• obhnordica

    anmäld,orolig

    fick i onsdags ett brev att jag fått en orosanmälan gällande min dotter och min son.dom ville träffas redan på fredagen och i förrgår var vi där.Jag fick läsa anmälan och det finns en oro för att jag dricker för mycket,jag vet att det blir lite för mycke ibland men jag tar alltid hand om barnen,nu sa dom att dom ska starta en utredning,gick inte det lite väl fort att bestämma?jätteorolig nu

  • Svar på tråden anmäld,orolig
  • Griseknoen35

    Du skriver att du "bara tar lite"? Vad är lite enligt dig? 1 glas vin? 2? En hel flaska? Hur ofta? Är det ett beroende? Var helt ärlig mot soc, dom kommer ställa massor av frågor, kommer vilja veta hur er vardag ser ut, prata med skola/dagis, prata med barnen, deras pappa, Bvc. En anmälan och en utredning är inget att vara rädd för men du måste ha självinsikt och det är bra om du kan försöka se dig med barnen utifrån och försöka se dina brister som tex sitta och festa på en vardag.

  • Anonym

    jag är den enda som aldrig blir riktigt full,men när du skriver sådär så,ja det ser nog inte så bra ut.men prata med skolan?jag känner sonens lärare privat det blir ett helvete.pratar dom med fler?kommer dom och gör besök hemma?man läser så mycke här på fl om folk som blir av med sina barn så man blir ju rädd.är medbjuden på båtresa nästa helg men det går nog inte nu,tror ni dom skulle reagera på om jag åker?

  • Anonym (Z)
    Anonym skrev 2014-08-31 15:24:27 följande:

    pappan bor med sin nya och deras gemensamma son,han har inget intresse för oss.kan nån svara på om nån vet vad som händer på ett sånt möte?vad frågar dom och träffas man alltid ihop med barnen?


    Känns som att vi inte ska hjälpa till med sådant för då får inte utredarna en ärlig bild av hur barnen har det hemma hos dig
  • Anonym (anonym)
    Anonym skrev 2014-08-31 15:57:15 följande:
    jag är den enda som aldrig blir riktigt full,men när du skriver sådär så,ja det ser nog inte så bra ut.men prata med skolan?jag känner sonens lärare privat det blir ett helvete.pratar dom med fler?kommer dom och gör besök hemma?man läser så mycke här på fl om folk som blir av med sina barn så man blir ju rädd.är medbjuden på båtresa nästa helg men det går nog inte nu,tror ni dom skulle reagera på om jag åker?
    Du låter alltså dina barn vara med dig i sammanhang där andra blir riktigt fulla.
    Soc. kommer nog att göra en ordentlig utredning och kräva total nykterhet samt troligtvis kontroll av detta så någon båtresa verkar inte som en bra idé i dagsläget om det är en festkryssning.
  • Kereza

    Ledsen, men du ska inte vara ute och dricka - eller umgås med fulla människor - med ungarna. Allra minst på en vardag, men helst inte alls. 

    Måste det ändå ske, då ska du inte Peta på alkoholen. 

    Så bara är det. 

  • Kereza

    Ledsen, men du ska inte vara ute och dricka - eller umgås med fulla människor - med ungarna. Allra minst på en vardag, men helst inte alls. 

    Måste det ändå ske, då ska du inte Peta på alkoholen. 

    Så bara är det. 

  • Griseknoen35
    Anonym skrev 2014-08-31 15:57:15 följande:

    jag är den enda som aldrig blir riktigt full,men när du skriver sådär så,ja det ser nog inte så bra ut.men prata med skolan?jag känner sonens lärare privat det blir ett helvete.pratar dom med fler?kommer dom och gör besök hemma?man läser så mycke här på fl om folk som blir av med sina barn så man blir ju rädd.är medbjuden på båtresa nästa helg men det går nog inte nu,tror ni dom skulle reagera på om jag åker?


    Ja dom kommer nog prata med läraren, göra hembesök, prata med barnen. Det bäste du kan göra är att samarbeta hela vägen och att omgående ta tag i ditt alkoholproblem. Även om du inte blir full så är du ändå påverkad och det är inte kul för barn att ha påverkade föräldrar. Du är barnens mamma, du är deras ända förälder som bryr sig om dom. Dom ska kunna lita på dig alla minuter dygnet runt vilket inte går om du är påverkad. Det är inte så att du som ensamstående aldrig får träffa vänner, gå på någon fest osv utan det är mer sättet och omständigheter som gör det. En vardag går ju automatiskt bort då dom har skola sedan ska dom inte vara med varje helg heller. Att du har barnvakt någon gång ibland är också okej. Att åka på en kryssning/båtresa en helg är också okej men ska barnen med så ska det vara ett respektabelt sällskap som inte super sig under bordet, det är ingen bra miljö för barnen. Att grannen reagerar är ju förmodligen att hon som utomstående ser saker som inte du gör. En utomstående har lättare att se brister än vad den person som är mitt i det gör. Att hon har ställt frågor till barnen visar bara att hon bryr sig och är orolig för dina barn. Hon har förmodligen anmält nu så att du kan få hjälp med att få hjälp, en utredning där dina brister kommer fram så att du kan bli den bra mamman du kan vara och för att dina barn ska må bra och komma hem efter skolan till en bra mamma. Ta och häll ut allt med alkohol du har hemma nu, säg nej till kommande fest/ drinkträff och ta tag i dina problem nu för barnens skull och även din egen.
  • Anonym

    dom har det bra hemma,och hur skulle mina frågor här kunna påverka utredningen?jag bara undrar hur det går till.ska prata med sonens lärare imorgon och tala om vad som hänt,det går nog bra.egentligen är det tur att jag känner läraren känns det som.

  • Amaryllisen1

    De kommer kolla med alla i din närhet och med dem i barnens närhet och ja de lär vilja göra hembesök med, så nej en festresa ser inte så bra ut för din del om det är det du ska göra men ska du och barnen åka själva är det en annan sak

  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2014-08-31 15:57:15 följande:

    jag är den enda som aldrig blir riktigt full,men när du skriver sådär så,ja det ser nog inte så bra ut.men prata med skolan?jag känner sonens lärare privat det blir ett helvete.pratar dom med fler?kommer dom och gör besök hemma?man läser så mycke här på fl om folk som blir av med sina barn så man blir ju rädd.är medbjuden på båtresa nästa helg men det går nog inte nu,tror ni dom skulle reagera på om jag åker?


    Hur tror du själv att det "ser ut" om du åker på en fylleresa ett par dagar efter att det inletts utredning pga befarat alkoholmissbruk?
Svar på tråden anmäld,orolig