Hur svår läsläxa första veckan i ettan?
Vår son har inte fått första läsläxan ännu. De ska få den på tisdag. Jag hoppas att de får individuella läsläxor. Förra veckan var de ute och läste för en annan lärare en och en. Hon kollade om de kunde bokstäverna, deras ljud liksom läsförmåga (om de läste antar jag). Den lärare är den som ansvarar för läsläxorna. Min son läser utan svårigheter så för honom hade inte heller din sons läsläxa varit någon höjdare....men åt andra hållet.
Lurigt i den åldern för de är ju på så olika nivå. Och det är inget konstigt. Min son är inte väldigt begåvad eller så utan har bara haft ett väldigt intresse för bokstäver och liknande. Han har svårt för annat.
Till när har han läsläxan? I ditt läge hade jag pratat med hans lärare. I min sons klass kan verkligen inte alla läsa ännu och andra läser väldigt bra. Kanske tänkt att ni mer ska läsa tillsammans nu inledningsvis och träna på ljudning? Tycker att det är märkligt att ge ut en sådan läxa utan vidare förklaring. Delar som dig uppfattningen att man kan sätta vissa barn "i sticket" på det viset.