• Anonym (Ett par i desperat behov av tips!)

Torr förhud, som leder till sprickor.

Hallå alla medmänniskor!

Killen i förhållandet har torr och sprucken förhud, vilket leder till att vi inte kan ha något vanligt fungerande sexliv.
    Vi har haft mycket mycket sex innan men nu har de liksom blivit sprickor runt heeela förhuden så de går knappt att dra tillbaka den, gör så fruktansvärt ont.

Vad kan de vara?
    Några krämer man kan testa, som är receptfria?

Tacksamma för svar ????

• Svar på tråden Torr förhud, som leder till sprickor.
  • Anonym (Lichen)

Sprickor i förhuden kan vara Lichen Sclerosis. Huden blir spröd och klåda kan även förekomma. Denna sjukdom kan förväxlas med svamp. Be urologen göra en biopsi om du inte får bukt med det. Det är inte bra att gå för länge med detta. Det är en kronisk hudsjukdom som hålls i styr med kortison. Men som sagt, kolla om du inte blir bättre av råden ovan. Lycka till!

• Anonym (90bfac35@opayq.com)
    Anonym (Lichen) skrev 2014-08-31 22:52:14 följande:

Sprickor i förhuden kan vara Lichen Sclerosis. Huden blir spröd och klåda kan även förekomma. Denna sjukdom kan förväxlas med svamp. Be urologen göra en biopsi om du inte får bukt med det. Det är inte bra att gå för länge med detta. Det är en kronisk hudsjukdom som hålls i styr med kortison. Men som sagt, kolla om du inte blir bättre av råden ovan. Lycka till!

LS Är ovanlig och väldigt ovanlig hos män. 

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck
  • Anonym (x)
    Anonym (Ett par i desperat behov av tips!) skrev 2014-08-31 21:21:44 följande:
    Tack för så många svar.
    De svider när man drar tillbaka förhuden, just för att se såeicker upp hela tiden! Kan någon skriva någon specifik kräm/salva/olja som man kan testa?.. Så jag kan köpa de imorgon !
    Kolla min länk till apotea ovan! ACOs intimcreme.
  • Anonym (Anon)

Kontrollfråga: Har han lite trång förhud, dvs den måste töjas ut runt ollonet när ni har sex? Nu pratar jag inte om det vanliga med att man lätt drar tillbaka förhuden eller att den själv glider tillbaka bakom ollonet.

• Anonym (Ett par i desperat behov av tips!)
    Anonym (Anon) skrev 2014-09-01 11:04:47 följande:

Kontrollfråga: Har han lite trång förhud, dvs den måste töjas ut runt ollonet när ni har sex? Nu pratar jag inte om det vanliga med att man lätt drar tillbaka förhuden eller att den själv glider tillbaka bakom ollonet.

Ja han har lite förtrång förhud, och har alltid haft de, men nu verkar de som att ja, nu är ollonet så stort att de liksom krävs lite hjälp på traven för att få över förhuden. :) han har aldrig haft problem med sprickor innan.. :(
  • Anonym (Anon)
    Anonym (Ett par i desperat behov av tips!) skrev 2014-09-01 11:14:22 följande:
    Ja han har lite förtrång förhud, och har alltid haft de, men nu verkar de som att ja, nu är ollonet så stort att de liksom krävs lite hjälp på traven för att få över förhuden. :) han har aldrig haft problem med sprickor innan.. :(
    Känner igen det där. Innan jag valde att omskära mig så hade jag en viss förträngning som gjorde att jag "för hand" fick dra tillbaka förhuden bakom ollonet. Det kändes även stramt och det hände att huden på förhuden såg ut som om den var torr i ett band runtom toppen när den töjdes ut. Om jag hade sex ofta under en period så kunde det även bli självsprickor vilket var smärtsamma och irriterade. Fortsatte man med sex, eller inte lät det läka så sprack de lätt upp igen och så fick man börja om från början.

För mig löste det sig med att smörja in förhuden ofta med en fet salva. Vid sex så använde vi kokosfett (eller olja) som insmörjning och glidmedel. Sen fick man ta det lite lugnt också vid sex och vara noga med att hela tiden hålla förhuden insmord och fuktig. Inte dra förhuden för hårt tillbaka (töja den) innan det hade läkt klart. Men den stora skillnaden för mig var när jag tog bort den yttre biten av förhuden.
  • Njutaren11

Hej!

Har hittat lösningen Skäms

Har själv haft sprickor i många år.
    skulle köpa ett bra glidmedel och hittade 
    Pjure Med Repair glide.
    tar lite av ´glidmedlet som innehåller Hyaluron på förhuden och  den blir riktigt fuktig och fin.
    Det tog inte många dagar innan sprickorna läktes.
    Idag tar jag medlet max 2gg i veckan för säkerhets skull.
    Min sambo som har torra blygdläppar använder den också och är jättenöjd.
    Som glidmedel är det suveränt!!
    Den är billigast på apotea som du hittar på nätet

• Clownensleende

Sluta och tvåla in ballen med tvål.

• Anonym (Anonym4444)

Hej allihopa! Varning för långt inlägg.. Jag är en kille på snart 23 år och jag är väldigt orolig om jag har lichen sclerosus eller va den nu heter eller om ja har balanopstit. Jag märkte en dag hur övre delen av förhuden hade blivit alldeles torr (några dagar innan hade jag haft sex och strängen gick av lite grann så det gjorde lite ont några dagar efteråt, vi körde ganska hårt också). Någon dag efter det började det synas som en lite vit ring runt om övre delen av förhuden precis där ja va torr. Jag boka tid hos läkaren som sedan undersökte min kuk och enligt honom så sa han att det är hård belastning på kuken och ja ja hade ju haft sex också så han kanske hade rätt. Dock så hade ja läst på lite grann innan på nätet om sjukdomarna ovanför och vissa saker tyckte ja stämde in. Jag frågade doktorn om det kan va nåt av dessa sjukdomar men han sa nej, allt som står på internet ska man inte tro på och du behöver inte va orolig. Men ja vet inte riktigt om ja kan lita på honom. Ibland känns det som att han inte vill säga sanningen för att inte skrämma upp en. Hur som helst så fick ja en recebtbelagd salva mot svamp (Dactacort) och ja har ju varit lite slarvig med den och ja har ju nu gått runt med den här torra förhuden med vita ringen i ca 3 månader och justja, det har ju blivit värre med tiden också för det har blivit torrare och ja har svårare att dra förhuden över ollonet. Det börjar göra ganska ont... Ja är så jävla rädd att ja fått någon av sjukdomarna ovanför, snälla, är det någon här som upplevt detta och har svaret ? :( orkar inte må såhär dåligt längre :( är även lite rodnad på ollonet och idag märkte jag att ja fått två små sprickor i ollonet också :( jag tvättar mig aldrig med tvål i underlivet.

• JihadJesus

Fick svamp efter en antibiotikakur en gång. Blev precis som du skriver, torr och sprickor. Skulle nog investera i en diflucan om jag var ni ;)

• Anonym (12345)

Smörj in ollonet med barnolja så spricker det inte.
    Eller använd glidmedel, smörj in lite på fittan också vid sex, blir en otroligt härlig känsla, finns även intim glidmedel med värmande effekt väldigt skönt.

Svar på tråden Torr förhud, som leder till sprickor.