• rexia

Hitta tillbaks efter småbarnsåren

Jag behöver lite hjälp i mitt moraliska vacklande. Jag och min sambo har två barn 6,5 och 3 år gamla, småbarnsåren har varit och är väldigt slitiga och framförallt min sambo är alltid väldigt trött och orkeslös. (jag jobbar 50% och har därför mer energi) Vilket gör att vi inte har haft ett så bra samliv de senaste 7 åren. Jag bara undrar vad ni har för erfarenheter, kommer det att lugna ner sig, hittar man tillbaks till ett mer normalt samliv? För några år till av halvengagerat sexliv vet jag inte riktigt om jag är så sugen på. Jag kan ju nämna att jag värdesätter tanken på att ha kärnfamiljen kvar och uppleva barnens uppväxt och eventuella barnbarn väldigt högt. 

• Svar på tråden Hitta tillbaks efter småbarnsåren
  • Tecum

Tveksamt. Har det varit halvdant så länge lär det inte lösa sig självt ens när barnen blir äldre. Vi hade ett rikt sexliv även under barntiden, med undantag för första året. Vad jag hört så gäller det de flesta, om sexlivet blir bra igen sker det ganska snabbt efter förlossningen. 

Har ni talat om detta och ser han det också som ett problem? Insikt är första förutsättningen för en lösning. Sedan gäller de vanliga knepen, egen tid utan barn, weekendresa bara ni två, mysa och smeka utan krav osv. 

• Anonym (Abc)

Vi har det jobbigt i ca 2 år efter det barnen fötts. Och det är kämpigt att komma igen. Mitt bästa tips är att köpa sexleksaker och ta in på hotell och leka. Då får man en kickstart och sedan får man hålla igång och försöka prioritera sexlivet lite mer. På kvällen när det verkligen är superskönt att krypa ner i sängen och sova så är det faktiskt väldigt skönt att också ha sex först.

• Anonym
    Tecum skrev 2014-08-30 21:50:54 följande:

Tveksamt. Har det varit halvdant så länge lär det inte lösa sig självt ens när barnen blir äldre. Vi hade ett rikt sexliv även under barntiden, med undantag för första året. Vad jag hört så gäller det de flesta, om sexlivet blir bra igen sker det ganska snabbt efter förlossningen. 

Har ni talat om detta och ser han det också som ett problem? Insikt är första förutsättningen för en lösning. Sedan gäller de vanliga knepen, egen tid utan barn, weekendresa bara ni två, mysa och smeka utan krav osv. 

Jag (man ;) ) försöker prata om det men det är väldigt svårt, min sambo går ofta i försvarsställning och känner att hon inte gör tillräckligt, får prestationskrav och har lätt för att "ställa upp". vilket jag inte alls vill, jag betonar hela tiden att jag vill hjälpa till att återväcka hennes lust. Fast den verkar helt bortblåst för det mesta. Det brukar fungera om vi bokar en tid för att ha sex och jag sedan ger henne njutning, då njuter hon verkligen till fullo men hon blir liksom aldrig aktiv själv, det är hela tiden jag som måste leda och om fokus ligger på mig så får jag vara med och leda för att hon inte ska jobba för att jag ska komma så fort som möjligt. 
  • Tecum
    Anonym skrev 2014-08-30 22:06:51 följande:
    Jag (man ;) ) försöker prata om det men det är väldigt svårt, min sambo går ofta i försvarsställning och känner att hon inte gör tillräckligt, får prestationskrav och har lätt för att "ställa upp". vilket jag inte alls vill, jag betonar hela tiden att jag vill hjälpa till att återväcka hennes lust. Fast den verkar helt bortblåst för det mesta. Det brukar fungera om vi bokar en tid för att ha sex och jag sedan ger henne njutning, då njuter hon verkligen till fullo men hon blir liksom aldrig aktiv själv, det är hela tiden jag som måste leda och om fokus ligger på mig så får jag vara med och leda för att hon inte ska jobba för att jag ska komma så fort som möjligt. 
    Aha, trodde att du var en tjej mtp att ditt nick slutade på a.
    Att planera in sex är ett bra knep, det gjorde vi också. Då bygger man upp en förväntan som betalar sig i slutändan. Att du måste leda är kanske inte så konstigt då det är du som vill mest.
Svar på tråden Hitta tillbaks efter småbarnsåren