Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Min hund högg min kille

Anonym (Matten) skrev 2014-08-31 21:42:30 följande:

Tycker det vore att överreagera att "ta bort" hunden, detta borde gå att träna bort utan problem.

Hunden måste lära sig att tolerera att ni hanterar hans mat. Så här skulle jag göra: Ge honom aldrig mat direkt utan kontrollera tillgången. Ha som rutin att han måste sitta ner på kommando innan ni ställer ner matskålen. Få honom sedan att backa bort från skålen medan han äter, gärna flera gånger. Lyft upp skålen och sätt inte ner den igen förrän han sitter på kommando. Om han morrar under dessa övningar så säg NEJ med skarp röst, eller gör något annat skarpt, tydligt ljud, och gå in i honom med benen mot hans framdel tills han backar undan. Vänta tills han är lugn och avslappnad, och fortsätt sen med Sitt, sätt ner maten, låt honom äta ett par munfullar, be honom backa undan, etc etc etc.

Han morrar aldrig och man får ta maten ifrån honom utan problem. Han äter på bestämda tider och han sitter ner och äter inte förens man sagt varsågod.

Därför är det skrämmande hur det kunde bli så nu från ingenstans. 

• Anonym
    Tines skrev 2014-08-31 21:32:03 följande:

Jag hade tagit bort hunden utan att fundera....

Och JA, jag har egen hund!

Det är ett beteende som går att träna bort om det uppstår. Hade du hellre tagit bort hunden en att tränat bort detta beteende?
  • Anonym
    Anonym (Fox) skrev 2014-08-31 22:24:25 följande:
    Det är väl bara att vänta och se om det händer något liknande, det är rovdjur med instinkter, att dom markerar ibland händer. Behöver inte något. Nej fan ta inte bort hunden.
    Jo, visst är det så..
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-31 22:58:42 följande:
    Det är ett beteende som går att träna bort om det uppstår. Hade du hellre tagit bort hunden en att tränat bort detta beteende?

Jag har mått jätte dåligt hela dagen över denna händelse och känt mig pressad av situationen. Jag vill verkligen inte ta bort honom men man vill ju inte begå ett misstag. Hundar kan ju också bli ''psyksjuka'' om man säger så.. 

och iom att han är en blandras vet man ju inte om han bara fått en massa dåliga egenskaper som nu börjat växa fram. Men det kan ju också vara en engångssak och absolut kan man träna bort sånt beteende när det kommer till aggressivitet ang. mat osv.

Svar på tråden Min hund högg min kille