• arneas

Utgifter vid företagande

Sitter och funderar lite över att starta eget. Allt är i ett väääldigt tidigt stadie men försöker ändå räta ut lite funderingar.
    Några saker är kanske dumma men bättre att veta än att undra.
    Har tänkt mig en enklare affärsverksamhet med butik samt webbbutik.

Frågan är vad man har för självklara utgifter.
    Lokalhyra
    El
    Försäkring
    Moms (25%?)
    Webbhotell för nätbiten

Något självklart jag missat?

Betalar man någon skatt för de man säljer eller är det bara moms man betalar?
    (vi bor ju i Sverige så då kan det vara skatt på moms osv tänkte jag)

Och momsen. Räknar man ut den enbart på det man säljer eller är det på vinsten av det man sålt (säljer jag nåt för 100kr har jag kanske köpt in den för 40kr)? Kan man räkna av övriga utgifter eller är det enbart på försäljningen?

Något annat att tänka på när det gäller ekonomin?

Det ska vara ett enmansföretag, inga anställda. Men kan man betala ut någon ersättning vid enskillda tillfällen, om man tex tagit hjälp för något.
    Säg tex att man tar hjälp av en pensionerad förälder för en dag. Måste man anställa personen då med allt vad det betyder (arbetsgivaravgifter osv) eller kan man betala ut ersättning på annat sätt?

Tack för alla svar, tips och idéer!

• Svar på tråden Utgifter vid företagande
  • arneas
    snedtak skrev 2014-08-29 10:44:19 följande:

Mitt tips är att kolla vad för typer av avgifter det rör sig om när det kommer till bank och telefon eftersom det kan röra sig om dyrare avtal än för privatpersoner.

Hur har du tänkt ta betalt i din internetbutik? Kortlösningar? Ska man köpa in tjänsten från tex. Klarna kostar det också pengar.

Även om du ska sälja saker via internet kommer du väl ha ett lager som du säljer från? Ofta finns mycket pengar bundet i lagret vilket gör att man inte alltid har så mycket pengar att röra sig med även om det finns mkt pengar i företaget. Troligen finns det även lite svinn (utgångna produkter, snatteri, saker som går sönder, paket som kommer bort i posten, osv.)

Om du har en egen firma skattar du på firmans vinst vilket innebär att du tex. inte betalar in sociala avgifter. Detta påverkar din allmänna pension, så du bör tänka på om du ska pensionsspara privat.

Jag tycker också att du ska försöka gå en kurs i bokföring för att ha koll på debit och kredit, kontering, momsredovisning osv.

Jo alla utgifter ska jag självklart ha med i mina beräkningar, så som telefon, internet och allt för webbshop med kortlösningar osv men så långt har jag inte kommit ännu :) Finns vad ja sett hittills gratis webbshoppar där kort och delbetalningar ingår och de kanske är en ok lösning i början.
    Sen kan det ju vara billigare att tex använda ett privat abonnemang tex på telefon för att få det billigare också.

Tanken är att butiken ska ligga där lagret ligger, avdelad i samma lokal. Det är också där webbförsäljningen ska utföras ifrån.

Pensionssparande är en grej som var bra att tänka på.

Har velat hitta en kurs men då jag bor på liten ort har jag inte hittat något som ligger i hyfsad närhet, men det kanske kommer. Försöker lära mig själv över nätet och genom att fråga folk som har lite bättre koll än jag själv tills vidare :)
    Jag ska inte starta något i morgon utan förbereder mig i god tid.
  • snedtak
    arneas skrev 2014-08-29 13:06:52 följande:
    Jo alla utgifter ska jag självklart ha med i mina beräkningar, så som telefon, internet och allt för webbshop med kortlösningar osv men så långt har jag inte kommit ännu :) Finns vad ja sett hittills gratis webbshoppar där kort och delbetalningar ingår och de kanske är en ok lösning i början.
    Sen kan det ju vara billigare att tex använda ett privat abonnemang tex på telefon för att få det billigare också.

Tanken är att butiken ska ligga där lagret ligger, avdelad i samma lokal. Det är också där webbförsäljningen ska utföras ifrån.

Pensionssparande är en grej som var bra att tänka på.

Har velat hitta en kurs men då jag bor på liten ort har jag inte hittat något som ligger i hyfsad närhet, men det kanske kommer. Försöker lära mig själv över nätet och genom att fråga folk som har lite bättre koll än jag själv tills vidare :)
    Jag ska inte starta något i morgon utan förbereder mig i god tid.

Med lager menar jag inte den lokalen där prylarna finns utan själva prylarna, ett varulager. Säg att du tex säljer shampon värda 100 kr styck. Du har 10 olika produkter och vill ha 10 exemplar av varje inne för att kunna leverera dessa. Alltså kommer 100*10*10 = 10 000 kr vara uppbundna i ett varulager. Om det sedan visar sig att inga kunder vill köpa 1 av märkena, vad gör du då med dessa produkter som finns i ditt lager men som du inte får pengar för?

Sådant måste man också tänka på  så att man inte samlar på sig pengar i form av varor som man inte kan betala sina räkningar med.

• T W

Kolla efter distanskurser i företagsekonomi. Det finns även "starta företag-dagar" (mässor och liknande) som kan vara värda att åka på även om det är en bit bort, men framförallt..gå en kurs! Inte bara en 1-2 dagars gratiskurs utan något lite djupare. Det är så mycket som är viktigt att kunna och det är svårt att få överblick över och förstå allt på egen hand.  

• sportpappa
    arneas skrev 2014-08-29 13:01:06 följande:
    Intressant. Tack!
    Om jag skulle driva Aktiebolag, är det då jag är anställd i min egen firma? Annars finns det ju ingen anledning att vara anställd, eller?
    Hur stor är skatten på vinsten vid enskild firma?
    Ja, du är anställd i ditt eget bolag.

Skatten vid enskild firma beror på hur mycket du går med vinst på samma sätt som med inkomst av tjänst. Ju mer du tjänar desto mer betalar du i skatt.
  • arneas
    sportpappa skrev 2014-08-29 13:30:00 följande:
    Ja, du är anställd i ditt eget bolag.

Skatten vid enskild firma beror på hur mycket du går med vinst på samma sätt som med inkomst av tjänst. Ju mer du tjänar desto mer betalar du i skatt.
    Jo självklart blir skatten mer ju mer jag tjänar men skattesatsen är väl den samma? Som idag när jag som privatperson betalar 33% av min inkomst (lön).
    Antar att jag inte betalar tex 30% om jag har 50.000kr i vinst och 40% om vinsten ökar till 75.000kr.
    Missförstår vi varandra nu? :)
  • arneas
    snedtak skrev 2014-08-29 13:14:54 följande:

Med lager menar jag inte den lokalen där prylarna finns utan själva prylarna, ett varulager. Säg att du tex säljer shampon värda 100 kr styck. Du har 10 olika produkter och vill ha 10 exemplar av varje inne för att kunna leverera dessa. Alltså kommer 100*10*10 = 10 000 kr vara uppbundna i ett varulager. Om det sedan visar sig att inga kunder vill köpa 1 av märkena, vad gör du då med dessa produkter som finns i ditt lager men som du inte får pengar för?

Sådant måste man också tänka på  så att man inte samlar på sig pengar i form av varor som man inte kan betala sina räkningar med.

Ok. Missuppfattade dig. Varulagret har ju som du säger ett kapital som är låst tills varorna säljs.
    Jag kommer oftast inte att ha flera av samma vara men självklart kanske jag inte kan sälja allt som jag köpt in.
    Där får man ju planera reor, utförsäljningar osv för att försöka minst få tillbaka det man lagt ut. Att låsa för mycket kapital i osålda varor är ju inte bra.
  • arneas

Blir nyfiken.
    Ni som skriver, driver ni själva någon form av företag? Hur har ni annars koll på allt?

• snedtak
    arneas skrev 2014-08-29 13:45:09 följande:
    Jo självklart blir skatten mer ju mer jag tjänar men skattesatsen är väl den samma? Som idag när jag som privatperson betalar 33% av min inkomst (lön).
    Antar att jag inte betalar tex 30% om jag har 50.000kr i vinst och 40% om vinsten ökar till 75.000kr.
    Missförstår vi varandra nu? :)
    Man brukar räkna på att omkring hälften av vinsten går till skatter och avgifter i en enskild firma. Precis som i ditt exempel behöver det inte röra sig om en exakt skattesats i procent. När det kommer till lön betalar man nämligen inte av viss procent på allt (tex 30%) utan dels finns det ett grundavdrag och dels finns det ett jobbskatteavdrag. Ju mer man tjänar, ju mer skatt betalar man alltså procentuellt.
  • sportpappa
    arneas skrev 2014-08-29 13:50:14 följande:

Blir nyfiken.
    Ni som skriver, driver ni själva någon form av företag? Hur har ni annars koll på allt?

Jag har just nu 2 företag: Ett aktiebolag och en enskild firma. Jag har tidigare startat upp 2 aktiebolag varav ett har satts i konkurs och det andra lever vidare utan mig.
  • arneas
    sportpappa skrev 2014-08-29 14:01:51 följande:
    Jag har just nu 2 företag: Ett aktiebolag och en enskild firma. Jag har tidigare startat upp 2 aktiebolag varav ett har satts i konkurs och det andra lever vidare utan mig.
    Du som har båda företagsformerna. Hur ser du på att ha aktiebolag eller enskild firma när det gäller sin försörjning (i en början).
    Enskild så slipper jag ju avgifter men kan ändå ta ut lön, medans aktiebolaget har en säkerhet. Och kan man dessutom räkna in tex sitt inköpslager i kostnaden för AB är ju det en väldig fördel. Man vill ju inte heller riskera hem och hus om det skulle gå riktigt illa och det klarar man ju med AB som jag förstår.

Kan man göra om en enskild firma till AB senare, typ uppgradera företaget?
Svar på tråden Utgifter vid företagande