• Linduss

Hur var dina tuttar vid pms vs. innan graviditet

Jag blir galen på att inte veta om mina öma bröst är pms eller graviditetstecken så jag hoppas på att få ta del erfarenheter frn er som plussat.

Vid PMS frår jag ont i brösten cirka 1 vecka innan mens. Ibland 10 dagar innan. Jätteont i brösten. De svullnar upp nästen en storlek och varje steg känns som en pina utan bh. Enligt BM beror det på att man är känslig mot progesteron som stiger efter ÄL.  

Har två missfall bakom mig. Vid första grav så var bröstvärken identisk som vid PMS. Vid anda grav hade jag vid BIM ingen värk alls utan den kom en vecka EFTER BIM.

Försöker nu få barn och vet inte alls vad jag ska vänta mig. Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Hur var dina tuttar vid pms vs. innan graviditet
  • niiina

Förra månaden innan mensen kom hade jag väldigt ömma bröstvårtor. Ett par dagar innan sådär.

Denna månaden blev jag gravid och har inte känt av något fören igår. Ca en vecka efter bim. Nu är det själva brösten som är ömma. Känns hårda spända och gör ont.

Lycka till!

• AnneliR

Mina bröst har denna månad ömmat ända från äl, hade den för ca 2 veckor sen. Plussade i torsdags :) vid PMS så brukar dom börja ömma ca en vecka innan mens och blir mindre ömma 1-2 dagar innan mensen kommer. Har haft mer onda bröst nu vid graviditet än vid PMS också.

• Thess85

Jag har precis som dig, superömma från ca 10 dagar innan mens.

Denna månaden plussade jag och misstänkte grav för brösten ömmade inte som dom brukar.

Kom ist 4 dagar innan bim och bsra ena bröstet.

Nu efter ömmar båda och känns som dom ska sprängas

• Teresiat

Jag har/hade aldrig ömma bröst innan eller vid mens eller PMS. Under mina två graviditeter (första slutade i MA) så har bröstvårtorna först känts jätte ömma. Sedan känna de "tunga" och lite svullna runt v 8. Sedan efter v 9 var bara bröstvårtorna ömma. Nu i v 13 så är de nästan inte ömma alls och har vuxit från 75A/liten B-kupa till 80C/85C.. Så svullna har de verkligen aldrig varit förut.. Mamma gick från B till D kupa efter andra graviditeten.. Hoppas jag slipper göra samma resa då det skulle se helkorkat ut på min kropp.

• Jw83

Det kände på exakt samma sätt innan mens och tidig graviditet. En bit in på graviditeten så är smärtan dock olidlig :( Jag har gått från 75c till 80 e, och är bara 158lång och vanligtvis rätt smal ( nu har jag dock en stor gravid mage som väger upp )

Svar på tråden Hur var dina tuttar vid pms vs. innan graviditet