• Iam

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Anonym (Lagen) skrev 2014-08-30 11:09:55 följande:

Visst. Så du var med om en totalt oprofessionell rättegång där varken domare eller nämndemän var yrkesmässiga. Inte konstigt att du tror att det är som du tror.

Jag tror du missade att det var pappan som försökte styra vem som fick hämta på mammans (-) tid. Och bla därför blev han av med vårdnaden.
  • Iam

Ts

Skriv en egen handskriven vanlig lapp med namn och telefonnummer till dom som får hämta ditt barn. Skriv även turordning på vilka som ska kontaktas om något händer. Sen tar du med din sambo till fritids, presenterar henne för personalen och pekar på vem hon är på lappen. Sen är det klart. Ställ inte frågor om hur du får göra, visa istället klart och tydligt att du vet dina rättigheter och att du vet vad som är bäst för din dotter genom att se det som självklart att alla andra oxå vet.

Skulle det ifrågasättas eller någon skulle vägra lämna ut till din sambo så förklarar du bara i vänlig men bestämd ton att dom gärna får kolla upp lagen om dom är osäkra, men att du förutsätter att det inte blir några problem fram tills dess dom dubbelkollat det du redan förklarat för dom.

Stå upp för dig själv. Så länge din sambo behandlar ditt barn väl spelar inga andra omständigheter roll

Och för att klargöra; ja jag har blivit bedragen (även om det inte konstaterats att ts var otrogen och det därmed inte borde vara en fråga i diskussionen)

• Iam
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 07:16:54 följande:

En sak är vad lagen säger och en sak är vad förnuftet där ett samvete borde vara närvarande. Jag tycker ts gör fel om denne kör över den andra föräldern, det är barn ni skaffat tillsammans och nyckeln till framgång är att kompromissa och vara lyhörd, det kommer kanske en dag när det är omvändt och då är det inte så roligt att bli själv överkörd, försök lösa så det passar båda inte bara dig, det är barn som är era och för deras bästa så måste ett gott samarbete fungerar då det rör sig om många år ni måste ha med varandra att göra. Tycker vuxna människor borde begripa bättre än vad man läser av vissa här, sitter och hetsar när det är barn som kommer i kläm om ts lyssnar på er och bara kör på med sitt race!

Ta dig en riktigt funderare du ts!

Vad har mamman för föräldraansvar då? Behöver hon göra det öättare för samarbetet eller gäller det bara ts?

I detta fall är det mamman som bråkar om något hon inte borde bråka om. Det är mamman som sätter barnet i kläm, det är mamman som borde tänka efter ordentligt om det verkligen är rätt att hon sätter sina själviska hämndbegär före barnets bästa. Det är mamman som kör över ts och vägrar honom sköta sitt familjeliv som det passar hans familj bäst.
  • Iam
    Smecker skrev 2014-08-31 10:29:57 följande:

Ja precis, barnet då?

Barnet kanske har det jättebra hemma med en engagerad och tillgänglig bonusmamma, mycket bättre än långa timmar på fritids, kanske vara bland de sista kvar på kvällen.

Om vi nu skall ta till ytterligheterna.

• Iam
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 09:51:59 följande:

Nu är du bara inne i ditt tänk! Läs det jag skrev igen och tänk att jag inte letar en syndabock utan en balans där det fungerar för alla parter och återkom om något är obegripligt i min text....

Inte mer än du är inne i ditt. Jag förstår precis vad du menar. Jag håller bara inte med dig. Det ansvar du menar att ts har i denna situation menar jag att mamman har. Om barnet vill bli hämtad tidigare av sin bonusmamma ett par gånger i månaden förstår jag inte hur det kan gynna barnet att ts struntar i det behovet för att tillgodose mammans hämndbegär? Och hur kan det vara att mamman tänker på barnets bästa genom att bråka och ställa till problem i en fråga hon inte har lagligt mandat att protestera?
  • Iam
    sextiotalist skrev 2014-08-31 10:30:52 följande:

så kan det också vara (utom i barnsomsorgsdebatter, där vissa anser att en ny

Ör de partner ska räknas som förälder och barnen inte ska på dagis eller fritids om den nya är hemma).

Jag förutsätter att ts och hans nya är överens om detta, att det fungerar bra mellan den nya och barnet. Att annars hade nog frågan inte ens varit aktuell.

Är det så att barnet vill vara kvar på fritids så finns det ingen anledning att strida om detta

Precis. Det är barnet och den som hämtar som ska vara ok med situationen, det är deras viljor och behov som styr.
  • Iam
    Anonym skrev 2014-08-31 13:56:08 följande:

Jag tycker snarare det är konstigt att en vårdnadshavare använder barnet för att försvåra livet för den andra vårdnadshavaren och än konstigare om det hade funnits lagstöd för det... men alla har vi olika perspektiv. Som tur är finns det inget lagstöd och om ts sambo och barnet båda är med på noterna kan dom lugnt köra på.

Och detta var jag!
  • Iam
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 21:44:18 följande:

Som ts själv skriver så var han självisk o då är man inte en bra pappa eller människa.

Även om otrohet gör en till en usel partner i det förhållandet behöver det inte alls betyda att man är värdelös som förälder. Ibland går det hand i hand - oftast inte. I ts fall tycker jag det låter som att han är en vettig förälder.

Sen måste jag fråga... tror du på allvar att du aldrig gjort en självisk handling? I så fall kan jag garantera dig att du har det. Om du är människa vill säga. En självisk handling gör inte en människa till självisk som person. Det krävs mer än så för att avgöra det.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)