• En blå giraff

    Hur svår läsläxa första veckan i ettan?

    Min son har nyss börjat ettan och fick första läsläxan förra veckan. Vi blev lite förundrade både jag och pappan. För det var flera sidor i läseboken, 1-2 meningar per sida att läsa. Det var meningar som "Hej mamma, sa Asta" t.ex. Min son kan nätt och jämnt bokstäverna än och har inte riktigt knäckt läskoden. Han kunde iallafall med stor möda och hjälp av oss traggla sig igenom läsläxan. Är det vanligt att det är så svåra läxor på en gång i åk 1? Jag vet att det finns flera andra barn i klassen som inte kan alla bokstäver än, och hur ska de då kunna läsa redan? Det känns som om det är ett måste att barnen knäckt läskoden redan innan ettan om de ska klara av det här. Jag gick ju lågstadiet för 25 år sedan men vill minnas att man i ettan mer höll på med att träna på bokstäver och korta ord som "ris" och "ros" i början. Är lite rädd att sonen helt ska tappa modet om det är väldigt svåra läxor redan från dag 1....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 09:02
    Dessutom tänker jag på de barn som inte har så engagerade föräldrar. Finns inte en chans att min son skulle klara den här läxan utan hjälpen han får av oss....

  • Svar på tråden Hur svår läsläxa första veckan i ettan?
  • En blå giraff

    Barnen ska ju läsa för fröken på tisdag. Och hon ser väl då också vilka som läxan är "lagom" för och om den är för svår eller för lätt för någon. Jag kan också tänka mig att nivån är väldigt olika i hans klass. Jag lärde mig själv att läsa redan vid 5 års ålder och minns att läxorna med "ris" och "ros" var mördande tråkiga när man redan kunde läsa sagor själv. Bra om skolan idag kan vara mer individuell och anpassa efter vad barnen kan. Tycker det skulle vara mer individuell skolstart överlag. Vissa barn kan säkert börja tidigare medan andra behöver mer tid.

  • Amaryllisen1
    En blå giraff skrev 2014-08-31 15:09:10 följande:

    Barnen ska ju läsa för fröken på tisdag. Och hon ser väl då också vilka som läxan är "lagom" för och om den är för svår eller för lätt för någon. Jag kan också tänka mig att nivån är väldigt olika i hans klass. Jag lärde mig själv att läsa redan vid 5 års ålder och minns att läxorna med "ris" och "ros" var mördande tråkiga när man redan kunde läsa sagor själv. Bra om skolan idag kan vara mer individuell och anpassa efter vad barnen kan. Tycker det skulle vara mer individuell skolstart överlag. Vissa barn kan säkert börja tidigare medan andra behöver mer tid.


    Jag tror att när alla läst några veckor så kommer det bildas grupper där de barn som ligger närmst varandra går med speciallärare och övar på mer, försök att stressa ner för det gynnar inte din pojk, läs texten och följ med med fingret, sen läser din pojk och tar upp sitt egna läsfinger och öva öva öva och läs gärna andra böcker med så sa fröken till min systerson på ett av utv.samtalen
  • Punkster

    Jag hade tänkt så här.


    Det har gått ca två veckor av terminen. Läraren har fått en ny klass med massor av nya barn som hen inte känner eller vet hur de ligger till kunskapsmässigt. Läraren håller antagligen på att "känna in" var alla barn befinner sig i de olika ämnena (i ettan så handlar det mest om matte och svenska) för att sedan kunna anpassa mer efter varje barns behov. När läraren förhör läsläxan så kommer hen ju att märka om den var för lätt eller för svår. Ge det ett par veckor, så ska du se att ditt barn säkert kommer att få uppgifter som passar bättre.

  • ammela

    Känns väldigt tidigt. När jag började med min etta förra året väntade jag några veckor med läsläxa, de som inte riktigt knäckt läskoden pratade jag med och hade samtal med föräldrarna på hur de ville ha det.

    Följ Judith­s tips och efter det skulle jag rekommendera att ni föräldrar läser först och barnet sen, då kommer han att komma ihåg vad som står och tar den vägen till att lära sig.

    Viktigt när ni läser för honom att alltid hålla ett finger under orden ni läser, då kommer han att utan att han vet det lära sig bokstäverna och ljuden!

  • pigglet

    När barnen börjat få läxor har instruktionerna varit att man bör läsa läxan tillsammans med barnet varje dag, samma text upprepas alltså gång på gång. Första gången kanske föräldern läser för barnet och man pratar om handlingen. Nästa dag läser man i kör. Tredje dagen kan barnet försöka själv med hjälp av den vuxne osv.

  • Mercurialis

    Mitt äldsta barn har precis börjat i första klass. Alla barnen har samma bok i läsning. Första läxan var en sida i boken. Det var sex-sju rader med text, lika många meningar.

    För oss var problemet det omvända. Läxan var alldeles för lätt. Första kvällen läste G läxan högt - och fortsatte sedan att läsa de följande 15 sidorna.

    Andra kvällen pratade vi om hur en mening är uppbyggd, börjar med stor bokstav och avslutas med punkt, frågetecken eller utropstecken. Vi tittade även på att personers namn inleds med stor bokstav. Sedan läste G läxan baklänges.

    Tredje kvällen tog vi inte ens upp boken ur väskan utan läste andra böcker i stället.

    Jag hoppas att lästräningen individualiseras, när det har gått några veckor på terminen.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Aspie
    Punkster skrev 2014-08-31 20:16:36 följande:

    Jag hade tänkt så här.


    Det har gått ca två veckor av terminen. Läraren har fått en ny klass med massor av nya barn som hen inte känner eller vet hur de ligger till kunskapsmässigt. Läraren håller antagligen på att "känna in" var alla barn befinner sig i de olika ämnena (i ettan så handlar det mest om matte och svenska) för att sedan kunna anpassa mer efter varje barns behov. När läraren förhör läsläxan så kommer hen ju att märka om den var för lätt eller för svår. Ge det ett par veckor, så ska du se att ditt barn säkert kommer att få uppgifter som passar bättre.


  • Flickan och kråkan
    Mercurialis skrev 2014-09-01 13:52:45 följande:

    Mitt äldsta barn har precis börjat i första klass. Alla barnen har samma bok i läsning. Första läxan var en sida i boken. Det var sex-sju rader med text, lika många meningar.

    För oss var problemet det omvända. Läxan var alldeles för lätt. Första kvällen läste G läxan högt - och fortsatte sedan att läsa de följande 15 sidorna.

    Andra kvällen pratade vi om hur en mening är uppbyggd, börjar med stor bokstav och avslutas med punkt, frågetecken eller utropstecken. Vi tittade även på att personers namn inleds med stor bokstav. Sedan läste G läxan baklänges.

    Tredje kvällen tog vi inte ens upp boken ur väskan utan läste andra böcker i stället.

    Jag hoppas att lästräningen individualiseras, när det har gått några veckor på terminen.


    Jag förstår inte varför de gör så. Jag är svensklärare på högstadiet och kan inte alls se poängen. För de barn som kan läsa så blir det som för ditt barn och för andra barn kan det bli en riktig mardrömsstart i form av känsla av att inte kunna eller förstå någonting. Lästräning är ju något som är rätt lätt att individualisera när man vet vad barnen kan så bättre att lägga lite krut inledningsvis på att undersöka hur barnen ligger till vad gäller baskunskaper. det ger ju dessutom större utrymme och mer tid till att ge alla rätt hjälp.

    Vår äldsta fick ett par väldigt lättlästa böcker som läxa i förskoleklass. Det vi fick arbeta med hemma var sådant som skiljetecken och skillnad på "en" som i obestämd form och "en" som i räkneord. Det blir ju viss betydelseskillnad beroende på hur man lägger betoningen på ordet "en" i en mening som: "Kalle gick till kiosken och köpte en glass." Men det fick vi ju göra själva som föräldrar....inget som kom från skolans håll. 

    Hoppas som sagt på individualiserade läsläxor här då de faktiskt just enskilt fått läsa med en lärare. Får se hur det blir i morgon och vilka instruktioner de fått till läsläxan. Spännande. 
  • Mercurialis
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-01 14:07:37 följande:
    Jag förstår inte varför de gör så. Jag är svensklärare på högstadiet och kan inte alls se poängen. För de barn som kan läsa så blir det som för ditt barn och för andra barn kan det bli en riktig mardrömsstart i form av känsla av att inte kunna eller förstå någonting. Lästräning är ju något som är rätt lätt att individualisera när man vet vad barnen kan så bättre att lägga lite krut inledningsvis på att undersöka hur barnen ligger till vad gäller baskunskaper. det ger ju dessutom större utrymme och mer tid till att ge alla rätt hjälp.

    Vår äldsta fick ett par väldigt lättlästa böcker som läxa i förskoleklass. Det vi fick arbeta med hemma var sådant som skiljetecken och skillnad på "en" som i obestämd form och "en" som i räkneord. Det blir ju viss betydelseskillnad beroende på hur man lägger betoningen på ordet "en" i en mening som: "Kalle gick till kiosken och köpte en glass." Men det fick vi ju göra själva som föräldrar....inget som kom från skolans håll. 

    Hoppas som sagt på individualiserade läsläxor här då de faktiskt just enskilt fått läsa med en lärare. Får se hur det blir i morgon och vilka instruktioner de fått till läsläxan. Spännande. 
    I förskoleklassen hade de läsprojekt, slår det mig nu, när jag läser det du skriver. De "inventerade" på vilken nivå barnen befann sig och lät dem arbeta i grupper.

    Klassen är intakt sedan förskoleklassen. De har bara bytt klassrum och lärare. Informationen från förskoleklassen måste ju finnas "någonstans i huset". Det borde underlätta och påskynda individualiseringen, tycker jag.

    Å andra sidan, har jag fått intrycket att de ska ha en gemensam läsebok, att det är så de arbetar på den skolan. Jag antar att vi får mer information på föräldramötet på torsdag.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vampyria2
    Mercurialis skrev 2014-09-01 14:13:31 följande:
    I förskoleklassen hade de läsprojekt, slår det mig nu, när jag läser det du skriver. De "inventerade" på vilken nivå barnen befann sig och lät dem arbeta i grupper.

    Klassen är intakt sedan förskoleklassen. De har bara bytt klassrum och lärare. Informationen från förskoleklassen måste ju finnas "någonstans i huset". Det borde underlätta och påskynda individualiseringen, tycker jag.

    Å andra sidan, har jag fått intrycket att de ska ha en gemensam läsebok, att det är så de arbetar på den skolan. Jag antar att vi får mer information på föräldramötet på torsdag.
    Ja så gjorde de på min son också men ändå får han en läxa där han ska skriva hej i en pratbubbla...eh han har kunnat skriva sen strax innan hanns fyra års dag så vad skulle det göra för honom?
    Jag kan förstå att det är svårt för lärarna att hitta nått som passa alla barn men ändå det känns lite väl löjligt faktiskt att han ens fick det som läxa :p
Svar på tråden Hur svår läsläxa första veckan i ettan?