Sillavi skrev 2014-08-29 14:27:58 följande:
Men förstår inte vad det är som är så farligt med att studera under föräldraledigheten. Kanske är enda tillfället för en förälder att studera rent ekonomiskt och tidsmässigt. Finns det möjlighet från kommun och försäkringskassa så är det ju helt acceptabelt och ok. Och vad vet ni om dom enskilda barnens behov? Dels stor skillnad mellan individer och även ålder. Stor skillnad på 2,5 år och 3 år som förmodligen ts son kommer vara när bebis kommer. Men då anser ni väl också att det är förkastligt att vi kvinnor jobbar heltid och har barnen på barnomsorg istället för att vara hemma och sköta barn och hushåll?
Sorry ts om din tråd blev en diskussion gällande rättigheten att själva kunna välja sin familjs framtid.
Det är inte farligt eller konstigt att plugga under föräldraledighet. Mer än lite skevt är det att att plugga enbart för att få ha sin 2-åring (eller 3-åringen för den delen) 30 timmar/veckan på förskola för att man inte orkar ha barnet hemma när man är föräldraledig med ett yngre syskon. Inget barn som är 2 eller 3 år har behov av 30-timmars förskola. Att ha barnet där så länge under en sådan stor omvälvning som ett nytt syskon är om något ännu mer obegripligt.
Vad gäller ditt övriga resonemang så vet jag inte vad jag ska säga. Jag har jobbat heltid som mamma. Trots det har mina barn aldrig gått någon 30-timmarsvecka....inte ens sina sista år i förskola. Alla är inte ensamstående. Många har fäder som också kan ta lite ansvar

. Jag är positiv till förskola och har jättegoda erfarenheter av mina barns förskolegång.