Donera?
Jag och min sambo är i situationen att vi behöver använda donator eller adoptera om vi vill ha barn, det p.g.a. manlig faktor. Enligt de läkare vi träffat är mina värden bra och vi har goda chanser att få barn om vi använder donator. Även fast vi precis är i startgroparna och hittills bara gjort ett försök så är vi oerhört tacksamma att det finns personer som vill donera överhuvudtaget, även om vi måste göra flera försök eller om det inte går vägen så får vi i alla fall en ärlig chans att prova. Anledningen till att vi valt donation i första hand är för att vi gärna vill vara med från dag ett, och jag som kvinna vill gärna bära ett barn och uppleva känslan av att vara gravid. Donatorn ser vi bara som just en donator men min sambo är den som kommer bli den enda pappan som finns, det är han som kommer finnas där när barnet behöver honom, trösta, plåstra om, leka m.m. Dock, om barnet någon gång i framtiden skulle fundera över sitt genetiska ursprung eller behöva träffa donatorn för att ta reda på sjukdomar eller av andra medicinska skäl vill vi inte behöva säga till barnet att vi med avsikt valt bort den möjligheten, vi har därför valt att använda oss av öppen donator trots att vi går privat utomlands och bekostar allt själva. Men som sagt, jag tror inte din fru behöver vara orolig, tror de flesta i vår situation eller ensamstående tänker som oss, att donatorn bara är en donator och att det är en väldigt fin gåva, i alla fall så länge du donerar till sjukvården och inte privat.