• Zoja

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Påven Johanna skrev 2014-08-29 09:46:49 följande:

Ja, sådant där är ju fjantigt och dåligt uppträdande av ditt ex. Men du kanske ska se det från den positiva sidan? Din nuvarande och väldigt nya relation kommer kanske att i längden må bra av att ni inte använder henne för att underlätta hämtning, lämning, övrig skötsel av barnet? Det är många kvinnor som gärna tar på sig den sortens uppgifter i den nya familjen men det verkar vara bara ett litet fåtal som senare när nyförälskelse och annat lagt sig då fortfarande tycker att det är okej.

Visst hade det varit skönt för barnet att komma hem tidigare men om du varit ensamstående så hade ju möjligheten inte funnits med mindre än att du själv ändrade arbetstider eller skaffade barnflicka snarare än nytt förhållande.

Men med detta sagt så har jag svårt att tro att ditt ex kan förbjuda dig att själv välja vilka personer som får hämta er dotter på din tid. 

I en familj får man väl för sjutton hjälpas åt? Om den ena slutar en till två timmar tidigare är det ju bara bra om den kan hämta barnet från skolan, oavsett om det är ett biologiskt barn eller ett bonusbarn. Det är inte direkt som att hon kommer ta över uppfostran och skötseln av barnet bara för att hon hämtar henne från skolan.

Om han hade varit ensamstående hade han fått göra det bästa av situationen då, men nu är han inte det. Nu har han en sambo som kan hjälpa honom att ta hand om barnet. Varför ska du jämföra det med om han hade varit ensamstående? Det spelar absolut ingen roll i den här situationen.
  • Zoja
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 00:34:24 följande:

Jag står helt på biomamman sida här.
    Ts har ju visat att han är helt opålitlig o inte satt barnets bästa först.
    Först är han otrogen,sen så blandar han ganska omgående in den nya i barnets liv.
    Sen så ska barnet bli hämtad av denna nya saken innan de ens har bott ihop.
    Vem är det som bråkar o ställer till det egentligen?
    Barnet var 5 år o inte vart det för barnets bästa som detta skedde.
    Sluta bråka med mamman o låt barnet ha den lilla tryggheten som det har, kvar.
    O vad är viktigare än att hinna hämta sitt barn i tid?

Det står ingenstans att TS har varit otrogen. Det står att han lämnade henne för en annan och det behöver inte vara samma sak som att vara otrogen.

TS och hans partner (ja, partner. Inte "saken") är sambo, alltså har både han, barnet och den nya kvinnan bott tillsammans. Så vad är problemet? 
  • Zoja
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 09:06:07 följande:
    Man bör som sagt kämpa in i det sista. Testa ALLT och inte bara ge upp.

Jag ser inget fel i otrohet alls, förutom när det kommer till föräldrar som är otrogna.
    Oj jävlar vilken dubbelmoral!

Vad är skillnaden på att vara otrogen när man inte har barn och när man har barn? Det är fortfarande samma handling, och lika fel i alla tillfällen. Ja, har man barn blir det ytterligare en person som drabbas av konsekvenserna, vilket är jävligt idiotiskt eftersom att man istället hade kunnat prata med sin partner och komma fram till en lösning. Men i grund och botten är det lika illa att vara otrogen mot någon man har barn med, och någon man inte har barn med.
  • Zoja
    Brumma skrev 2014-08-31 20:23:43 följande:
    Jo det gör det faktiskt. I TS senaste inlägg..

Förövrigt håller jag helt med dig :)
    Oj, det missade jag. Då tar jag tillbaka det jag skrev om att han inte var otrogen.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)