Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Barn tätt

Det finns för- och nackdelar både med tätt och med några fler år emellan. Vi har tätt mellan våra första pojkar - 16 månader - och sedan är det drygt 4 respektive 5,5 år ner till trean.

• Flickan och kråkan
    linn74 skrev 2014-08-28 15:12:33 följande:

ja det är klart det finns för o nackdelar, bara det att jag hört en hel del säga, skaffa inte barn tätt, det är bara jobbigt...Hmm.. är det så? känns inte alls som att det bara skulle vara jobbigt, nu har vi 6 år mellan nummer 1 o 2 o det beror på personliga skäl, men önskan är nu att det blir tätt. kan oxå tänka mig att det känns svårt att räcka till...

/L

Som förälder är det tveklöst lättare med ett par år mellan. Mina äldsta är som sagt 5 och 6 år nu och herregud vilket liv det varit och är många gånger . De går knappt en meter ifrån varandra och har ju alltid närmaste vännen att leka med (suveränt, stor trygghet), men samtidigt blir det mycket konflikter. Till sin nya lillebror som idag är dryga året så är förhållandet ett helt annat.....inte så galet stormigt . Det finns ingen som helst konkurrens och de stora är så pass stora att de förstår att lillebror är just liten. De är så omsorgsfulla och försiktiga med lillebror och sedan sekunden efter så ryker det tussar mellan de stora. Yngsta har en lugnande effekt i vår familj . Har man täta barn så blir man bra på konfliktlösning i alla fall. Man får mycket träning
  • Flickan och kråkan
    linn74 skrev 2014-08-29 17:56:17 följande:

Ja man vet ju aldrig hur en kommande graviditet blir o inte heller hur en bebis kommer att vara. Om man ska jämföra vår son med hans storasyster så är det en del skillnad på hur hon var som bebis jämfört med honom. jag har inte haft jobbiga graviditeter,men sista var en del ryggont o klart där vet man ju heller inte hur det blir. Önskan är barn tätt så får vi se, intressant att läsa hur ni andra har det. Att ha en del år emellan är såklart oxå bra o det vi har erfarenhet av, stora passar lillen ibland om vi snabbt går ner till tvättstugan tex , vi bor i villa så det handlar inte här om att lämna de 2 ensamma...Sömnen skiljer sej oxå en hel del mellan barnen om man ska jämföra hur dotterns sömn var. Så olika är de o hur isf nästa blir vet man ju inte.Men önskan är ändå barn tätt...

Den riktigt stora skillnaden mellan att ha tätt och ett par år emellan är ju förståelsen tycker jag. En 1,5-3-åringen är extremt mycket "JAG" och här och nu. Eftersom jag fått åt andra hållet som upplever jag det helt gudomligt med de "storas" förståelse och empati och förnuft . Jag gillar att ha fått uppleva båda varianterna .
Svar på tråden Barn tätt