Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

sätta 4 åring i britax 2way väger 16kg o knappt 100cm lång. anser de för tidigt att vända frammåt

Förstår att du av säkerhetsskäl vill ha honom bakåt ett tag till. Har inte testat two-way, men vi har haft den lite mindre hi-way till båda våra äldsta ända tills precis före sommaren då vi bytte till framåtvända för båda. Äldsta var då 6,5 år. Han är idag 116 cm och väger strax under 19 kilo. Mellansonen var drygt 5 år, 111 cm och 18 kg. 

• Flickan och kråkan
    Malinn81 skrev 2014-08-29 13:26:27 följande:

det är rekommenderat att ha barn bakåtvända tills 15 månaders ålder iaf.. men jag tycker att en stor 4 åring som är som en fem åring kanske kan.. men jag har en fyraåring som har kläder som en treåring så jag tycker ett år till

Det har inte så mycket med storleken att göra egentligen utan om ålder och kroppens proportioner. Ju äldre barnet blir desto mindre i förhållandet till övriga kroppen blir t.ex. huvudet. Det handlar även om annan kroppslig utveckling och den påfrestning kroppen utsätts för vid kollision.
  • Flickan och kråkan
    Malinn81 skrev 2014-08-29 14:08:27 följande:

okej tackar för era svar! jag skulle hemskt gärna vilja veta hur folk som har stolen har det med benutrymme osv och platsen för framsätet osv..

Men har ni fler barn eller åker många vuxna samtidigt? Annars så måste ju faktiskt inte den andre vuxna sitta fram....om ni är två vuxna + barn. Vi hade tre bakåtvända barn under ett år. Då var det rätt knökat .
Svar på tråden sätta 4 åring i britax 2way väger 16kg o knappt 100cm lång. anser de för tidigt att vända frammåt