• Anonym (Anonym)

Systemutvecklare - vad tjänar ni?

Ni som är systemutvecklare med högskoleutbildning, vad tjänar ni i månaden och hur länge har ni jobbat i branschen? 

• Svar på tråden Systemutvecklare - vad tjänar ni?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2014-09-04 10:41:08 följande:

Min son tjänar 72.000 i månaden + bonus på ca 300.000 per år.

Han utgår från en ort med 3000 invånare men har norra europa som sitt arbetsområde.

10 års erfarenhet i branchen

Konsultar eller vad har han för typ av tjänst?
  • ITpappan
    Anonym (mamma) skrev 2014-09-04 10:41:08 följande:

Min son tjänar 72.000 i månaden + bonus på ca 300.000 per år.

Han utgår från en ort med 3000 invånare men har norra europa som sitt arbetsområde.

10 års erfarenhet i branchen

Gött!
  • Gert

Man kanske ska bli systemutvecklare. Så svårt verkar det ju inte vara. Sitta vid en dator och knappa på några tangenter gör man ju ändå på fritiden.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Frun)
    Gert skrev 2014-09-06 13:24:52 följande:

Man kanske ska bli systemutvecklare. Så svårt verkar det ju inte vara. Sitta vid en dator och knappa på några tangenter gör man ju ändå på fritiden.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Ja det tycker ja.
  • PerG

Det är lättare än så! Det viktigaste att kunna är Ctrl-c, Ctrl-v! ;)
  • Gert
    PerG skrev 2014-09-06 18:55:34 följande:
    Och det får man 50 000 kr i månaden för?
  • Anonym
    Gert skrev 2014-09-06 18:57:50 följande:
    Och det får man 50 000 kr i månaden för?
    Riktigt så lätt är det inte ;)
    Det är enklare att bli politiker.
  • Anonym (Frun)
    PerG skrev 2014-09-06 18:55:34 följande:
    De som gör så tjänar inga 50 000kr

De som röjer upp efter Ctrl-c och Ctrl-v tjänar det och bättre. Det är även bra om man kan hålla föreläsningar på div. Konferenser och leda projektet parallellt med utvecklandet.
  • Anonym (Civ.ing.)

Välkommen Gert!

Många arbetsgivare kräver dock utbildning. Jag rekommenderar Civilingenjör på Chalmers eller KTH. 5 år. Inget Ctrl-C Ctrl-V där...
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Civ.ing.) skrev 2014-09-06 20:50:01 följande:
    Välkommen Gert!

Många arbetsgivare kräver dock utbildning. Jag rekommenderar Civilingenjör på Chalmers eller KTH. 5 år. Inget Ctrl-C Ctrl-V där...
    Samt att man hjärtligt brinner för det och tycker det är otroligt roligt.
  • PerG

Nä, jag fick ju bara 40500:- för det.. ;)..

Skämt och sido så krävs det mer än så ja. Men ibland kan det vara rätt frusterande på mitt jobb när man stöter på problem med något och google ger 0... Då får man börja reverse engineera något eller liknande för att komma framåt.. Då hade det varit enklare om man hittat någon kod som man kunde kopiera... ;)

Anonym (Frun) skrev 2014-09-06 20:37:06 följande:

De som gör så tjänar inga 50 000kr

De som röjer upp efter Ctrl-c och Ctrl-v tjänar det och bättre. Det är även bra om man kan hålla föreläsningar på div. Konferenser och leda projektet parallellt med utvecklandet.

• Anonym (Anonym)

Vad bör man utveckla sig inom för att komma upp i lön? 

• Anonym (Avis)

Vad är skälet/n till att man betalar systemutvecklare så mycket?

- Lång utbildning som är svår att komma in på? 
    - Arbetsuppgifter kopplade till ansvar (t.ex. skadestånd etc.)?
    - Få som har intresse av yrket?
    - Något annat?

• Anonym (FiaLotta)

Nej, det är inte svårt. Du har inte funderat på att bli läkare? Det verkar inte heller vara så svårt. Det enda du behöver är en vit rock och taskig handstil. Man kan ju alltid googla och så finns ju FASS.
  • Anonym
    Anonym (Avis) skrev 2014-09-07 00:14:29 följande:

- Något annat?

Ett teknikorienterat yrke.
    Huvuddelen är anställda av privata föetag som generellt betalar högre löner än kommun/landsting.
    Under många år var det ett bristyrke och det drev upp lönerna.

Sen är medianlönen eller medellönen inte några 50000kr. Snarare ligger meddellönen i hela landet mellan 30 och 40 vilket inte är speciellt högt idag.
    www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Systemutvecklare-1000

• Dizzi

Min sambo jobbar som systemutvecklare och har 39 000 i lön, utbildad civ ing. Det tror jag är rätt normalt om man inte jobbari storstadsområdena utan i en mindre ort.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2014-09-04 12:50:33 följande:
    Konsultar eller vad har han för typ av tjänst?
    Ja något ditåt. Han har eget kundansvar för vissa kunder och så flyger han runt och hjälper till när någon annan får problem.
    Ungefär så i alla fall, det är lite för tekniskt för mig men jag vet att han under ett år pendlade till en kund i Paris för att bygga upp ett system och att han har varit ansvarig för något av IKEAS It-projekt
  • Anonym (ut)
    Anonym (Avis) skrev 2014-09-07 00:14:29 följande:

- Något annat?

Skulle tro att skälet är lång utbildning som det är svårt att komma ut ifrån. Vilket lett till att det funnits mera jobb än lämpliga kandidater för tjänsterna vilket i sin tur höjt upp lönerna. En civilingenjörsutbildning är tuff.
  • Darrrrrrrre

Tänkte börja plugga till höst och funderar på systemutvecklare eller systemarkitekt (högskoleutb. på 3 år). Läst lite överallt och verkar som om att arbetsuppgifterna och lönerna ser väldigt olika ut. Vet någon där ute vad en utbildad systemvetare eller systemarkitekt kan få göra på jobbet och hur mycket man kan få ut i slutet på månaden(GBG-trakterna)?

• ITpappan
    Darrrrrrrre skrev 2016-01-07 22:19:20 följande:

Tänkte börja plugga till höst och funderar på systemutvecklare eller systemarkitekt (högskoleutb. på 3 år). Läst lite överallt och verkar som om att arbetsuppgifterna och lönerna ser väldigt olika ut. Vet någon där ute vad en utbildad systemvetare eller systemarkitekt kan få göra på jobbet och hur mycket man kan få ut i slutet på månaden(GBG-trakterna)?

30-90 000kr
Svar på tråden Systemutvecklare - vad tjänar ni?