Inlägg från: Hejo Svejo |Visa alla inlägg
  • Hejo Svejo

Ni som skaffat hund...

Ni som skaffat hund, valp alltså, hur har ni löst det efter att ni hämtat hunden? Hur länge har ni varit hemma med den innan ni kunnat lämna den lite? Och kanske ngn timme eller två? Eller mer?
    Kan väldigt lite om att skaffa hund, och de jag känner har skaffat när de har studerat, så de kunnat vara hemma i massvis åtminstone det första året.
    Men nog finns det väl folk som skaffar hund som jobbar?
    Självklart kommer vi strunta i att skaffa hund om det inte funkar, men om det finns en möjlighet vore det underbart, då alla i familjen önskar sig en ny liten familjemedlem.
    Vore det annorlunda om vi skaffade två istället för en?
    Vi är borta från hemmet totalt ca 6 h, men med möjlighet att komma hem vid 2 tillfällen och ta en 20-minuterspromenad.

• Svar på tråden Ni som skaffat hund...
  • Hejo Svejo

Hmm... Jo, men en månad är inget problem, men ett år däremot... Och det gör ingen skillnad om det är två (syskon t ex), tror du?

• Hejo Svejo

Ok, tack för svar. Ser alltså inte så lovande ut för oss då... trist

• Hejo Svejo
    Aniiee skrev 2014-08-30 15:26:40 följande:

Det är synd att det är så, hundar är så kul att ha, men det är bra att du inser att det blir svårt och kanske inte kommer funka för er just nu (kanske en dag i framtiden )

Ja, det är synd. En hund hade passat bra in i våra liv i övrigt. Vi tycker om att vara ute, och promenerar mkt.
  • Hejo Svejo

Ja, hmm. Vuxen hund är absolut en idé. Men hur lång tid brukar man behöva lägga "full tid" innan man kan börja lämna ensam? Hur länge behöver man ta semester alltså.

Sen skulle det ju inte vara 6 h i sträck ensam, utan först ca 2 h sedan promenad på ca 25 min, sedan ensam kanske ca 2 h, sedan promenad eller sällskap ca 25 min och sedan 2 h igen innan någon kommer hem full tid.

Vi vill ha en liten hund.

Men det känns som en dålig idé även för en vuxen hund?

Tack för svar alla, förresten.

• Hejo Svejo
    Majsan70 skrev 2014-08-30 19:37:37 följande:

Jag tycker inte alls att ditt upplägg är dåligt. Har ni en vuxen trygg hund fungerar det utmärkt. 

Skaffar man valp måste man ge det mer tid.

Ja? Så en röst på ja iaf.

Men jag tror också på en omplaceringshund eg, det var nog tanken för början. Sen kom vi på ett sidospår med valp, för de är ju så söööööta.
  • Hejo Svejo
    Whitetrash86 skrev 2014-08-30 20:20:07 följande:

Självklart ska man inte lämna hund ensam många timmar varje dag. Utan då får man lösa det med hundpassning. Men med en vuxen hund är det lättare...Det låter inte alls dumt med det upplägget. Men det beror som sagt även på hunden personlighet och trygghet osv osv

Men en vuxen hund kan man även på dagmatte på eller lämna på dagis. Lite "omöjligt" med en valp.

Stressa inte fram, ta inte en hund för att den är söt. Utan tänk nog, kolla in temperamentet på hunden och se gärna till att ha 2-3 veckors prövotid, då kan ni alltid lämna tillbaka hunden om den verkligen inte skulle passa in i eran familj.

Ah, ok. Bra tips! Tack.

Vi ska grunna på det ett tag till först.
  • Hejo Svejo

Ok, tack för svar från er båda. Vi får helt enkelt ta oss en ordentlig funderare.

Svar på tråden Ni som skaffat hund...