• Maisie

Om du fick välja EN bakåtvänd stol

Honungsblomman skrev 2014-08-30 22:44:18 följande:
    Precis - och trots att den är stor och klumpig, så är den ändå för liten för lite större barn. Obestämd
    Ja, min snart 5-åriga tjej sitter jättebra i sin Zento. Hon kan nog sitta där ett par år till. Vi är jättenöjda med den och om man har ett lite nättare barn så är den väldigt bra. Tycker att den är lätt att montera, den sitter bra i vår Jetta och vi upplever inte den som stor och klumpig. Tung är den men eftersom den bara tas ut när vi städar bilen så är det inga problem. 
  • Maisie

Nu ble

Honungsblomman skrev 2014-08-30 22:58:26 följande:
    Zenton har fått väldigt mycket dålig kritik dock.
    Den fick dåligt i ett test som kritiserats eftersom stolen av många ansågs felmonterad (2007). Om den var så dålig som Råd och Rön anser skulle den och senare modeller inte blivit godkända. Zenton är lättmonterad och enligt säkerhetsbutiken ett bra val för tex taxibilar och till mor/farföräldrar som inte har bilen monterad hela tiden då den är snabb och enkel att montera rätt. Övrig kritik har varit att komforten inte är den bästa men det är ju en väldigt individuell sak. Jag trodde den här tråden var för att rekommendera säten inte för att dissa de som inte passat det egna barnet/bilen?
  • Maisie
    Honungsblomman skrev 2014-08-30 23:01:43 följande:
    Jag bör väl kanske tillägga att mitt barn föddes år 2010.

Brio kan ju ha uppdaterat sin budgetmodell en aning sedan dess.

Jag minns iaf att han knappt fick plats i den, samt att han nästan vuxit ur den på längden (vi testade i butik).
    Min dotter har 2010 års modell.  Budgetmodell? Brio har bara en 0-25 kg stol så deras budgetmodell måste även vara deras exklusiva modell. 

Zento passar inte för långryggade barn men nu har ju inte alla barn det. Det bästa är ju att prova och inte döma ut alla som inte passar ens eget barn.
  • Maisie
    Honungsblomman skrev 2014-08-30 23:23:38 följande:
    Jag har redan rekommenderat en som jag anser är superb. Sedan ville jag bara varna för den stolen som jag tycker är absolut sämst på marknaden.
    Dock räcker det oftast med att kolla på prislappen, så vet man vilken stol som är bäst. Man får liksom vad man betalar för. Så enkelt är det. Solig
    Nu har Brios stol blivit billigare med åren eftersom de inte utarbetat en helt ny modell när vi köpte den var den varken dyrast eller billigast. Det var däremot en av de få stolarna då som var från 0 kg. Vi behövde en sådan när hon var 9 månader eftersom hon vägde 6 kg då, men var stadig och stabil. Därför var de flesta stolarna inte aktuella då de började från 9 kg. Då hade hon fått använda det mindre säkra babyskyddet tills hon var 20 månader.

Vi anser att vi fått väldigt mycket för pengarna och gjort ett väldigt bra val. En stol som fungerar bra, är säker och som kommer att användas i 5-6 år. Solig 
  • Maisie
    Honungsblomman skrev 2014-08-30 23:43:19 följande:
    Det är en av de billigare stolarna på marknaden.
    Javisst. Den var inte billigast när vi köpte den (inte dyrast heller). För vår del var priset inte avgörande. Men det kommer nyare och dyrare modeller hela tiden. Nya modeller kostar alltid multum på grund av utvecklingskostnader. Det är bäst du byter till ny stol om ett år för då har det kommit ut nyare och dyrare modeller än den du har till ditt barn. Du behöver ju inte byta för din stol är ju bra trots att den inte kommer att tillhöra toppskiktet när det gäller priserna.

Jag har förstått att du verkligen inte tycker om Zenton. En stol du bara provat i affären (?). Varför lägger du inte ner tid på att prata mer om den stolen du själv föredrar? Själv har jag använt zenton i flera år och är nöjd och det var en till i tråden som hade samma åsikt. Jag är säker på att det finns många andra stolar som är bra och den du har verkar super fast den inte passar oss.
Svar på tråden Om du fick välja EN bakåtvänd stol