svårare...  

Den där uppfödaren verkar inte speciellt bra. Schäfer och rottweiler är inte förstahundsval egentligen. Men det handlar ju om individer också. Din schäfervalp har kommit snett på det från början och nu måste ni verkligen vara konsekventa. Aldrig någonsin belöna ett dåligt beteende. Varken med leksaker eller godis. Belöna bra beteende. Men försök att inte hetsa upp. Ofta använder man ljus röst vid belöning, och mörk röst vid tillsägelser på dåligt beteende. Ljus röst kan hetsa upp och en upphetsad hund har du redan, så ha koll på hur valpen reagerar. Så behåll ditt lugn. Säg "braaaa" när hunden varit duktig och så en godbit på det.

Det finns förhoppningsvis en brukshundsklubb på din ort. Är ni medlemmar där? Har ni gått valpkurs? DET skulle jag rekommendera med er hund och framförallt för er själva. Viktigt för valpens sociala liv. Och läs på! Finns rasböcker om både valp- och vuxen hund. Schäfer är en arbetande hund så när den blir tonåring (mellan 8-12 månader gammal) finns risk att den börjar testa gränser rejält. Och då måste ni veta hur ni skall göra så det blir rätt.
  • Birgitta02
    Anonym skrev 2014-08-28 14:15:53 följande:
    Tack, ska testa :)
    Undrar varför jag blev anonym?
    Valpar förstår inte vårt språk. Och man använder bara enstaka ord, tillsammans med handling. Ingen hund förstår hela meningar. De kan känna igen vissa ord i en mening när de blir äldre, men enbart för att den kopplar visa ord med en handling. T ex Ska vi gå ut? Och så går ni ut. Den meningen förstår hunden därför att handlingen att gå ut föregås av vad du sa innan. Likaså när du säger "sitt" och du visar att hunden ska sitta. Då kopplar den ihop "sitt" med att sätta sig. (Och då berömmer man).

Alla ord måste visas med handling i början. Så småningom behövs bara orden. Dessutom måste man vara konsekvent. Är hunden envis och vägrar utföra en viss handling fast du vet att hunden kan - då får du inte ge upp och släppa det. Hunden SKA göra det du säger. Alla brukshundar (och de flesta hundar överhuvudtaget) vill göra sin ägare till lags. Det är nästan alltid ägarens fel när sånt här händer som du beskriver i din TS.

När hunden kommer i trotsåldern (8-12 månader) skall man undvika att lära hunden nya saker. Träna gamla lärdomar som den lärt sig innan.

Och köp valpböcker. Läs på.

Lycka till!
  • Birgitta02
    Anonym skrev 2014-08-29 11:36:14 följande:
    Nej det är ingen belöning i hundens ögon. Hunden blir belönad om man jagar upp sig och och flaxa och fara det ser hunden mer som en belöning. Detta är ett beetende som växer bort med tiden och då är det bättre att avleda istället för att skapa onödiga konflikter som kan skadar relationen mellan hunden och ägarna. Min hund gjorde exakt likadant och jag hade tålamod och jag kastade ut både godis och leksaker och det har fungerat utmärkt och min hund blev inte det minsta aggressiv och dom flesta jag känner har gjort precis samma sak med stor framgång. 
    Precis som med barnuppfostran så är det individer det handlar om. Och tipsen kan bli många och helt motsatta beroende på vem som ger dom. Man får prova sig fram och se vad hunden svarar på.
Svar på tråden Schäfervalp som biter för HÅRT!