• Mon bébé 81

Är det för lite/fel kläder i stl 56?

Vi väntar vårt första barn i slutet av november och har ingen större koll på barnkläder. Därför vänder jag mig till er och frågar om ni tror att detta är för lite eller fel tänkt i stl. 56?

1 par byxor (jeans, med helt stretchiga muddar)
    2 par koftor (en är liten i storleken, och den andra är stor i storleken)
    5 bodys
    2 klänningar 
    3 par strumpbyxor
    1 tunn bomullsmössa
    6 par strumpor i stl 13-15 (2 av paren är betydligt mindre än de andra 4 paren så de kommer troligtvis att användas i olika skeden).

Jag vet att vi behöver köpa även pyjamasar. Men hur många? Räcker det med 2 st?

Och hur gör man med overall/ytterkläder. Vi har köpt en mjuk overall/påse i stl 62-68. Den har vikbara muddar i ärmarna samt luva. Behöver man köpa ytterligare mössa (förutom den tunna bomullsmössan) att ha under luvan? Och så det här med vantar, det behövs väl inte när muddarna är vikbara? 

Och slutligen, tror ni att man behöver köpa en overall även i stl 56, eller fungerar det att ha en nyfödd i en overallpåse i stl 62-68?

Angående stl 50 så avvaktar vi tills hon är född och ser om stl 56 är för stort. I så fall ger vi oss ut då och handlar stl 50 (eller mindre) Glad.

• Svar på tråden Är det för lite/fel kläder i stl 56?
  • Mälaröbo

Byxor går åt i minst samma mängd som bodysar, blöjor läcker mycket!

Med eller utan fot är en smaksak, men personligen föredrog jag utan fot, med mudd.

• FrauCasio
    Mon bébé 81 skrev 2014-08-30 17:37:05 följande:

Aja, då hänger jag med . 

Det är inte riktiga jeans utan bomullsbyxor (i jeansfärg) som är lika mjuka och följsamma som andra byxor man köper på nyföddavdelningen. Men leggings kan förstås också vara bra att införskaffa som komplement till strumpbyxor.

Hahaha okej läste nu efter att ha skrivit mitt långa svar att byxorna är i mjukismaterial, okej då förstår jag Då hade jag bara köpt till två eller tre mjukisbyxor/leggings så blir det perfekt

Mitt barn hade storlek 56 ganska länge. Barnet har haft alla storlekarna ganska länge. Inte växt ifrån något snabbt. Barnet har gått sakta men säkert upp i vikt så alla kläderna kom väl till pass. Men det är så olika med bebisar.
  • Dasha

På tal om bebisar som kräks... Ni kan väl köpa flera mjuka haklappar. De är lättare att byta än kläder.

Egentligen kan man använda hur mycket och hur lite kläder som helst för en bebis...

Vår dotter föddes också i november. Vi vädrade hennes rumpa väldigt ofta, och då var det för kallt med bar rumpa i november, så hon hade mjuka byxor eller trosor på sig. Då går det åt enorma mängder med kläder på en dag!

• Mon bébé 81
    FrauCasio skrev 2014-08-30 18:48:38 följande:
    Hahaha okej läste nu efter att ha skrivit mitt långa svar att byxorna är i mjukismaterial, okej då förstår jag Då hade jag bara köpt till två eller tre mjukisbyxor/leggings så blir det perfekt

Mitt barn hade storlek 56 ganska länge. Barnet har haft alla storlekarna ganska länge. Inte växt ifrån något snabbt. Barnet har gått sakta men säkert upp i vikt så alla kläderna kom väl till pass. Men det är så olika med bebisar.
    Haha, ja lite magstarkt att pressa på en nyfödd typ stela stuprörsjeans eller något sådant Skrattande. Skönt att du fick användning för varje storlek ett tag! Det är ju så man hoppas att det blir. Vill ju få användning för de fina pytteplaggen man så omsorgsfullt väljer ut Glad
  • Dasha
    Mälaröbo skrev 2014-08-30 18:44:08 följande:

Med eller utan fot är en smaksak, men personligen föredrog jag utan fot, med mudd.

Ursäkta, vilka blöjor använde ni? Libero har aldrig läckt någonsin på vår dotter.
  • FrauCasio
    Mon bébé 81 skrev 2014-08-30 18:54:47 följande:

Haha, ja lite magstarkt att pressa på en nyfödd typ stela stuprörsjeans eller något sådant . Skönt att du fick användning för varje storlek ett tag! Det är ju så man hoppas att det blir. Vill ju få användning för de fina pytteplaggen man så omsorgsfullt väljer ut . 

Precis! Alla kläderna blev välanvända och vi hade ganska mycket kläder, vi fick mycket presenter från familj speciellt min syster men också andra fam.medlemmar och vänner.

Barnet har växt sakta men säkert. Föddes på 3150 gram och har sakta gått upp i vikt och längd men följer sin egen kurva bra.

Idag som 11 månader väger barnet 8,4 kg och har storlek 74 som sitter perfekt nu, men ska nog gå över till storlek 80 cm om 1-2 månader.

Men det är ju också kul att shoppa fina bebiskläder. Vi var själva ute i veckan och köpte ganska mycket i storlek 80. Tycker Lindex och Newbie har fina kläder.

Dessutom hade de rabatter, vi fick ta "köp tre betala för två" på Kappahl (tipsar) och även på Lindex hade de erbjudande om att köp för 400 kr men betala för 300 så vi utnyttjade båda erbjudanden och de kom väl till pass då bebisen nu behöver varm fodrade skor och varmfodrad overall till kallare väder.

Lycka till nu!
  • Mon bébé 81
    FrauCasio skrev 2014-08-30 19:04:39 följande:
    Precis! Alla kläderna blev välanvända och vi hade ganska mycket kläder, vi fick mycket presenter från familj speciellt min syster men också andra fam.medlemmar och vänner.

Barnet har växt sakta men säkert. Föddes på 3150 gram och har sakta gått upp i vikt och längd men följer sin egen kurva bra.

Idag som 11 månader väger barnet 8,4 kg och har storlek 74 som sitter perfekt nu, men ska nog gå över till storlek 80 cm om 1-2 månader.

Men det är ju också kul att shoppa fina bebiskläder. Vi var själva ute i veckan och köpte ganska mycket i storlek 80. Tycker Lindex och Newbie har fina kläder.

Dessutom hade de rabatter, vi fick ta "köp tre betala för två" på Kappahl (tipsar) och även på Lindex hade de erbjudande om att köp för 400 kr men betala för 300 så vi utnyttjade båda erbjudanden och de kom väl till pass då bebisen nu behöver varm fodrade skor och varmfodrad overall till kallare väder.

Lycka till nu!
    Tack, tack!. 
    Vi var på Kappahl idag och utnyttjade tag 3 betala för 2. Och så blev det lite smått och gott från Lindex och H&M. Egentligen skulle man ju kunna handla ihjäl sigFörvånadGlad
  • mumsigmuffin
    Mälaröbo skrev 2014-08-30 18:44:08 följande:

Vi använder pampers, har inte läckt en endaste gång.
  • Harvester

Jag som haft en kräkbebis hade över 30 bodys i 50/56 :) kunde gå åt 3 bodys på 15 min (kräktes när man bytte kläder).Vill också passa på att tipsa om Pippis hakklappar, lagom tjocka och dessutom snygga och finns i massor av färger!

Min bebis var 51 cm och 3,4 kg, hade 50 ett tag, minns inte riktigt hur länge men 56 var alldeles för stort. Tror 62 var det han hade kortast tid, vid ett par mån ålder.

Han har växt fort, nu vid 10 mån är han 80,5 cm och väger 11 kg. Han har nu strl 80.

Kom ihåg att prova sparade "för stora" kläder då och då så de inte är för små när du tar fram dem, hände mig :/

• lyckligmamma87
    Dasha skrev 2014-08-30 18:55:26 följande:

Ursäkta, vilka blöjor använde ni? Libero har aldrig läckt någonsin på vår dotter.

Libero använder vi......händer inte ofta men ibland så....
Svar på tråden Är det för lite/fel kläder i stl 56?