• Missimissi

Överväger nu vaccination mot kikhosta som gravid -hur tänker ni ?

Såg detta i Aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19433834.ab . I korthet går artikeln ut på att man nu i Sverige utreder om inte alla gravida bör vaccineras mot kikhosta under graviditeten för att det ger barnet ett visst skydd ibörjan. Om det kommer bli så är en kostnadsfråga dock.

För bättre källor än Aftonbladet (som man ska vara lite skeptisk mot) se även Folkhälsomyndighetens varning: http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/augusti/fler-fall-av-kikhosta-rapporteras/

Efter att ha gjort lite snabb reasearch så verkar det som att man under flera flera år regelbundet har vaccinerat gravida kvinnor mot detta i USA.och England. I Usa är det även den allmänna rekommendationen att ALLA gravida vid varje graviditet tar detta under den tredje trimestern.

Vaccinen är således testade och beprövade under många många år utan rapporterade biverkningar med påverkan på barnet.
    (Se http://www.cdc.gov/vaccines/adults/rec-vac/pregnant/whooping-cough/safety-side-effects.html 
    http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6207a4.htm

Jag vill ogärna vara en sån som "skapar masshysteri" men jag personligen får lite ont i magen över hela situationen och överväger nu att vaccinera mig. Jag är i vanliga fall inte särskilt fobisk mot smittor och sånt utan mer allmänt försiktig.

Att man i Sverige nu "utreder" hjälper ju inte mig och mitt kommande barn (BF November)...

Hur tänker ni andra gravida?

• Svar på tråden Överväger nu vaccination mot kikhosta som gravid -hur tänker ni ?
  • tomsfru

Samma här... o bor dessutom i Gävleborg som är ett av de värst drabbade länen. Har bf ii början av februari så jag tänkte fråga min bm om de nästa gång jag ska dit

• Missimissi

problemet är ju att barnmorskor i Sverige enligt min erfarenhet inte brukar vara särskilt snabba att ta till sig nya rön (har riktlinjer inte utfärdats av behörig myndighet försöker de bara lugna oron -men säg gärna vad hon svarade när du vet -jag ska också kolla med några kompisar till mig som är läkare om vad de tror men samtidigt är jag ju läskunnig och allt jag hittar talar för vaccination (ja förutom rena foliehattar bloggar som alltid är emot vaccination mm)

• sherlock

Jag är gravid i england och här erbjuds vaccinet från vecka 28 men man väljer själv om man vill ta det eller inte fast barnmorskorna är väldigt ense om att det är bäst om man tar vaccinet. 

Trotts att jag är mycket för naturliga läkemedel och inte tar medicin i onödan så valde jag att ta vaccinet. Jag läste på en del och såg inget som talade emot. Som jag förstår det så är kikhosta en seriöst farlig sjukdom för spädbarn att det kändes tryggast att vaccinera mig. 

Det finns väl inga direkta nackdelar förutom att armen blir lite öm efter, men det kan man ju stå ut med

• Missimissi
    sherlock skrev 2014-08-28 12:28:27 följande:
    Jag är gravid i england och här erbjuds vaccinet från vecka 28 men man väljer själv om man vill ta det eller inte fast barnmorskorna är väldigt ense om att det är bäst om man tar vaccinet. 

Trotts att jag är mycket för naturliga läkemedel och inte tar medicin i onödan så valde jag att ta vaccinet. Jag läste på en del och såg inget som talade emot. Som jag förstår det så är kikhosta en seriöst farlig sjukdom för spädbarn att det kändes tryggast att vaccinera mig. 

Det finns väl inga direkta nackdelar förutom att armen blir lite öm efter, men det kan man ju stå ut med smile1.gif

åh tack för det perspektivet! Känns tryggt att höra. Sa din barmorska något om vilken vecka hon helst tyckte du skulle ta det i ?
  • sherlock
    Missimissi skrev 2014-08-28 14:32:32 följande:

åh tack för det perspektivet! Känns tryggt att höra. Sa din barmorska något om vilken vecka hon helst tyckte du skulle ta det i ?
    Jag tror att det ska tas mellan vecka 28 och 38. Hittade info på länken nedan. NHS är vår motsvarighet till folksjukvården (om den nu heter så i sverige fortfarande)...

www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/whooping-cough-vaccination-pregnant.aspx
  • Mymlisen

Funderar också på det här med vaccin, lutar åt att jag ska ta det, men vill diskutera det med min BM först. Bor i Gävleborg så känns lite olustigt eftersom de säger att vi är värst drabbade. Dock så tittar inte bebis ut riktigt än, i februari är det beräknat, så har lite tid till på mig att fundera. Har även en son på 9 år, och det finns ju risk att han drar hem smitta från skolan utan att vi märker det. Som jag förstår så ska han vaccineras nästa år om skolan följer det som fanns att läsa i länken i TS. Ska försöka mig på att få tag i hans skolsköterska nästa vecka för att få veta exakt. 
    Hur tänker ni andra med flera barn som kan tänkas dra hem smitta? 

• Missimissi
    Mymlisen skrev 2014-08-28 19:33:04 följande:
    Funderar också på det här med vaccin, lutar åt att jag ska ta det, men vill diskutera det med min BM först. Bor i Gävleborg så känns lite olustigt eftersom de säger att vi är värst drabbade. Dock så tittar inte bebis ut riktigt än, i februari är det beräknat, så har lite tid till på mig att fundera. Har även en son på 9 år, och det finns ju risk att han drar hem smitta från skolan utan att vi märker det. Som jag förstår så ska han vaccineras nästa år om skolan följer det som fanns att läsa i länken i TS. Ska försöka mig på att få tag i hans skolsköterska nästa vecka för att få veta exakt. 
    Hur tänker ni andra med flera barn som kan tänkas dra hem smitta? 

Om han är 9 år har han väl för inte så länge sen fått den tredje dosen av vaccinet (man brukar ge det runt 5-6 år har jag för mig). I så fall skulle jag inte vara så orolig just för honom men har koll på hans kompisar.

Min mamma berättar för mig att hon var helt förtvivlad för när mig lillasyster föddes och bara var några veckor gamla hade jag en kompis hemma hos mig som hade en syster med kikhosta hemme (snacka om panik för mamma och hon var rejält sur på föräldrarna som släppte iväg syskon till en nyfödd...) Det var ju dock på 80 talet och då hade man en period när man inte vaccinerade mot kikhosta då det gamla vaccinet inte var lika bra. 1996 började man dock med det som används idag.

Har själv en treåring hemma och hon har ju fått två doser relativt nyligen så hennes vaccin borde fortfarande funka. Men min man, mig och min mamma (som ofta är hos oss) får nog ta och vaccinera sig.

Som sagt jag vet att chanserna kanske är minimala men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig nu och bebisen sen blev sjuk (hade hellre levt i ovisshet).

• Mymlisen
    Missimissi skrev 2014-08-29 10:57:59 följande:

Om han är 9 år har han väl för inte så länge sen fått den tredje dosen av vaccinet (man brukar ge det runt 5-6 år har jag för mig). I så fall skulle jag inte vara så orolig just för honom men har koll på hans kompisar.

Min mamma berättar för mig att hon var helt förtvivlad för när mig lillasyster föddes och bara var några veckor gamla hade jag en kompis hemma hos mig som hade en syster med kikhosta hemme (snacka om panik för mamma och hon var rejält sur på föräldrarna som släppte iväg syskon till en nyfödd...) Det var ju dock på 80 talet och då hade man en period när man inte vaccinerade mot kikhosta då det gamla vaccinet inte var lika bra. 1996 började man dock med det som används idag.

Har själv en treåring hemma och hon har ju fått två doser relativt nyligen så hennes vaccin borde fortfarande funka. Men min man, mig och min mamma (som ofta är hos oss) får nog ta och vaccinera sig.

Som sagt jag vet att chanserna kanske är minimala men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag aldrig skulle förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig nu och bebisen sen blev sjuk (hade hellre levt i ovisshet).

Nej, kanske inte behöver bli så orolig egentligen. Har funderat lite mer nu och har nog lugnat ner mig på just den punkten. Men är inne på att vaccinera mig själv i alla fall, mest för min stressnivås skull, kommer aldrig förlåta mig själv om jag struntar i det och bebis blir sjuk sen. Så om inte BM har väldigt bra argument mot så blir det så.
    Ska din sambo och mamma också vaccinera sig? Trodde att vaccinet gick över till bebis när jag tog det, men kanske ska kolla upp om sambon också behöver en spruta. Och morfar, farmor och gammelfarmor också sånt fall, de kommer ju vara nära bebis rätt mycket.
  • Jensan85

Jag är gravid för andra gången, denna gången i USA. Här har jag nu

blivit erbjuden (men måste inte) ta vaccinet. Jag har läst på lite och överväger att ta det.

Generellt oroar jag mig inte så mycket för sjukdomar och annat, men det känns svårt att ta ett aktivt val (som det ju verkligen är här då de erbjuder det rakt upp och ner) som skulle kunna resultera i att mitt spädbarn blir sjuk senare, och att det då "enkelt" hade kunnat undvikas om jag hade tagit vaccinet.

Nackdelen som jag förstår det (som både svenska och amerikanska källor påpekar) är att om den gravida tar vaccinet KAN bebisen hämmas för det framtida egna vaccinet som de får från ca 3 mån ålder och framåt = alltså det blir inte lika effektivt. Det här har man alltså inte forskat på tillräckligt

för att kunna stärka misstankarna. I USA menar man att oavsett om det

skulle vara så, så är det viktigare att bebisen är skyddad de första 3

månaderna när riskerna för/med kikhosta är som högst.

Några andra risker eller nackdelar har jag inte hitta egentligen...

• Mymlisen
    Jensan85 skrev 2014-09-01 04:22:56 följande:

blivit erbjuden (men måste inte) ta vaccinet. Jag har läst på lite och överväger att ta det.

Generellt oroar jag mig inte så mycket för sjukdomar och annat, men det känns svårt att ta ett aktivt val (som det ju verkligen är här då de erbjuder det rakt upp och ner) som skulle kunna resultera i att mitt spädbarn blir sjuk senare, och att det då "enkelt" hade kunnat undvikas om jag hade tagit vaccinet.

Nackdelen som jag förstår det (som både svenska och amerikanska källor påpekar) är att om den gravida tar vaccinet KAN bebisen hämmas för det framtida egna vaccinet som de får från ca 3 mån ålder och framåt = alltså det blir inte lika effektivt. Det här har man alltså inte forskat på tillräckligt

Har inte heller hittat några speciella risker, har dock inte pratat med min BM än, hon skulle vara på plats imorgon först. Så hon skulle ringa upp mig då, vi får se vad hon tycker. Men om hon inte avråder väldigt mycket så känner jag mig rätt bestämd på att ta en spruta (usch, hatar sprutor egentligen).

• Missimissi
    Jensan85 skrev 2014-09-01 04:22:56 följande:

Tack för input -det är så jag har förstått det också!! Lycka till med bebisen!
  • fannyem

Hej! Blev lite nyfiken på vad för beslut ni tagit ang. kikhostvaccinet? Har ni vaccinerat er? Jag är i v.17 så har tid på mig men har också funderat fram och tillbaka, min mamma är sjuksköterska och hon tycker jag ska vaccinera mig, just eftersom kikhosta är så allvarligt under de första månaderna innan bebsien får sin första dos. Jag rådfrågade min bm men hon sa att de inte ger några såna rekomendationer, men hon avrådde mig inte heller.

Enligt min mamma tycker vaccinationsexperter att det borde rekommenderas till gravida även i Sverige och dom har ju som sagt gjort detta under flera år i bl.a. USA så ev. biverkningar eller risker borde ju vara kända.

• Mymlisen
    fannyem skrev 2014-10-08 17:27:03 följande:

Hej! Blev lite nyfiken på vad för beslut ni tagit ang. kikhostvaccinet? Har ni vaccinerat er? Jag är i v.17 så har tid på mig men har också funderat fram och tillbaka, min mamma är sjuksköterska och hon tycker jag ska vaccinera mig, just eftersom kikhosta är så allvarligt under de första månaderna innan bebsien får sin första dos. Jag rådfrågade min bm men hon sa att de inte ger några såna rekomendationer, men hon avrådde mig inte heller.

Enligt min mamma tycker vaccinationsexperter att det borde rekommenderas till gravida även i Sverige och dom har ju som sagt gjort detta under flera år i bl.a. USA så ev. biverkningar eller risker borde ju vara kända.

Hade bestämt mig för att ta vaccinet, men ringde BM som hänvisade till HC som hänvisade till den privata vaccineringskliniken som hänvisade tillbaka till BM (puh). Tänkte vänta tills jag har tid hos BM nästa vecka och ta det då, men pratade med en läkare som jag träffade för låga järndepåer och han sa att det inte finns något vaccin specifikt för kikhosta att få tag på just nu. Det kommer enligt honom inte finnas innan sommaren. Tänker dock prata med BM om det ändå.
    Är det någon annan som har fått samma svar eller lyckats vaccinera sig?
  • Missimissi

jag har prata med min BM som skulle kolla upp det med sin läkare (har ny tid på fredag så jag har avvaktat till det). Lutar dock åt att jag tar det.

Det vaccin man tar är booster -dosen av det vaccin som ingår i grundvaccineringen för barn. Det täcker även två andra saker men är väl beprövat och det man rekommenderar i USA/UK så vad jag vet ska man inte behöva vänta på något "bara kikhoste-vaccin".

Sista veckan för mig att ta det nu så jag måste ta i tu med det så tack för påminnelsen!

• Mymlisen
    Missimissi skrev 2014-10-08 22:07:21 följande:

jag har prata med min BM som skulle kolla upp det med sin läkare (har ny tid på fredag så jag har avvaktat till det). Lutar dock åt att jag tar det.

Det vaccin man tar är booster -dosen av det vaccin som ingår i grundvaccineringen för barn. Det täcker även två andra saker men är väl beprövat och det man rekommenderar i USA/UK så vad jag vet ska man inte behöva vänta på något "bara kikhoste-vaccin".

Sista veckan för mig att ta det nu så jag måste ta i tu med det så tack för påminnelsen!

Intressant, läkaren som jag pratade med lät så säker på sin sak. Men du får gärna berätta hur det går på fredag, så man får lite att argumentera med här.
  • linnis83

Puffar lite igen,hur har det gått för er som tänkt vaccinera er? Har ni tagit vaccin och i så fall vilket och var fick ni vända er?

• Missimissi

blev aldrig av att jag vaccinerade mig.... (veckorna gick, bm återkopplade inte och jag blev rätt sänkt i slutet av att vara höggravid). Ångrar det idag när min lilla är 3 veckor och en av mina kompisar barn på 5-6 v precis fått kikhosta.. (vi har dock inte träffats men ändå...). Så ni som är gravida -vaccinera er!

• linnis83

Oj, läskigt när det är så nära! Var i landet bor du? Hoppas din lilla slipper eländet då... och att det går bra för kompisens barn!

Jag är bara i v 25 så har ett tag på mig att fundera. Tog upp det med min bm förra veckan och hon skulle kolla med läkaren och återkomma men har inte hört nåt än... Det mesta talar ju dock för att det är bäst att vaccinera sig.

Någon annan här som har tagit sprutan?

• Missimissi
    linnis83 skrev 2014-12-11 20:18:54 följande:

Oj, läskigt när det är så nära! Var i landet bor du? Hoppas din lilla slipper eländet då... och att det går bra för kompisens barn!

Jag är bara i v 25 så har ett tag på mig att fundera. Tog upp det med min bm förra veckan och hon skulle kolla med läkaren och återkomma men har inte hört nåt än... Det mesta talar ju dock för att det är bäst att vaccinera sig.

Någon annan här som har tagit sprutan?

bor i Stockholm.

Precis så gjorde min bm -lovade att kolla upp med läkaren och återkomma men gjorde aldrig det....min tanke är ju dock att om det erbjuds/rekommenderas till alla gravida i USA och england så måste det ju vara tillräckligt säkert. Att vi inte rekommenderar det i Sverige än är säkert för att kikhosta ännu inte varit så vanligt här plus ekonomiska skäl då det ju inte är helt gratis att lägga till vaccinering till folk...
Svar på tråden Överväger nu vaccination mot kikhosta som gravid -hur tänker ni ?